Κεντρισε το ενδιαφερον του κοινου η ημεριδα για τη Σαρια στην Αθηνα

Καίτοι στην Αθήνα, η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για τη Σαρία, ως φαίνεται συγκέντρωσε όχι μόνο το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας της Θράκης,  για ευνόητους λόγους, αλλά και το ενδιαφέρον αρκετών «αποδήμων» Κομοτηναίων που διαβιούν σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.
 
Από έναν τέτοιο «απόδημο» Κομοτηναίο που ζει στην Αθήνα λάβαμε μία εξαιρετική ανταπόκριση για την εκδήλωση «Η Σαρία και ο Μουφτής υπό αμφισβήτηση» την οποία και παραθέτουμε αμέσως παρακάτω: 
 

***

 
«Την Δευτέρα 13 Μαρτίου το «Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου -Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου», διοργάνωσε, στην αίθουσα τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, επιστημονική ημερίδα με θέμα «Η Σαρία και ο Μουφτής υπό αμφισβήτηση». Την συζήτηση συντόνισε ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ κ. Χρήστος Ροζάκης, ενώ εισηγήσεις έκαναν οι κ.κ. Γιάννης Κτιστάκις, επίκουρος καθηγητής του Δ.Π.Θράκης, Κων/νος Γούναρης, πρώην Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης, Γιώργος Καλαντζής Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων Αχμέτ Ιλχάν Δικηγόρος και βουλευτής και Μουσταφά Μουσταφά βουλευτής.
 
Η αίθουσα και το θεωρείο ήταν κατάμεστη από κόσμο. Ο κ.Κτιστάκις ανέλυσε το ουσιαστικό δίκαιο της Σαρίας σε θέματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου, τονίζοντας τη δυσμενή θέση της γυναίκας, η οποία, όπως τόνισε, δεν έχει το δικαίωμα να ζητήσει διαζύγιο, σε αντίθεση με τον άνδρα σύζυγό της. Επίσης τόνισε την μη ύπαρξη δικονομικών κανόνων για την διαδικασία εκδικάσεως από τον Ιεροδίκη Μουφτή των σχετικών διαφορών.
 
Ο κ. Γούναρης, αναφέρθηκε στα θέματα που αντιμετωπίζουν οι δικηγόροι της Ξάνθης από την έλλειψη σχετικής δικονομίας, αλλά και από την μη στελέχωση της Μουφτείας με υπαλληλικό προσωπικό και νομικούς συμβούλους και ότι  ο Δικηγορικός Σύλλογος παρότρυνε τους 70 περίπου μουσουλμάνους δικηγόρους της Ξάνθης να ετοιμάσουν σχετικό σχέδιο δικονομία που να προωθηθεί για νομοθέτηση.
 
Ο κ. Καλαντζής αναφέρθηκε κατ' αρχήν στην ιστορία και τους λόγους για τους οποίους καθιερώθηκε η δικαιοδοτική αρμοδιότητα του Μουφτή, λέγοντας ότι ο Βενιζέλος, μετά την απελευθέρωση των Νέων Χωρών, θέλοντας να μη νοιώσουν ότι μεταβάλλεται το δίκαιο της οικογενειακής και κληρονομικής καταστάσεώς τους, με την εφαρμογή και σ' αυτούς του τότε βυζαντινορωμαϊκού δικαίου, απλώς μετέφερε τις αρμοδιότητες που μέχρι τότε είχε ο Καδής στα θέματα αυτά στον θρησκευτικό αρχηγό τους τον Μουφτή. Επίσης αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Υπουργείο Παιδείας και στις τεράστιες προσπάθειες που καταβάλλονται για την επίλυσή τους. Επισήμανε ότι σήμερα το θέμα των μουσουλμάνων βασικά δεν ανακύπτει στις μουσουλμανικές μειονότητες της Θράκης, οι οποίοι είναι Έλληνες διαφορετικού θρησκεύματος, αλλά στην Αθήνα όπου ζει περίπου ένα εκατομμύριο μουσουλμάνοι μετανάστες και γι' αυτό η Πολιτεία κατασκευάζει τέμενος. 
 
Ο κ. Ιλχάν  ανέφερε ότι η Σαρία μπορεί να θεωρηθεί ως εθιμικό δίκαιο, ότι η αρμοδιότητα του Μουφτή για επίλυση διαφορών οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου είναι αποκλειστική και όχι συντρέχουσα με τις αρμοδιότητες των πολιτικών δικαστηρίων, επισήμανε το γεγονός ότι συμβολαιογράφοι δεν δέχονται να συντάξουν δηλώσεις αποδοχής κληρονομίας εξ αδιαθέτου στις οποίες οι κληρονομικές μερίδες των κληρονόμων προσδιορίζονται, όχι με βάση τον Αστικό Κώδικα, αλλά το Ιερονομικό δίκαιο «Φεραΐζ». Επίσης ανέφερε ότι η πλειοψηφία της Μειονότητας θέλει να διατηρηθεί σε ισχύ η Σαρία, όπως αυτή, με την ήπια μορφή της, ισχύει μέχρι τώρα, αλλά, για να αντιμετωπισθεί η περίπτωση εκείνων των μουσουλμάνων που δεν επιθυμούν τη διατήρησή της, να μετατραπεί η αρμοδιότητα του Μουφτή από αποκλειστική σε συντρέχουσα και να προβλεφθεί ότι έστω κι αν ένας μόνον από τους διαδίκους  δηλώσει ότι επιθυμεί η γαμική ή κληρονομική διαφορά να επιλυθεί από τα πολιτικά δικαστήρια, τότε και μόνον να επιλαμβάνονται αυτά κι όχι ο Μουφτής ως Ιεροδίκης και ότι για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το άρθρο 42 της Συνθήκης της Λωζάνης που προβλέπει την σύσταση σχετικής επιτροπής.
 
 Ο κ. Μουσταφά, αφού δήλωσε ότι δεν είναι νομικός, χαρακτήρισε ως αναχρονιστική τη διατήρηση της Σαρίας στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες, ότι ο πατέρας του έκανε δημόσια διαθήκη ενώπιον συμβολαιογράφου σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, ότι αυτή την στιγμή υπάρχουν στη Θράκη πέντε Μουφτήδες, τρεις αναγνωρισμένοι από την Πολιτεία και δύο μη αναγνωρισμένοι παρά το ότι αυτοί έχουν εκλεγεί από τους μουσουλμάνους, ότι οι Μουφτήδες Κομοτηνής και Ξάνθης είναι υπερήλικες και οι μουσουλμάνοι αποφεύγουν να αποτανθούν σ' αυτούς και οι περισσότεροι πλέον  προτιμούν τον πολιτικό γάμο και η πλειονότης των μουσουλμάνων επιθυμεί τον εκσυγχρονισμό με την κατάργηση της Σαρίας και ίσως να έπρεπε να γίνει για το θέμα αυτό τοπικό δημοψήφισμα για να ακουσθεί η Μειονότητα, ότι δεν έχουν ορισθεί βακουφικές επιτροπές στα χωριά, ενώ η διορισμένη διοίκηση της Διαχειριστικής Επιτροπής είναι η ίδια εδώ και πολλά χρόνια, χωρίς να έχουν γίνει εκλογές, καθώς και ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών στην Ξάνθη. 
 
Μετά το πέρας των εισηγήσεων ακολούθησαν παρεμβάσεις του ακροατηρίου. Ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου ανέφερε ότι με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησε τις εισηγήσεις για τις δικαιοδοτικές αρμοδιότητες του Μουφτή και τα σοβαρά νομικά και άλλα ζητήματα που μπορούν να ανακύψουν και ότι θα μελετήσει το ζήτημα  από όλες τις πτυχές του πριν ληφθούν αποφάσεις.
 
Ο πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Φίλης, ανέφερε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε από την έλλειψη ενδιαφέροντος για τις βακουφικές επιτροπές και για την πλήρωση θέσεων δασκάλων σε μειονοτικά σχολεία χωριών.
 
Η πρώην Υφυπουργός Παιδείας κ. Σία Αναγνωστοπούλου αναφέρθηκε στα δικαιώματα της γυναίκας και την ισότητά της με τον άνδρα, από άποψη δικαιωμάτων, ότι η διατήρηση της Σαρία θίγει αυτές τις αρχές κι είναι αναχρονιστική.
Τέλος ο συμπολίτης μας Γιώργος Σγουρόγλου, επίτιμος Σύμβουλος Επικρατείας, συμπληρώνοντας την εισήγηση του κ. Κτιστάκι ανέφερε ότι υπάρχει μία και μοναδική περίπτωση κατά την οποία και η μουσουλμάνα σύζυγος μπορεί να ζητήσει διαζύγιο, εάν αποδείξει ότι ο σύζυγός της ενώπιον τρίτων έβρισε την πίστη της, αναφέροντας ότι υπάρχει σχετική απόφαση του μακαρίτη Μουφτή Χουσεΐν Μουσταφά, στα μέσα της δεκαετίας του '50 (1956-1958) που για τον παραπάνω λόγο δέχθηκε την αίτηση διαζυγίου της συζύγου. Επίσης ανέφερε ότι το Ιερονομικό δίκαιο της Σαρίας εφαρμόζεται μόνον στους μουσουλμάνους της Θράκης και όχι σε όλους όσους ζουν στην Ελλάδα, ότι παρόλο που επίσημη γλώσσα του κράτους είναι η ελληνική, εντούτοις ο Ιεροδίκης Μουφτής γράφει τις αποφάσεις του στην αραβική και τίθεται κάτω από αυτήν η επίσημη σφραγίδα του Κράτους και σε μετάφραση στην ελληνική επικυρώνονται ή όχι από τα πολιτικά δικαστήρια.
 
Όσον αφορά την άποψη περί τοπικού δημοψηφίσματος εξέφρασε την απορία πώς μετά την κατάργηση της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες θα διακριβωθεί ποιος είναι μουσουλμάνος, δοθέντος ότι στο χριστιανικό εορτολόγιο υπάρχει και όσιος Ισμαήλ. Περαιτέρω εξέφρασε την επιφύλαξή του μήπως μετά την αποδυνάμωση του Μουφτή με την κατάργηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων, όπως επιδιώκεται από μερίδα μιας μειονότητας, δεν έχει πλέον λόγο ύπαρξης αναγνωρισμένου από την Πολιτεία θρησκευτικού αρχηγού των μουσουλμάνων.
 
Όσον αφορά την προτεινόμενη εκλογή του Μουφτή από τους πιστούς, ανέφερε ότι σε καμιά μουσουλμανική χώρα, ούτε στην Τουρκία ο Μουφτής εκλέγεται από το σώμα των μουσουλμάνων πιστών, και θα έπρεπε, αν τυχόν ήθελε αποφασισθεί αρμοδίως άλλος τρόπος από τον νυν ισχύοντα για τον ορισμό Μουφτή, θα έπρεπε να ακολουθηθεί είτε ο,τι ισχύει στην Τουρκία είτε καλύτερα ό,τι ισχύει  στη Σαουδική Αραβία που έχει την Μέκκα και τον Καάμπα, μια και οι σαουδάραβες είναι σουνίτες όπως και οι μουσουλμάνοι της Θράκης.
 
Τέλος παρέμβαση έκανε κι ένας εν ενεργεία πρέσβης, ο οποίος αναφερόμενος στο λεχθέν από τον κ. Μουσταφά για την υπηρεσία του ΥΠΕΞ στην Ξάνθη είπε ότι αυτή είναι αποκεντρωμένη υπηρεσία του Υπουργείου και δεν είναι η μοναδική διότι αντίστοιχη υπάρχει και στη Θεσσαλονίκη. 
 
Η ημερίδα που άρχισε στις 6 το απόγευμα διήρκεσε πέραν των τριών ωρών, ιδιαίτερη δε εντύπωση έκανε στο ακροατήριο η διαφοροποίηση των θέσεων των δύο μουσουλμάνων βουλευτών Ροδόπης με τον κ. Μουσταφά να είναι αναφανδόν υπέρ της καταργήσεως της Σαρία και της διακαιοδοτικής αρμοδιότητας του Μουφτή και μόνον και της μετριοπαθούς και πλέον αντικειμενικής θέσης του κ. Ιλχάν περί ορισμού ως συντρέχουσας της αρμοδιότητας του Μουφτή ως Ιεροδίκη, ώστε να μην στερούνται όσοι μουσουλμάνοι θέλουν την επίλυση των γαμικών και κληρονομικών διαφορών τους, σύμφωνα με το Ιερονομικό δίκαιο».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.