Εξοπλισμενοι με POS οι καφεπωλες της Κομοτηνης

Έναν μήνα πριν την λήξη της προθεσμίας για την εγκατάστασή τους στα καταστήματά τους - Μικρή αλλά με αυξητική τάση η πληρωμή του καφέ με πλαστικό χρήμα- Αρνητική η έως τώρα εφαρμογή του μέτρου για τους επαγγελματίες του κλάδου - Μιλούν στον «ΠτΘ» οι Γρηγόρης Τζενετίδης, Δημήτρης Κανακίδης, Γιώργος Αϋφαντής, Στέλιος Γκουντάκος και Γιώργος Κουκαλιώτης

Λιγότερο από έναν μήνα, έχουν πλέον στην διάθεσή τους οι επιχειρηματίες, καταστημάτων και επιχειρήσεων μίας σειράς κατηγοριών, προκειμένου να εγκαταστήσουν τερματικά POS για να μπορούν οι πελάτες να πληρώνουν με πλαστικό χρήμα (πιστωτική – χρεωστική κάρτα), τις αγορές τους.
 
Σύμφωνα με την  υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 28 Απριλίου 2017 δόθηκε προθεσμία τριών μηνών σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις λιανικής πώλησης και παροχής υπηρεσιών σε 85 κλάδους να εγκαταστήσουν συσκευές POS, η οποία λήγει στις 28 Ιουλίου.
 
Ανάμεσα στους υπόχρεους προς εγκατάσταση POS επαγγελματικούς κλάδους κι αυτός των εστιατορίων, των καφέ και των μπαρ, ενώ αμέσως μετά το πέρας της συγκεκριμένης διορίας αναμένεται η έκδοση νέας απόφασης που θα αφορά σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους που θα πρέπει να εγκαταστήσουν τις συσκευές POS το αργότερο έως το τέλος του έτους. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει και τρίτη απόφαση, ενώ όποια επαγγέλματα δεν περιλαμβάνονται στις τρεις  αποφάσεις τότε θα πρέπει να εγκαταστήσουν POS το αργότερο έως το τέλος του 2019, όπως ορίζει η γενική διάταξη.
 
Για όσους δεν ανταποκριθούν στη σχετική υποχρέωση προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 1.500 ευρώ,  το οποίο ωστόσο  υπό προϋποθέσεις θα μπορεί να μειωθεί στο μισό. 

«Υψηλής επικινδυνότητας» για το ενδεχόμενο φοροδιαφυγής τα καφέ – μπαρ 

Η «υιοθέτηση» αυτή των ηλεκτρονικών πληρωμών θεωρείται από την κυβέρνηση και τους δανειστές ως το αποτελεσματικότερο μέτρο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής σε κλάδους που θεωρούνται «υψηλής επικινδυνότητας», ενώ την ίδια ώρα δόθηκε στους φορολογούμενους κίνητρο για τη χρήση πλαστικού χρήματος με τη μορφή του «χτισίματος» αφορολόγητου ορίου. Μισθωτοί και συνταξιούχοι θα πρέπει να δαπανούν κατ’ ελάχιστον το 10-20% του εισοδήματός τους με πλαστικό χρήμα προκειμένου να καρπώνονται το αφορολόγητο όριο.
 
Οι Κομοτηναίοι ωστόσο, αλλά και οι φιλοξενούμενοι φοιτητές και επισκέπτες στην πόλη, φαίνεται πως έχουν κάνει τα «δειλά» μεν αλλά σταθερά αυξανόμενα βήματά τους για την υιοθέτηση του πλαστικού χρήματος στις καθημερινές τους συναλλαγές, ακόμα και για μικροποσά, ενώ αντίστοιχα άρτια «εξοπλισμένη» φαίνεται πως είναι και η πλειοψηφία των ιδιοκτητών καφέ και μπαρ της πόλης, που αποτελούν και έναν από τους «κραταιούς» ακόμα επαγγελματικούς τομείς της περιοχής μας.
 
Σύμφωνα με τους κ.κ. Γρηγόρη Τζενετίδη, του “Bakal”, Δημήτρη Κανακίδη του Καφενείου «Το Μασάλι», του Γιώργου Αϋφαντή του «Μαρμελάδα» Wine Bar, του Γιώργου Κουκαλιώτη του Καφέ Μπαρ «Οχτώ» και του Στέλιου Γκουντάκου από το “Kaffeine” οι επιχειρήσεις του κλάδου στην πλειοψηφία τους, έχουν εξοπλιστεί πολύ νωρίτερα από την ψήφιση του μέτρου, με τον απαραίτητο εξοπλισμό για την πληρωμή μέσω κάρτας, δίχως ωστόσο να «βλέπουν με καλό μάτι» το μέτρο αυτό, λόγω της «γραφειοκρατίας» που  απαιτεί αλλά και της μείωσης του κέρδους για τους ίδιους, λόγω του ποσοστού που παρακρατά το κάθε πιστωτικό ίδρυμα σε κάθε συναλλαγή. 

Μικρό το ποσοστό των πολιτών που πληρώνουν με «πλαστικό χρήμα», με αυξητικές ωστόσο τάσεις 

«Το κατάστημά μας διαθέτει POS εδώ και έναν χρόνο και πλέον αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας» δήλωσε στον «ΠτΘ» ο κ. Γρηγόρης Τζενετίδης, για να επισημάνει ωστόσο πως το ενδιαφέρον πριν το 2017 ήταν μικρό. Το ποσοστό των πελατών που ζητούν ωστόσο πλέον να πληρώσουν με κάρτα αυξάνεται συνεχώς, κυρίως μετά την απόφαση για το χτίσιμο του αφορολογήτου μέσω αυτών, σύμφωνα με τον ίδιο, με τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται πλέον με πλαστικό χρήμα να αποτελεί όπως τόνισε το 5 -10% του τζίρου του καταστήματος.
 
Τις αυξητικές τάσεις που παρατηρούνται στη χρήση του πλαστικού χρήματος, ακόμα και για μικροποσά, όπως για παράδειγμα το αντίτιμο ενός καφέ, επιβεβαίωσε και ο κ. Αϋφαντής ο οποίος επίσης διαθέτει μηχάνημα POS στο κατάστημά του για περισσότερο από έναν χρόνο. «Ο κόσμος δείχνει μία κάποια προτίμηση στο να πληρώσει με κάρτα» τόνισε ωστόσο το ποσοστό αυτό σε σχέση με το σύνολο των πελατών του καταστήματος παραμένει μικρό. 

Όλα για τη «ρευστότητα» των τραπεζών 

Τη δυνατότητα να πληρώσουν με κάρτα δίνει στους πελάτες του και το Καφενείο «Το Μασάλι» το οποίο διαθέτει επίσης μηχάνημα POS εδώ και περίπου έναν χρόνο, με τον κ. Κανακίδη να επισημαίνει πως ένα μικρό ποσοστό των πελατών, το επιλέγει, ανεξαρτήτως αν πρόκειται για μεγάλα ή μικρά ποσά. Ο κ. Κανακίδης κρίνει αρνητικά την έως τώρα εφαρμογή του μέτρου, αναφερόμενος στη ζημία στην οποία υπόκεινται οι επιχειρηματίες του κλάδου, καθότι καλούνται ακόμα και για ποσά της τάξεως των 2 και 3 ευρώ, να δώσουν μερίδιο του κέρδους τους στο εκάστοτε τραπεζικό ίδρυμα. «Στην ουσία ο επαγγελματίας καλείται να βάλει από την τσέπη του το ποσοστό που παίρνει η τράπεζα σε κάθε συναλλαγή» τόνισε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
 
Στο γεγονός αυτό στάθηκε με την σειρά του και ο κ. Γιώργος Κουκαλιώτης, ο οποίος επεσήμανε πως το σύστημα ουσιαστικά αποτελεί «δυσλειτουργία» για τα καταστήματα του κλάδου. Μάλιστα ο ίδιος έδωσε και μία μεγαλύτερη διάσταση στην «εμπλοκή» των τραπεζών στην εφαρμογή του τονίζοντας πως «όλα γίνονται για την ενίσχυση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος» την οποία καλούνται να πληρώσουν οι επαγγελματίες του κλάδου. 

Προβλήματα και στον εξοπλισμό 

Από τον Οκτώβριο του προηγούμενου έτους, έχει εξοπλίσει το κατάστημά του με μηχάνημα POS και ο κ. Στέλιος Γκουντάκος από το “Kaffeine”, ο οποίος υπογράμμισε ωστόσο πως το ποσοστό των πελατών που το επιλέγουν είναι ακόμα μικρό.  Και ο ίδιος έκρινε ως αρνητική την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου για τον κλάδο, ενώ αναφέρθηκε και σε μία άλλη διάσταση που ζητήματος που αφορά στα  ίδια τα μηχανήματα και τα προβλήματα που αυτά εμφανίζουν. Όπως εξήγησε ο ίδιος, το μηχάνημα του καταστήματος «κάθε λίγο και λιγάκι παρουσιάζει προβλήματα», με την αποκατάστασή τους να μην είναι ούτε εύκολη και κυρίως ούτε άμεση, με αποτέλεσμα να υπάρχουν και δυσαρεστημένοι πελάτες οι οποίοι παραπονούνται.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.