Με ευρεία πλειοψηφία υπερψηφίστηκε στη βουλή η ρύθμιση για τη Σαρία

11.01.2018 10:52

Χρήστος Λαγαρίας

Μουσταφά Μουσταφά: «Ιστορική απόφαση• θα συνεχίσουμε τον αγώνα μέχρι την πλήρη κατάργηση της Σαρίας» - Ιλχάν Αχμέτ: «Το θέμα είναι τι θα γίνει με την ανάδειξη των μουφτήδων»

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Το απόγευμα της Τρίτης υπερψηφίστηκε από όλα τα κόμματα εκτός της Χρυσής Αυγής (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη, ΚΚΕ, Ένωση Κεντρώων, Ποτάμι), το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που αφορά στις αρμοδιότητες των μουφτήδων, με τίτλο: «Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 1920/1991 (Α΄11), με τον οποίο κυρώθηκε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου "Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών" (Α΄182)».

Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για τη συναίνεση που επετεύχθη, παραδέχθηκε ωστόσο ότι η νομοθετική ρύθμιση «δεν λύνει όλα τα προβλήματα». Σχετικά μάλιστα με την τροπολογία που πρότεινε ο κ. Βενιζέλος, για τον έλεγχο των αποφάσεων του μουφτή από το Μονομελές Πρωτοδικείο, ο κ. Γαβρόγλου εξήγησε ότι δεν θα την κάνει δεκτή, όπως και καμία τροπολογία ή προσθήκη, καθώς όπως είπε, «δεν θέλουμε να αιφνιδιάζουμε». 


«Θα ήταν λάθος να αιφνιδιαστεί τώρα η μειονότητα», συμπλήρωσε ο υπουργός και δεσμεύθηκε ότι θα αρχίσει νέος γύρος συζητήσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς και τα κόμματα, που θα αφορούν τα επόμενα βήματα, αλλά και τις προτάσεις που διατυπώθηκαν την Τρίτη, ώστε σε δύο μήνες, να έρθουν στη Βουλή. 

Κώστας Γαβρόγλου «Η θετική ψήφος των κομμάτων πιστοποιεί ότι σεβόμαστε τα ταυτοτικά στοιχεία των συμπολιτών μας» 


Μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, δήλωσε ότι «σήμερα είναι μία σημαντική ημέρα για τα δημοκρατικά τεκταινόμενα στη χώρα μας. Με την θετική ψήφο όλων των κομμάτων του δημοκρατικού τόξου αποφασίστηκε η προαιρετικότητα της προσφυγής στον Μουφτή όσων Ελλήνων πολιτών μουσουλμανικής πίστης έχουν αποφασίσει να παντρευτούν με θρησκευτικό γάμο. Από εδώ και στο εξής, όλα τα ζητήματα του κληρονομικού και οικογενειακού δικαίου θα είναι αρμοδιότητα των αστικών δικαστηρίων, εκτός αν και οι δύο διάδικοι δηλώσουν εγγράφως, με την παρουσία δικηγόρων, ότι επιθυμούν να επιλύσουν τις διαφορές τους μέσω του Μουφτή. Είναι ένα εξαιρετικό σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ισονομίας και δημοκρατικών δικαιωμάτων με πλήρη σεβασμό σε θέματα ταυτότητας και θρησκευτικής πίστης. Είναι μία ρύθμιση που εκκρεμούσε για πολλές δεκαετίες. Είναι ένα ακόμη από τα πολλά προβλήματα που λύνει η Κυβέρνηση».  

