«Κοινές ιστορίες για μια Ευρώπη χωρίς διαχωριστικές γραμμές»

05.09.2017 11:15

Μια πρωτοποριακή εκπαιδευτική ιστοσελίδα Ιστορίας από το ΔΠΘ σε συνεργασία με το Συμβούλιο της Ευρώπης

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Στο «αέρα» του διαδικτύου βρίσκεται ήδη η εκπαιδευτική ιστοσελίδα Ιστορίας «Κοινές ιστορίες για μια Ευρώπη χωρίς διαχωριστικές γραμμές» (www.he.duth.gr/sharedhistories) που δημιούργησε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης σε συνεργασία με το Συμβούλιο της Ευρώπης και με την ενίσχυση του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
 
Η ιστοσελίδα είναι καρπός μιας διετούς προσπάθειας που κατέβαλε μια δεκαπενταμελής επιστημονική ομάδα ιστορικών αποτελούμενη από πανεπιστημιακούς καθηγητές, εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, υποψήφιους διδάκτορες και μεταπτυχιακούς φοιτητές που προέρχονται από όλη την Ελλάδα. Έργο της ομάδας, η οποία συγκροτήθηκε και εργάστηκε κατά το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα εθελοντικά, ήταν η μελέτη, επιλογή, μετάφραση στην ελληνική γλώσσα και ψηφιοποίηση του ηλεκτρονικού βιβλίου του Συμβουλίου της Ευρώπης με τίτλο Shared histories for a Europe without dividing lines, το οποίο εκδόθηκε το 2014 και είναι προϊόν ενός τετραετούς προγράμματος με τη συμμετοχή δεκάδων ειδικών από πολλές ευρωπαϊκές χώρες (www.coe.int/en/web/history-teaching/an-electronic-e-book). 

Άγγελος Παληκίδης «Το έργο σηματοδοτεί ένα νέο βήμα στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προκλήσεων του 21ου  αιώνα» 



«Φιλοδοξία του προγράμματος είναι η αναγνώριση της σημασίας που έχει για το μάθημα της Ιστορίας η ανάδειξη των πολλαπλών οπτικών, η διαμόρφωση ενός πλαισίου διαλόγου, η ανάπτυξη κουλτούρας συνεργασίας και η εκτίμηση της αξίας της ειρηνικής επικοινωνίας των ανθρώπων μέσα σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες», όπως εξηγεί σε γραπτή του δήλωση ο επιστιμονικός υπεύθυνος-συντονιστής του έργου και επίκουρος καθηγητής του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ κ. Άγγελος Παληκίδης. «Το έργο», συνεχίζει ο ίδιος, «σηματοδοτεί ένα νέο βήμα στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προκλήσεων του 21ου  αιώνα μέσα σε κοινωνίες που τις χαρακτηρίζει η αυξανόμενη ετερότητα και κινητικότητα των ανθρώπων, η διεύρυνση του πεδίου πληροφοριών και η επιτάχυνση των εξελίξεων.  Σε αυτές τις κοινωνίες οι φορείς της εκπαίδευσης οφείλουν να εργαστούν αποφασιστικά, ώστε οι νέοι να έχουν ανοιχτό μυαλό, ευέλικτη σκέψη, ικανότητες διαπολιτισμικής επικοινωνίας, συνεργατικό και συναινετικό πνεύμα και ενσυναίσθηση. Απώτερος στόχος είναι αφενός να αναπτύξουν τις νοητικές και συναισθητικές δεξιότητες και αφετέρου να υιοθετήσουν τις ανθρωπιστικές και δημοκρατικές αξίες που θα τους καταστήσουν ικανούς να συμβάλουν ενεργά σε διαδικασίες συμφιλίωσης, στην οικοδόμηση της ειρήνης και την πρόληψη των συγκρούσεων στο σύγχρονο κόσμο». 

Οι θεματικές ενότητες 

Το έργο αυτό δεν είναι ένα ακόμη βιβλίο ευρωπαϊκής ιστορίας, δηλαδή ένα ακόμη γραμμικό ιστορικό αφήγημα. Διαρθρώνεται πάνω σε τέσσερα θέματα:
 
1. Οι συνέπειες της Βιομηχανικής Επανάστασης
2. Η εξέλιξη της εκπαίδευσης
3. Τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Ιστορία της Τέχνης
4. Η Ευρώπη και ο κόσμος.
 
Αυτά με τη σειρά τους εξειδικεύονται σε υποθέματα, τα οποία συνοδεύονται από διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες που απευθύνονται σε όλα τα επίπεδα ιστορικής εκπαίδευσης: Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο-Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών (μελλοντικών και εν ενεργεία). Τα ιστορικά θέματα αφορούν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό όλους τους λαούς της Ευρώπης, ενώ φωτίζονται υπό τρεις οπτικές γωνίες: αλληλεπιδράσεις, συγκλίσεις και εντάσεις. 

Δωρεάν και ελεύθερη η πρόσβαση στην ιστοσελίδα 

Το εκπαιδευτικό υλικό που προσκομίζει το έργο διακρίνεται για την ευρύτητα και την πολυτροπικότητά του: χάρτες, δημογραφικοί πίνακες, φωτογραφίες, έργα τέχνης, κτίρια, μηχανές, τύπος, χαρακτικά, αφίσες, μουσειακά εκθέματα, μαρτυρίες, βίντεο, δραματοποιημένες αφηγήσεις κ.ά. Τα κείμενα είναι εμπλουτισμένα με υπερσυνδέσμους.  Οι έλληνες εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων θα έχουν τη δυνατότητα -με δωρεάν και ελεύθερη πρόσβαση- να μελετούν γεγονότα και φαινόμενα της ευρωπαϊκής ιστορίας που επηρέασαν στο παρελθόν τους λαούς, να αντιλαμβάνονται τις διαστάσεις και τις προβολές τους στο παρόν, να τα αντιπαραβάλουν με ανάλογα γεγονότα της εθνικής ιστορίας∙ επίσης, να επιλέγουν πολύμορφες ιστορικές πηγές και φύλλα εργασίας που θα τα αξιοποιούν στη διδασκαλία τους. Τέλος, οι εκπαιδευτικοί-χρήστες της ιστοσελίδας θα έχουν τη δυνατότητα να έρχονται σε επαφή με την επιστημονική ομάδα και να αναρτούν τα σχέδια μαθήματος που εκπόνησαν, ώστε να υπάρχει διαρκής ανατροφοδότηση μεταξύ θεωρίας και διδακτικής πράξης, καθώς και εμπλουτισμός της ιστοσελίδας με νέες ιδέες και προτάσεις. Το έργο αυτό είναι το νεότερο και ένα από τα ελάχιστα που υποστηρίζουν με έγκυρο επιστημονικά και μεθοδολογικά τρόπο τη διδασκαλία της Ιστορίας στην ελληνική εκπαίδευση.
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνόγλωσσα ιστοσελίδα χαρακτηρίστηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης ως «εξαιρετική πρωτοβουλία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης», ενώ έχει λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Για τη διάδοση του έργου προγραμματίζονται εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Ελλάδα και στην Κύπρο.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine