Επαναληπτικες Πανελληνιες: Δεν ειναι ολα «Λεφτα»

Πριν λίγο καιρό, ακούγαμε τον Υπουργό Παιδείας να καταργεί τις επαναληπτικές εξετάσεις, επειδή κάποια παιδιά προσποιούνται ότι είναι άρρωστα με σκοπό να κερδίσουν 10-15 παραπάνω μέρες προετοιμασίας για να εξεταστούν στις επαναληπτικές πανελλήνιες. Το φαινόμενο αυτό ο Υπουργός το θεωρούσε κατάπτυστο, και ορθώς. Οπότε, αποφάσισε να εφαρμόσει το δόγμα του «πονάει κεφάλι, κόψει κεφάλι» και να καταργήσει εντελώς τις επαναληπτικές εξετάσεις, αγνοώντας προφανώς τα παιδιά που πραγματικά αρρωσταίνουν.
 
Η αντίδραση όλων, μαθητών, καθηγητών και γονέων, ανάγκασε τον Υπουργό να αναθεωρήσει. Όμως, έπρεπε να λύσει έναν δυσεπίλυτο γρίφο: τις ημερομηνίες των επαναληπτικών εξετάσεων, δεδομένου ότι φέτος, για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια, οι κανονικές πανελλήνιες (μαζί με όλα όσα τις συνοδεύουν, δηλαδή αθλήματα, ειδικά μαθήματα, κτλ) προβλέπεται να πιάσουν σχεδόν ολόκληρο τον Ιούνιο (γεγονός που οφείλεται σε άλλον, λαμπρό σχεδιασμό του Υπουργείου, που δεν είναι επί του παρόντος να αναλυθεί). Οι επαναληπτικές, λοιπόν, δεν μπορούσαν να μπουν μαζί με τα ειδικά μαθήματα, ούτε με τα αθλήματα.
 
Εύλογα θα αναρωτιόταν κανείς, γιατί να μην μπουν τον Ιούλιο. Σε αυτό το ερώτημα, είχαμε επιτέλους την πρώτη δημόσια παραδοχή Υπουργού, ότι το θέμα είναι οικονομικό: Το στήσιμο του μηχανισμού των πανελληνίων μέσα στον Ιούλιο (κεντρική επιτροπή εξετάσεων, επιτηρητές, βαθμολογητές, κτλ) είχε, σύμφωνα με τον Υπουργό, τεράστιο κόστος, το ύψος του οποίου απέφυγε να αναφέρει, επειδή η σχολική χρονιά λήγει και επισήμως στις 30/6. Συνεπώς, πέρα από αυτήν την ημερομηνία, οι αμοιβές όσων ασχοληθούν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερες. Καταλαβαίνει κανείς βέβαια, ότι δεν μιλάμε για τίποτα δισεκατομμύρια.
 
Οπότε ο Υπουργός είχε την φαεινή ιδέα, να ταυτίσει τις επαναληπτικές εξετάσεις με τις εξετάσεις των ομογενών τον Σεπτέμβριο. Ταύτιση που, με τα έως τώρα δεδομένα, είναι μόνο χρονική. Σκέφτηκε λοιπόν, ότι η ΚΕΕ, τα εξεταστικά κέντρα, οι επιτηρητές, θα είναι ούτως ή άλλως στις θέσεις τους, οπότε γιατί να μην τα εκμεταλλευτεί;
 
Η προχειρότητα και η ανευθυνότητα αυτού του συλλογισμού φωτίζεται άπλετα με τα πρώτα λογικά ερωτήματα που αναδύονται:
– Τα θέματα στα οποία θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των επαναληπτικών τον Σεπτέμβριο θα είναι κοινά με τα θέματα των ομογενών; Οι ομογενείς παραδοσιακά εξετάζονταν σε πολύ πιο εύκολα θέματα. Σαφώς η μεταβολή του επιπέδου δυσκολίας λοιπόν προς τα πάνω, θα πλήξει τους ομογενείς. Αν πάλι το επίπεδο δυσκολίας δεν αλλάξει, θα μιλάμε για σκανδαλώδη εύνοια των υποψηφίων των επαναληπτικών!
– Σκέφτηκε κανείς το ενδεχόμενο γιγάντωσης του αριθμού των «αρρώστων»; Έως τώρα, οι 10-15 μέρες παραπάνω προετοιμασίας δεν ήταν ικανό κίνητρο για έναν μαθητή να προσποιηθεί τον άρρωστο, δεδομένου και του αισθητά μεγαλύτερου βαθμού δυσκολίας των θεμάτων των επαναληπτικών. Τώρα, όμως, δίνονται τουλάχιστον 2 γεμάτοι μήνες παραπάνω προετοιμασίας!
– Σκέφτηκε κανείς την σύσταση αυτής της ομάδας μαθητών που θα προσποιηθούν τους αρρώστους; Αποκλείει κάποιος το ενδεχόμενο να είναι ανάμεσά τους πολλοί μαθητές που στόχευαν π.χ. στις ιατρικές (όπου έχουμε μείωση εισακτέων, θυμίζω) που, βλέποντας τα σκούρα σε κάποιο μάθημα, «λιποθυμούν»;
– Σκέφτηκε κάποιος σοβαρά τι θα γίνει με τις βάσεις; Γιατί η σκέψη που πληροφορούμαστε, ότι οι βάσεις θα ανακοινωθούν κανονικά τον Αύγουστο και οι υποψήφιοι των επαναληπτικών θα εισαχθούν ως υπεράριθμοι (!) στην ήδη ανακοινωμένη βάση (!), μόνο γέλια προκαλεί: Φανταστείτε απλά το ενδεχόμενο οι άριστοι μαθητές να θέλουν να κερδίσουν 2 μήνες προετοιμασίας παραπάνω και να «αρρωσταίνουν». Ποιοι θα μείνουν να δηλώσουν –και να καθορίσουν τις βάσεις!- στις ιατρικές; Οι λιγότερο καλοί. Στο ενδεχόμενο λοιπόν που έχουν οι Ιατρικές βάση γύρω στο 17-18, οι άριστοι μαθητές που θα έχουν αφήσει κάποια μαθήματα και λογικά θα ξεπεράσουν αυτόν τον βαθμό, θα περάσουν σε αυτές τις σχολές; Όλοι; Σε όποια σχολή δηλώσουν, απλά επειδή την πιάνουν;
– Τελευταίο και πιο σημαντικό: Αντιλαμβάνονται στο Υπουργείο πόσο άσχημα τραυματίζει αυτή η απόφαση, ένα από τα τελευταία προπύργια αξιοπιστίας που έχουν απομείνει σε αυτήν την χώρα; Καταλαβαίνουν ότι θα καταφέρουν ένα καίριο πλήγμα στο αδιάβλητο των εξετάσεων; Νιώθουν άραγε την αναστάτωση που έχουν προκαλέσει σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και ωθεί τους μαθητές, Μάρτη μήνα, στην τελικά ευθεία για τις εξετάσεις, να σκέφτονται άλλα πράγματα πλην του διαβάσματος;
– Και για να έχουμε το καλό ερώτημα, πόσο κοστίζουν τελικά βρε παιδιά οι επαναληπτικές πανελλήνιες τον Ιούλιο; Δεν είναι όλα «λεφτά», ξέρετε.
 
Ελπίζουμε, για το καλό όλων, στο τέλος να πρυτανεύσει η λογική. Ούτως ή άλλως αναμένονται από το Υπουργείο διευκρινιστικές λεπτομέρειες. Ας ελπίσουμε αυτές να τοποθετούν το θέμα στην σωστή, λογική του διάσταση.
 

*Ο Σωτήρης Αμανατιάδης και ο Στέφανος Δημητρακόπουλος είναι φροντιστές

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.