Μουσταφα Μουσταφά «Η ρίγα της σαρία στην απονομή της δικαιοσύνης είναι στραβή και δεν χαράζει ισότητα, δεν  χαράζει δικαιοσύνη, δεν χαράζει ομαλότητα» 


Λίγο νωρίτερα στο βήμα της βουλής για να τοποθετηθεί επί της ρύθμισης ανέβηκε ο βουλευτής Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μουσταφά Μουσταφά, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι θα ψηφίζει το νομοσχέδιο αλλά με αίσθημα χαρμολύπης καθώς «επί 40 χρόνια αγωνιζόμασταν σαν κοινωνία για την κατάργηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων του Μουφτή για την εκκοσμήκευση της κοινωνίας μας για να γίνουμε ίσιοι με όλους τους συμπολίτες μας»
 
«Αυτόν τον αγώνα θα τον συνεχίσουμε μέχρι την πλήρη κατάργηση της Σαρίας» ξεκαθάρισε ο ίδιος επισημαίνοντας στη συνέχεια την ιστορικότητα της απόφασης για να απαντήσει σε ποικίλα σχόλια  ως προς την σκοπιμότητα της ρύθμισης. «Άλλοι είπαν πως γίνεται λόγω της προσφυγής πολιτών στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, άλλοι λόγω της επίσκεψης Ερντογάν. Μάλιστα ο κ. Στυλιανίδης σε άρθρο του αναρωτιέται αν “είναι η σαρία και οι μουφτήδες της Θράκης δώρο του ΣΥΡΙΖΑ στον Ταγίπ Ερντογάν;”. Έλεος! Πάγια θέση της αριστεράς από τη μεταπολίτευση και έπειτα ήταν να καταργηθεί η σαρία και ο μουφτής να ασχολείται μόνο με τα ποιμαντικά του καθήκοντα και έτσι να εξασφαλιστεί ένας τρόπος ανάδειξής του που θα γινόταν αποδεκτός από τους πιστούς. Αυτή τη θέση τη στηρίξαμε και τη στηρίζουμε απαρέγκλιτα» υπογράμμισε ο κ. Μουσταφά.
 
Επικεντρώνοντας την κριτική του στη σαρία, ο βουλευτής τόνισε πως «μιλάμε για κάτι το οποίο ήδη το έχει ξεπεράσει η κοινωνία μας και το διατηρούμε βαλσαμωμένο» για να επισημάνει πως «διαβάζοντας την αιτιολογική έκθεση και άλλα κείμενα που συνοδεύουν τη ρύθμιση νομίζω ότι ξεπλένουμε αμαρτίες και λαθεμένες επιλογές αλλονών και ξεχνάμε την πάγια θέση αρχών μας για αυτά τα ζητήματα». «Η διατήρηση της Σαρίας»  εξήγησε «ήταν επιλογή της πολιτείας, η οποία παγιδεύτηκε στη θεωρεία της θρησκευτικοποίησης της μειονότητας, της αποτουρκοποίησης της μειονότητας. Για να διαχειριστούμε στο μειονοτικό ζήτημα επενδύσαμε στη Σαρία, και ό,τι πιο συντηρητικό κομμάτι της μειονότητας. Ήταν λάθος επιλογή. Με στραβή ρίγα δεν χαράζεται ευθεία γραμμή και αυτή η στραβή γραμμή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα».
 
Στη συνέχεια ο ίδιος ξεκαθάρισε πως  «τη διατήρηση της σαρίας δεν την επιτάσσει καμία διεθνή συνθήκη η σύμβαση, ούτε η συνθήκη της Λωζάννης» και μιλώντας σε προσωπικό τόνο υπογράμμισε ότι «από τις εμπειρίες της ζωής μου στη Θράκη και ακούγοντας τις εισηγήσεις που έγιναν από αυτό το βήμα στριφογυρίζει στο μυαλό μου το σλόγκαν “εσείς μιλάτε για κέρδη και ζημιές εμείς μιλάμε για ανθρώπινες ζωές”. Έτσι κι εμείς μιλάμε για συνθήκες, για τη σαρία αλλά ξεχνάμε ότι από κάτω κρύβονται ανθρώπινες ζωές. Κι αυτές οι ανθρώπινες ζωές επηρεάζονται πολύ, γιατί η ρίγα της σαρίας στην απονομή της δικαιοσύνης είναι στραβή και δεν χαράζει ισότητα, δεν  χαράζει δικαιοσύνη δεν χαράζει ομαλότητα. Δεν το αντέχει αυτό το δικαΐκό σύστημα, η ψυχή, η ιδιοσυγκρασία, η ιστορική διαδρομή της μειονότητας. Σε αυτό το νόθο, το αναχρονιστικό καθεστώς υπάρχει περισσή υποκρισία. Πάνω σε αυτό το σύστημα υπάρχουν πολλά συμφέροντα οικονομικά και πολιτικά. Σε αυτό το ερμαφρόδιτο σύστημα χτίζονται και πολιτικές καριέρες, αποκτώνται πλούτη και κυκλοφορεί μαύρο χρήμα. Η κοινωνία, για την οποία πραγματικά είμαι υπερήφανος, δίνει τον αγώνα της για να απαλλαχτεί από αυτά τα πράγματα».
 
