Ο βιωμενος πολιτισμος της ανοχης και της αλληλοκατανοησης και η Σαρια

Μας εντυπωσίασε χθες η τοποθέτηση του δικηγόρου κ. Χαλήλ Μουσταφά στην εκδήλωση διαλόγου για τη Σαρία, που διοργάνωσε η ELSA Κομοτηνής, καθώς θεωρούμε ότι εκφράζει τον βιωμένο πολιτισμικό πλούτο ανοχής και αλληλοκατανόησης της περιοχής που ακουμπά και σε χριστιανούς και σε μουσουλμάνους.
 
Μια τοποθέτηση που ξεκίνησε με αφορμή τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για τις δυνατότητες επιλογής των μουσουλμάνων συμπολιτών να ρυθμίζουν τα του οικογενειακού τους βίου —γάμοι, διαζύγια, επιμέλεια των παιδιών, διαθήκες— είτε σύμφωνα με τον ιερό τους νόμο, στον ιεροδίκη τους, τον μουφτή είτε και στα αστικά δικαστήρια, γεγονός που συμβαίνει κατ’ επανάληψη με τις νέες γενιές μουσουλμάνων συμπολιτών, και θα μπορεί να συμβαίνει με τις τροποποιήσεις που θα επιφέρει η Κυβέρνηση και με τις παλιότερες, δίνοντας σε όλους, παλαιότερους και μη, το δικαίωμα της επιλογής.
 
Μια γνήσια τοποθέτηση ενός ανθρώπου του τόπου μας, που ζει το ζήτημα από μέσα, και δεν συνυφαίνεται μόνο με νομικά εργαλεία και χειρισμούς  — με τη δικονομική δυνατότητα της ίσης αντιμετώπισης, η οποία είναι δυνατό να θεσπιστεί—  αλλά και με μια βαθιά πολιτισμική παράδοση που τυχαίνει να είναι και θρησκευτική. Ο κ. Χαλήλ Μουσταφά μίλησε ως άνθρωπος του τόπου και ως γνώστης όλων των συνιστωσών που θέτουν στη ζωή τους οι άνθρωποι του τόπου, και οι θρησκευόμενοι. Και εξηγούμαστε. Ο ιεροδίκης, ο Μουφτής, ο επικεφαλής της θρησκευτικής αρχής των μουσουλμάνων, δίκαζε με βάση το ιερό δίκαιο, την Ιερά Παράδοση του Ισλάμ στο Οικογενειακό Δίκαιο, όπως και ο ίδιος τελικά ανέφερε στο σχετικό βίντεο. Σύμφωνα μ’ αυτήν την παραδοχή, για τους θρησκευόμενους οι ρυθμίσεις των οικογενειακών τους θεμάτων ακουμπούσαν στην πίστη τους και στην ιερά τους παράδοση και απέδιδαν το ύψιστο των Δικαίων, το Δίκαιο κατά τον Θεό. Άρα, όπως οποιοσδήποτε πιστός, θρησκευόμενος, μπορεί να αντιληφθεί οι μη σωστές αποφάσεις – όσες θεωρήθηκαν ως τέτοιες— είναι ζήτημα που σχετίζεται με την απόδοση δικαιοσύνης από τους λειτουργούς της, και δεν θέτει ζητήματα που άπτονται με την ορθότητα της πίστης των μουσουλμάνων στη θρησκεία τους και στον Θεό τους.
 

Συμπερασματικά, μ’ όλη αυτή τη συζήτηση που προκάλεσε η ΕΛΣΑ Κομοτηνής και τις συνακόλουθες τοποθετήσεις μόνον η τοπική κοινωνία βγήκε κερδισμένη. Γιατί θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο σε όλους μας ότι δεν υπάρχουν κακές θρησκείες, συντηρητικές, οπιούχες ή φονταμενταλιστικές, κακοί, συντηρητικοί, συμφεροντολόγοι και εκμεταλλευτές των θρησκειών υπάρχουν, και στις ηγεσίες των θρησκειών οιουδήποτε δόγματος και στους ερμηνευτές τους.
 
«Λυτρωτική» λοιπόν η εντοπία παρέμβαση που και εκσυγχρονισμό προτείνει και την ισοστάθμιση με τα ευρωπαϊκά καθεστώτα σε θέματα οικογενειακού δικαίου, δεν θίγει όμως επ’ ουδενί τη βαθιά πίστη των μουσουλμάνων στην αλήθεια της θρησκείας τους, και τη «στράτευσή» της στο απόλυτο καλό για τον άνθρωπο και τον κόσμο.
 
Όσο για τις πολιτικές χρήσεις της θρησκείας και  τη χρονική αναγκαιότητα ανακοίνωσης μέτρων για τη Σαρία ενόψει ευρωπαϊκού δικαστηρίου, αυτό δεδομένο καλό δεν είναι, όμως απερίφραστα θετικό βήμα είναι η δικονομική δυνατότητα ίσης μεταχείρισης για πιστούς και κοσμικούς. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.