Για την πιλοτικη εφαρμογη της τουρκικης ως γλωσσας στηριξης σε νηπιαγωγεια της Θρακης

Μερικές σκέψεις και απόψεις για την ανακοίνωση του Συλλόγου Νηπιαγωγών - Δασκάλων Π.Ε. Ροδόπης, «Οι Τρεις Ιεράρχες», κατά τον Ι.Ε.Π. του υπουργείου Παιδείας

Όπως είχα προβλέψει στο προηγούμενο άρθρο μου στον «Παρατηρητή» στις 16 Μαρτίου «έπεται», η συνέχεια των αντιδράσεων για το εκπαιδευτικό της μειονότητας από διάφορους «κύκλους δράσης» στην περιοχή μας. Είχαμε συνέχεια σ' αυτό το θέμα από το Σύλλογο Νηπιαγωγών – Δασκάλων Ροδόπης. Δεν με εξέπληξαν καθόλου οι θέσεις του συλλόγου για το συγκεκριμένο πιλοτικό πρόγραμμα μιας και οι θέσεις του συλλόγου των εκπαιδευτικών «Τρεις Ιεράρχες» για τη μειονοτική εκπαίδευση είναι γνωστές.

Στην ανακοίνωση υποστηρίζεται  (Παρατηρητής, 14 Μαρτίου) ότι μετά από αρκετές συσκέψεις προέκυψαν αυτές οι απόψεις για το πιλοτικό πρόγραμμα. Αλήθεια σ' αυτές τις συσκέψεις πόσοι εκπαιδευτικοί από τη μειονότητα συμμετείχαν; Υπάρχουν μέλη του συλλόγου εκπαιδευτικοί από τη μειονότητα; Στο Δ.Σ. του συλλόγου υπάρχει εκλεγμένο μέλος μειονοτικός; Γιατί αν θυμάμαι καλά, μέχρι πριν από μερικά χρόνια υπήρχε «απαγορευτικό» να γίνουν μέλη του συλλόγου οι μειονοτικοί δάσκαλοι της μειονοτικής εκπαίδευσης ή να το διατυπώσω πιο κομψά «υπήρχε περιορισμός». Έχει αρθεί αυτό; Από πότε;

Αυτή η πιλοτική εφαρμογή του ΙΕΠ προέκυψε από την ανάγκη της καλύτερης εκμάθησης και απόδοσης της ελληνικής γλώσσας στο δημοτικό από τα παιδιά της μειονότητας.

Ο «συνεργάτης» μέσα στο νηπιαγωγείο δεν θα είναι άλλος από του/την συνάδελφό σας εκπαιδευτικό μέλος της Μειονότητας απόφοιτος των παιδαγωγικών σχολών της ημεδαπής που θα μιλάει 2 γλώσσες: την ελληνική και την τουρκική ή και περισσότερες γλώσσες. Δεν πιστεύω να είναι αντιεπιστημονικό – αντιεκπαιδευτικό το παιδί στο νηπιαγωγείο να παίζει, να τραγουδάει και συγχρόνως να μαθαίνει καλά τα ελληνικά. Σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών της Α΄ Δημοτικού της μειονότητας έρχονται πρώτη φορά σε επαφή με τα ελληνικά. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στα μειονοτικά σχολεία. Απ' αυτό το πρόβλημα προέκυψε άλλωστε και η εφαρμογή ειδικού προγράμματος Φραγκουδάκη στα μειονοτικά σχολεία. Μαζί μ’ αυτά υπάρχουν και περιπτώσεις που από την Α’ δημοτικού μέχρι και την ΣΤ’ τάξη να αλλάζουν 4-5 δάσκαλοι του ελληνόφωνου προγράμματος (μέσα στην πόλη της Κομοτηνής) με αποτέλεσμα να ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας της ελληνικής γλώσσας στην εκμάθηση.

Το πρόγραμμα είναι πιλοτικό που σημαίνει ότι αν δεν βοηθήσει μπορεί να καταργηθεί αλλά πρώτα πρέπει να εφαρμοστεί στην πράξη. Χωρίς να βιώσουμε δεν μπορούμε να το βαφτίσουμε αντιεκπαιδευτικό ή αντιεπιστημονικό. Πολύ δε περισσότερο δεν με πείθει καθόλου το επιχείρημα πως αυτό το πρόγραμμα των δίγλωσσων δημόσιων νηπιαγωγίων στην περιοχή μας είναι προϊόν των πολιτικών της ΕΕ, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ ΝΑΤΟ κλπ. Απλούστατα ήταν ένα αίτημα της μειονότητας και υπήρχε η δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ της περιοχής για υλοποίησή του. Άλλωστε το δήλωσε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός στην πρόσφατη επίσκεψή του στην περιοχή μας (Φιλλύρα) για τα δημόσια νηπιαγωγεία με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες των παιδιών της μειονότητας. Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια εντάσσονται τα δίγλωσσα αυτά δημόσια νηπιαγωγεία. Η κάθε αντίδραση και εναντίωση στο πρόγραμμα αυτό θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην ίδρυση ιδιωτικών επίσημων δίγλωσσων νηπιαγωγείων. Τότε θα μιλάμε για υλοποίηση των πολιτικών ΕΕ, ΟΑΣΑ, ΔΝΤ, ΝΑΤΟ κλπ.

Μου έκανε εντύπωση πως ο σύλλογος των εκπαιδευτικών προσπαθεί να «επιβάλει» τον προσδιορισμό φυλετικά, γλωσσικά ή εθνοτικά στη μειονότητα. Ο κάθε άνθρωπος  είναι ελεύθερος να αυτοπροσδιορίζεται σύμφωνα με την «επιλογή» του και όχι με βάση την «επιβολή». Αυτό πρέπει να γίνει σεβαστό απ’ όλους. Μπορεί όμως να είναι ή να μην είναι στην πραγματικότητα αυτό που δηλώνει ότι νιώθει. Είναι θέμα «επιλογής» και όχι «επιβολής». Κάποιοι σύλλογοι ή κέντρα μπορεί να είναι περισσότερο «ευαίσθητοι» στα θέματα αυτά. Θα πρότεινα να εξοπλισθούν ανάλογα επιστημονικά και εργαστηριακά για να αναλύσουν το DNA όλων των κατοίκων της περιοχής μας για να δούμε που φτάνουν οι ρίζες μας. Μ’ αυτό τον τρόπο μπορεί να εμπλουτίσουν και τις συνδικαλιστικές τους διεκδικήσεις.

Ένα άλλο σημαντικό σ’ αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα είναι ότι «βάλλεται» εκατέρωθεν. Κάποιοι ζητάνε αυτά τα νηπιαγωγεία να υπαχθούν στο καθεστώς των μειονοτικών δημοτικών σχολείων ενώ κάποιοι άλλοι αντίθετοι να μπει η τουρκική γλώσσα σε κάποια δημόσια νηπιαγωγεία. Είναι άλλη μια αντίδραση του κατεστημένου που ελέγχει ακόμη την περιοχή μας. Αυτή τη φορά όμως έχουμε την κοινή αντίδραση του κατεστημένου και από τις δύο πλευρές, απλώς μας υπενθυμίζει πως τα συμφέροντά τους είναι κοινά.

Είναι επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα χωρίς υπονομεύσεις, άνω τελείες, εισαγωγικά και παρενθέσεις. Είναι στο χέρι μας ο σεβασμός και η ανάδειξη της κάθε διαφορετικότητας της μειονότητας σύμφωνα με τις «επιλογές» της και όχι με τις «επιβολές».

*Ο Εκρέμ Χασάν είναι Οδοντίατρος, Μέλος ΣΥΡΙΖΑ Κομοτηνής

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.