Ο βουλευτής έκλεισε την τοποθέτησή του με μια προσωπική αναφορά, σημειώνοντας πως «πάρα πολλοί πρόγονοι μας, παππούδες, γονείς, συγκρούστηκαν με τη θρησκοληψία και τον σκοταδισμό για να προφυλάξουν τα ορφανά τους, γιατί σύμφωνα με τη σαρία το ορφανό δεν έχει δικαίωμα στην κληρονομιά του παππού του. Το σπίτι που κάθομαι και γεννήθηκα, άνηκε στον προπάππου μου, γιατί ο πατέρας μου έμεινε ορφανός και από μάνα και από πατέρα. Και ο γηραλέος αυτός άνθρωπος, όταν κατάλαβε ότι θα πεθάνει, πήρε από το χέρι τον πατέρα μου και του μεταβίβασε ό,τι δικαιούνταν από τα περιουσιακά του στοιχεία. Γι’ αυτό η ψήφιση της ρύθμισης είναι και μια ευκαιρία να αποτίσω φόρο τιμής σε αυτούς τους ανθρώπους. 

Ιλχάν Αχμέτ «Όσο το πρόβλημα της ανάδειξης του μουφτή παραμένει, δημιουργούνται άλλα προβλήματα και αφηγήματα στην περιοχή που δυσκολεύουν την συνύπαρξη των δύο στοιχείων» 


Στη συζήτηση της ρύθμισης στην ολομέλεια της βουλής τοποθετήθηκε και ο βουλευτής Ροδόπης με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη κ. Ιλχάν Αχμέτ. Ο βουλευτής αφού τοποθετήθηκε επί ορισμένων νομικών ζητημάτων σχολίασε περί της «συμβατότητας» της προς ψήφιση ρύθμισης με τη συνθήκη της Λωζάνης αναφέροντας πως  «η Συνθήκη της Λωζάνης στο άρθρο 42 μπορεί να μην μιλάει για Σαρία και σαφώς δεν μιλάει για Σαρία, ούτε μιλάει για αποκλειστική αρμοδιότητα των δικαστηρίων ή του ιεροδίκη και αυτό είναι σαφές. Όμως λέει ότι η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να προστατεύσει τα ήθη και έθιμα των μουσουλμάνων στην Ελλάδα, όσων από αυτά αναφέρονται στην προσωπική και στην οικογενειακή τους κατάσταση» για να υπογραμμίσει πως «αυτή την υποχρέωση για την προστασία ήρθε ο νομοθέτης να καλύψει με το νομοσχέδιο του 1990» αντιτείνοντας πως όμως μετά τα δικαστήρια και ιδίως ο Α.Π. και έκανε κατά την ταπεινή μου άποψη ένα φοβερό λάθος. Είπε στο σκεπτικό του ότι ουδείς μουσουλμάνος σύμφωνα με την Σαρία δεν μπορεί να συντάξει διαθήκη. Αυτό είναι πέρα για πέρα λάθος και όλοι ξέρουμε ότι στο Ισλάμ μπορεί να συνταχθεί διαθήκη κύριοι συνάδελφοι, με περιορισμούς μεν στο 1/3, αλλά όχι ότι δεν έχει δικαίωμα να συντάξει κάποιος καμία διαθήκη. Άρα η απόφαση του Α.Π. έπασχε εκτός από την ερμηνεία αυτή και ως προς την ερμηνεία του Ισλάμ και όφειλε το δικαστήριο να ζητήσει μία γνωμάτευση από το Ινστιτούτο ή τους νομομαθείς του Ισλάμ για το αν μπορεί ένας μουσουλμάνος να συντάξει ή όχι μία διαθήκη». Παρόλα αυτά ο βουλευτής αποτίμησε ως θετική εξέλιξη το νομοσχέδιο παρατηρώντας πως , «ξεκαθαρίζει το τοπίο στην Θράκη».
 
Ο κ. Ιλχάν Αχμέτ επέμεινε ωστόσο, προτρέποντας τον υπουργό να αναλάβει επιπλέον νομοθετική δράση προκειμένου να ρυθμιστεί και το θέμα του «μεχίρ». «Δεν μπορείτε να το αφήσετε αυτό διότι θα καταστρατηγηθεί αυτό από κάποιους άνδρες που θα θελήσουν να διαφύγουν από την υποχρέωσή τους προς την γυναίκα να πληρώσουν αποζημίωση, εφόσον αυτοί οι ίδιοι ανέλαβαν αυτή την υποχρέωση και εφόσον είναι στα πλαίσια της ιδιωτικής σύμβασης σε κάθε περίπτωση μεταξύ ανδρός και γυναικός» ανέφερε χαρακτηριστικά.
 
«Να ξέρετε βέβαια ότι όλο αυτό το θέμα ενδιαφέρει την μειονότητα αλλά δεν είναι η μεγάλη ιστορία» τόνισε στη συνέχεια ο βουλευτής  «ή ότι όλα τα δεινά και τα κακά για την μειονότητα όπως είπε η συνάδελφος κ. Γκαρά από τον Έβρο προέρχονται από την Σαρία και ότι η κατάργησή της εξασφαλίζει ισότητα και ισονομία και ότι όλα τα κοινωνικά προβλήματα, οι αυτοκτονίες, τα ψυχολογικά προβλήματα των γυναικών, ήταν επειδή υπήρχε αυτό το καθεστώς της Σαρία».
 
«Μη γελιόμαστε», αντέτεινε, «ήταν ένα πρόβλημα αλλά όχι και σε αυτό το επίπεδο. Το θέμα είναι τι θα γίνει με την ανάδειξη των μουφτήδων και τι θα γίνει με την επιλογή τους.  Και νομίζω ότι η ανάδειξη ενός μουφτή, ενός θρησκευτικού ηγέτη ο οποίος θα άπτεται μόνο των θρησκευτικών του καθηκόντων, είναι η συνολική επιλογή και η επιδίωξη της μειονότητας. Νομίζω ότι αυτό το θέμα πρέπει να τελειώσει. Δεν μπορεί στην Θράκη να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Όσο διαιωνίζεται αυτό το πρόβλημα, όσο δεν λύνεται αυτό το πρόβλημα του μουφτή, δημιουργούνται άλλα προβλήματα και αφηγήματα στην περιοχή που δυσκολεύουν την συνύπαρξη των δύο στοιχείων».
 
«Εάν έγιναν κάποια λάθη σε σχέση με τον έλεγχο συνταγματικότητας που προβλέπεται στο νόμο του 1991, αυτό  οφείλεται και στις δικές μας Μουφτείες. Δηλαδή, πρέπει να κάνουμε και εμείς μία αυτοκριτική. Αν δηλαδή οι άνθρωποί μας που είναι εκεί, κάποια πράγματα τους έχουν ξεφύγει, δεν φταίει γι’ αυτό το Ισλάμ» ξεκαθάρισε κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Ιλχάν Αχμέτ. 

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine