Ζητουμενο ο εκσυγχρονισμος της απονομης δικαιου, οχι η πληρης καταργηση της Σαρια στη Θρακη

Θέματα που αφορούν στην άσκηση του δικαίου, αλλά και του τρόπου ζωής των μουσουλμάνων της Θράκης στην ημερίδα «Μουφτείες και Σαρία στη Θράκη»

Μεγάλο ενδιαφέρον, τόσο από ιεροδιδασκάλους όσο και μέλη της μειονότητας και όχι μόνο, συγκέντρωσε η ημερίδα με θέμα «Μουφτείες και Σαρία στη Θράκη», που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 28  Φεβρουαρίου στο Ξενοδοχείο Chris&Eve, την οποία διοργάνωσε το Σωματείο Ιεροδιδασκάλων Ισλαμικής Θρησκείας.
 
Στην ημερίδα, στην οποία συμμετείχε και ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Γιώργος Καλαντζής, αναλύθηκαν τόσο η έννοια της Σαρία-η οποία όπως τόνισαν πολλοί ομιλητές είναι παρεξηγημένη, μιας και αφορά πολύ περισσότερα πράγματα από τις δικαστικές αρμοδιότητες- αλλά και ο τρόπος με τον οποίο αλλάζει η απονομή της με τη νέα νομοθεσία που ψηφίστηκε στη Βουλή.
 
Να σημειώσουμε πως η διάταξη θεσπίζει την προαιρετικότητα της προσφυγής στον Μουφτή για θέματα αστικού δικαίου, στα οποία έχει δικαιοδοσία, ενώ είναι γνωστό πως τα θέματα ποινικού δικαίου ήταν πάντα αποκλειστική αρμοδιότητα του Ελληνικού κράτους.
 
Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στη σημασία που έχουν, όλα αυτά τα χρόνια, οι Μουφτείες στη Θράκη, αλλά και στην ελευθερία της άσκησης των λατρευτικών καθηκόντων όλων των πολιτών της περιοχής.
 
Πάντως υπήρξαν αναφορές για την ανάγκη ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού του θεσμού των Μουφτειών, αλλά και της ενημέρωσης των νομοθετούντων για τη Θράκη, για τα θέματα της περιοχής.
 
Εισηγητές της ημερίδας ήταν ο Μουφτής Κομοτηνής κ. ΜέτσοΤζεμαλή, ο Μουφτής Ξάνθης κ. ΣινίκογλουΕμίν, ο Μουφτής Διδυμοτείχου κ. ΧαμζάΑληοσμάν, ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Καλαντζής Γιώργος, ο δικηγόρος κ. Γιαλάογλου Στέργιος, ο δικηγόρος κ. Γιώργος Δούδος  και ο πρόεδρος Σωματείου Ιεροδιδασκάλων Ισλαμικής Θρησκείας κ. Μεμέτ Μουσταφά.
 
 


Η Ελληνική πολιτεία πρέπει να δώσει στις Μουφτείες το κύρος που τους ταιριάζει 

Πρώτος μίλησε ο Μουφτής Κομοτηνής, σημειώνοντας πως Σαρία ουσιαστικά καθορίζεται ως ο δρόμος που έστειλε ο Αλλάχ και αφορά όλη τη θρησκευτική ζωή των μουσουλμάνων, κυρίως όσο αφορά τη λατρεία και την πίστη, ενώ στην Ελλάδα, το Ελληνικό κράτος δίνει δικαιώματα στη δικαστική εφαρμογή της μόνο στα οικογενειακά και στα κληρονομικά θέματα, ενώ τα ποινικά έχουν περάσει στην Ελληνική δικαιοσύνη εδώ και 94 χρόνια.
 
Τώρα θα υπάρξει μια μικρή αλλαγή, παρόλο που δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα ακριβώς τι θα γίνει, ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχει πλήρης θρησκευτική ελευθερία.
 
Πάντως άφησε αιχμές για κάποια μέλη της μειονότητας που, όπως τόνισε, αγωνίζονται εδώ και 40 χρόνια να καταργήσουν τη Σαρία από τους μουσουλμάνους στη Δυτική Θράκη. Για αυτό και επεσήμανε, απευθυνόμενος προς συγκεκριμένα πρόσωπα τα οποία δεν κατονόμασε, πως αν δεν θέλουν τη Σαρία, τότε θα πρέπει να μην θέλουν να  κάνουν ούτε τις θρησκευτικές τελετές, και τα παιδιά να μην κάνουν περιτομή. Κάτι που τόνισε πως ο ίδιος γνωρίζει καλά πως δεν θα το δεχτούν.
 
Κλείνοντας ευχήθηκε υγεία σε όλους, τονίζοντας πως μετά την πίστη είναι η υγεία, και η καλή πρόοδος στους ανθρώπους, σε όποια θρησκεία και αν ανήκουν.
 
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Μουφτής Ξάνθης, ο οποίος τόνισε πως αυτό το συνέδριο είναι πολύ σημαντικό, και θα πρέπει να γίνει ξανά σε μεγαλύτερο κύκλο. Θεωρεί δε πως θα πρέπει να είναι ένα συνέδριο με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων, και καθηγητών που γνωρίζουν όλες τις πλευρές καθώς και από το αρμόδιο Υπουργείο, ώστε να υπάρξουν ουσιαστικά αποτελέσματα από τη συζήτηση για τη Σαρία.
 
Από την πλευρά του ο κ. Χαμζά Αληοσμάν σημείωσε πως οι σκέψεις που διατυπώνουν οι Μουφτήδες, βασίζονται στη θεολογία του Ισλάμ, στον ιδιαίτερο χαρακτήρα της περιοχής και την μακρά εμπειρία με την μακροχρόνια ειρηνική συμβίωσή τους με τους χριστιανούς συμπολίτες στη Θράκη.
 
Η εφαρμογή της, στις περιπτώσεις του οικογενειακού, προσωπικού και κληρονομικού δικαίου, είναι μια κατάσταση, που έχει αδιάσπαστη διάρκεια μέσα στο χρόνο, και η κατάργηση του δικαιώματος αυτού, αποτελεί μια πολύ σοβαρή παραβίαση της θρησκευτικής τους ελευθερίας και μια πολύ σοβαρή προσβολή στην πίστη τους, σημείωσε.
 
Το τελευταίο διάστημα, τόνισε, ακούγονται πολλές ανακρίβειες για τη Σαρία, με σκοπό τη κατασυκοφάντηση του Ισλάμ και της χώρας μας, με άδικες και ψευδείς συγκρίσεις με άλλες χώρες, όπου εφαρμόζεται η Σαρία.
 
Ο Μουφτής αναφέρθηκε στις διάφορες εκφάνσεις της εφαρμογής της Σαρία, στεκόμενος ιδιαίτερα στο γάμο, εξηγώντας και το Μεχίρ, που αποτελεί ουσιαστικά το οικονομικό περιεχόμενο του γαμήλιου συμφώνου, μια επίσημη δεσμευτική σύμβαση, που αναφέρεται στις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του συζύγου απέναντι στην σύζυγο και περιλαμβάνει την παροχή χρημάτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων στη σύζυγο, είτε πριν την ολοκλήρωση της γαμήλιας τελετής είτε οφείλονται προς αυτή σε περιπτώσεις διαζυγίου ή θανάτου του συζύγου.
 
Η Ελλάδα, σημείωσε, κατηγορείται στο ΕΕΔΑ, διότι ο νόμος δεν επιτρέπει στους Μουσουλμάνους της Θράκης να προσφύγουν στα αστικά δικαστήρια, και αναρωτήθηκε γιατί δεν δόθηκε αυτό το δικαίωμα, αλλά διαστρεβλώνεται η πραγματικότητα και εξαπολύονται ψέματα και συκοφαντίες εναντίον της Σαρία και της πίστης, και ζητούν την κατάργησή της. «Αναρωτιόμαστε τι πραγματικά θέλουν να πετύχουν και ποιο στόχο θέλουν να εξυπηρετήσουν» σημείωσε, τονίζοντας πως είναι σύμφωνο με το Ισλάμ, να έχει ένας πολίτης το δικαίωμα να προσφεύγει στα δικαστήρια για αυτά τα θέματα.
 
Τόνισε πάντως πως είναι απολύτως απαραίτητο η Ελληνική πολιτεία να δώσει στις Μουφτείες το κύρος που τους ταιριάζει, και αυτό σημαίνει να τους δώσουν το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και συνθήκες λειτουργίας. Χωρίς αυτή τη βασική προϋπόθεση, τίποτα δεν πρόκειται να λειτουργήσει με σωστό τρόπο, ανέφερε, σημειώνοντας πως, αν αυτές αποκτήσουν πραγματική υπόσταση, τότε η Ελληνική πολιτεία θα έχει αποδείξει ότι ξέρει να βρει τη χρυσή τομή μεταξύ δύο κόσμων, της Δύσης και της Ανατολής.
 
 

Γιώργος Δούδος «Η Σαρία είναι ο τρόπος έκφρασης όλων των εκφάνσεων του Ισλάμ» 

Από την πλευρά του ο δικηγόρος κ. Γιώργος Δούδος, σημείωσε πως το θέμα της ημερίδας αποτελεί από μόνο του πρόκληση, τονίζοντας πως το Ισλάμ και η Σαρία, είναι πάντα επίκαιρα και ζωτικά θέματα. Αποκτά δε εξαιρετικό ενδιαφέρον αν λάβουμε υπόψη την άγνοια για το τι είναι το Ισλάμ και τι είναι η Σαρία τόσο στη χώρα μας, όσο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
 
Το Ισλάμ, σημείωσε, δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς τη Σαρία, που είναι συστατικό στοιχείο του, σε σχέση όμως επάλληλη, και αν θεωρήσουμε το Ισλάμ ως ένα πολυσυλλεκτικό και συνάμα συνεκτικό πολυεπίπεδο θρησκευτικό κίνημα, η Σαρία είναι ο τρόπος έκφρασης όλων των εκφάνσεων του.
 
Υπάρχει βέβαια μια σύγχυση για το τι είναι πράγματι η Σαρία, μιας και πολλοί, ακόμα και μουσουλμάνοι, την ταυτίζουν με το σύστημα δικαίου του Ισλάμ τον ιερό μουσουλμανικό νόμο, ενώ είναι ουσιαστικά ο κώδικας ηθικής και το σύνολο κανόνων που φωτίζουν την καθημερινότητα του ανθρώπου.
 
Πάντως θεωρεί πως θα πρέπει να υπάρξει προσαρμογή στις σύγχρονες συνθήκες, στις εκφάνσεις του νόμου.
 

 

Στέργιος Γιαλάογλου «Παραβίαση της συνθήκης της Λοζάνης η κατάργηση της Σαρία» 

Μια αποτίμηση της κατάστασης μετά την τελευταία νομοθετική ρύθμιση για την συντρέχουσα αρμοδιότητα Σαρίας και αστικών δικαστηρίων, και την αποκλειστική αρμοδιότητα των δευτέρων σε περίπτωση διαφωνίας των δύο μερών, έκανε ο κ. Γιαλάογλου.
 
Ο ίδιος έχει παρατηρήσει πως όσοι ασχολούνταν νομοθετικά με τα θέματα της μειονότητας, και γενικά τη Θράκη, χαρακτηρίζονται από βαθιά μεσάνυχτα για το τι πραγματικά συμβαίνει στην περιοχή και δεν γνωρίζουν τις λεπτομέρειες της εφαρμογής της Σαρία στη Θράκη και δεν έχουν ζητήσει να τους εξηγήσουν οι καθ’ ύλη αρμόδιοι για τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματά της.
 
«Επιχειρήθηκε μια κατάργηση της Σαρία, που σκόνταψε στις αντιδράσεις των φορέων της περιοχής» ανέφερε, τονίζοντας πως θα έπρεπε να προβληματίσει κάποιους ότι οι μητροπολίτες τάχθηκαν υπέρ της μη κατάργησής της. Αυτό έγινε, σύμφωνα με τον κ. Γιαλάογλου, γιατί τα τελευταία 100 χρόνια, αποτέλεσε τον πυλώνα της ειρηνικής συμβίωσης χριστιανών και μουσουλμάνων στην περιοχή, αποδεικνύοντας στην πράξη πως τα δύο στοιχεία μπορούν να συμβιώσουν με σεβασμό, αναφορικά με την άσκηση της λατρευτικής τους πίστης.
 
Το πρόβλημα που εντοπίζει, είναι το γεγονός ότι οι κανόνες που διέπουν τα καθήκοντα του Μουφτή, δεν εξελίχθηκαν, ίσως γιατί η πολιτεία αποφάσισε να απαξιώσει τον φορέα των Μουφτειών, παραλείποντας να τον εκσυγχρονίσει, μέσω της παροχής απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού, όπως και νομικών συμβούλων, ώστε να βελτιώνεται, να εξελίσσεται και να είναι πάντα σύγχρονη με την πραγματικότητα.
 
Ο ίδιος δεν συμμερίζεται την άποψη περί κατάργησης της Σαρία, γιατί μια τέτοια μονομερής ενέργεια συνιστά παραβίαση της συνθήκης της Λοζάνης, αλλά και γιατί η μακρόχρονη πρακτική του ιερού νόμου στη Θράκη αποτελεί βαθιά ριζωμένη πρακτική, που αποτελεί το πιο σημαντικό έθιμο της μειονότητας.
 
Η θεσμοθέτηση της συναρμοδιότητας είναι βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως θεωρεί πως σε αντίθεση με τον νόμο που ψηφίστηκε, θα πρέπει σε περίπτωση διαφωνίας των διαδίκων για το εφαρμοστέο δίκαιο, θα πρέπει να υπερισχύει ο Μουφτής, και όχι ο αστικός κώδικας, γιατί διαφορετικά έχουμε, κατά την άποψή του, ευθεία παραβίαση της συνθήκης της Λοζάνης.
 
Παράλληλα ένα ζήτημα το οποίο σηκώνει σημαντική συζήτηση, θεωρεί πως είναι αυτό των δικαστικών αρμοδιοτήτων του Μουφτή, μιας και η πολιτεία φαίνεται να οδεύει προς την κατάργηση, με τελικό σκοπό να προκύψει ζήτημα εκλογής του Μουφτή, που δεν μπορεί να γίνει τώρα εφόσον έχει δικαστικά καθήκοντα.
 
Ο ίδιος πιστεύει πως τα καθήκοντα αυτά δεν πρέπει να καταργηθούν, και να παραμείνει η αρμοδιότητα του ιεροδίκη Μουφτή ως έχει, μιας και αποτελεί κλειδί ασφαλείας για την ειρηνική συμβίωση χριστιανών και μουσουλμάνων στην περιοχή.
 
Κλείνοντας, σημείωσε πως η ενίσχυση του Μουφτή και η δημιουργία της κατάλληλης υποδομής ώστε να καταστεί και η Μουφτεία ένα σύγχρονο δικαστήριο, θα συμβάλει και στον εκσυγχρονισμό της Σαρία, προς όφελος και των ίδιων των κατοίκων.
 
 

Μεμέτ Μουσταφά «Θέλουμε να συνεχίσουμε να ζούμε, όπως ζούσαμε και παλιότερα, ώστε τα παιδιά μας να έχουν τα ίδια δικαιώματα με εμάς» 

«Εδώ και ένα αιώνα ζούμε την πίστη μας και δεν έχουμε αντιμετωπίσει το παραμικρό εμπόδιο στην άσκηση των θρησκευτικών μας καθηκόντων και στην έκφραση της πίστης μας» σημείωσε ο πρόεδρος του Σωματείου κ. Μεμέτ Μουσταφά,
 
Χριστιανοί και μουσουλμάνοι, σημείωσε, έχουν πετύχει ένα πρότυπο συμβίωσης, όμως τελευταία παρατηρείται το φαινόμενο κάποιοι, κυρίως μη μουσουλμάνοι, να μην είναι ικανοποιημένοι και να προσπαθούν να αναδείξουν το Ισλάμ ως απαρχαιωμένο σύστημα αξιών, έχοντας όμως πλήρη άγνοια για τη Σαρία, και ημιμάθεια για τη Θράκη. «Θέλουμε να συνεχίσουμε να ζούμε όπως ζούσαμε και παλιότερα, ώστε τα παιδιά μας να έχουν τα ίδια δικαιώματα με εμάς» κατέληξε. 

Γιώργος Καλαντζής «Η νομοθετική πρωτοβουλία προσπάθησε να είναι μια γέφυρα μεταξύ δύο κόσμων» 

Συζητήσεις σαν και αυτή, είναι ιδιαίτερα χρήσιμες, και αν είχαν γίνει στη Βουλή θα είχαν αποφευχθεί πολλές ανακρίβειες που ακούστηκαν κατά την ψήφιση της νέας ρύθμισης, όσο αφορά τον ισλαμικό νόμο και τη Σαρία, σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Γιώργος Καλαντζής. Αντίθετα αποκαλύφθηκε μια τεράστια άγνοια, την οποία βέβαια ο ίδιος έχει παρατηρήσει πως εκτείνεται και σε ζητήματα όλων των θρησκειών, ακόμα και της Χριστιανικής Ορθόδοξης.
 
Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για δύο παράλληλους κόσμους, σημείωσε, που όμως, όταν δεν επικοινωνούν μεταξύ τους σε μια κοινωνία, δημιουργούν μεγάλες συγκρούσεις, δυσεπίλυτες ή και ανεπίλυτες.
 
Από αυτή την άποψη η νομοθετική πρωτοβουλία προσπάθησε να είναι μια γέφυρα μεταξύ δύο κόσμων, μιας και η επιχειρηματολογία στην Αθήνα είναι σαφώς υπέρ της κατάργησης της Σαρία. Η συντριπτική πλειοψηφία όμως των επιχειρημάτων δεν αφορούν την ουσία της Σαρία, αλλά τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί στην εφαρμογή της στη Θράκη, τα οποία όμως δεν οφείλονται στον ίδιο το νόμο, αλλά στο γεγονός ότι η Ελληνική πολιτεία δεν φρόντισε έγκαιρα να εξοπλίσει τις Μουφτείες με τις απαραίτητες δομές, διαδικασίες και θεσμούς, όπως οι νομικοί σύμβουλοι, μη δίνοντας τη δυνατότητα να εξελιχθεί ο νόμος, αλλά και ο Μουφτής να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που ισχύει.
 
Το κυριότερο πρόβλημα, ανέφερε, είναι ότι ο πολιτικός χρόνος είναι τόσο μικρός, που μέχρι να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα από τους ιθύνοντες, αυτοί αλλάζουν και πρέπει όλα να ξεκινήσουν από την αρχή.
 

Πάντως αισθάνεται περήφανος ως Έλληνας πολίτης ότι η κυβέρνηση αντιμετώπισε το Ισλάμ και τους πολίτες πολύ διαφορετικά από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, σημείωσε όμως ότι η αλλαγή είναι αναπόφευκτη.
 
Αυτή τη στιγμή έχουμε την αλλαγή στην υποχρεωτικότητα, όμως αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί, μιας και η διάταξη προβλέπει την έκδοση προεδρικού διατάγματος.
 
Και αυτό, σημείωσε ο κ. Καλαντζής, θα πρέπει να είναι γέφυρα μεταξύ δύο κόσμων, μιας και θα πρέπει από τη μια πλευρά να εγγυάται τη διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε μια διαδικασία δικαστικού χαρακτήρα, χωρίς να παραβιάζει τις αρχές της Σαρία, κάτι καθόλου εύκολο.
 
Το μόνο εύκολο, σημείωσε, θα μπορούσε να πάρει κάποιος μια ακραία θέση, όμως κάθε φορά που έγινε αυτό οδήγησε σε συγκρούσεις, που στην περίπτωσή αυτή μπορούν να οδηγήσουν στο άνοιγμα ζητημάτων ταυτότητας, αλλά και το Ελληνικό κράτος να εκπέμψει ένα μήνυμα απόρριψης του Ισλάμ.
 
Για να πετύχει λοιπόν αυτή η προσπάθεια, πιστεύει πως πριν την έκδοση του προεδρικού διατάγματος θα πρέπει να καταθέσουν τις απόψεις τους και οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας, ώστε να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις, γιατί πρόκειται για ένα κεντρικό θέμα πίστης των μουσουλμάνων.
 
Για αυτό και η Ελληνική πολιτεία οφείλει να ακούσει, και θα πρέπει, όταν διαμορφωθεί το κείμενο του διατάγματος, πριν πάει το ΣτΕ για έγκριση, να υπάρξει μια ειλικρινής κατάθεση απόψεων, ώστε να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις.
 
Ο κ. Καλαντζής πιστεύει πως η επίκληση του ζητήματος της ισότητας, ως βασικό ζήτημα κατάργησης της Σαρία, παραβλέπει ότι, όταν η ισότητα μετατρέπεται σε ισοπέδωση, δεν παράγονται καλύτερες συνθήκες συμβίωσης, αντίθετα παράγει μεγαλύτερες πιθανότητες συγκρούσεων.
 
«Πώς επικαλείσαι την ισότητα, όταν επιβάλλεις σε ένα πληθυσμό-για ένα ζήτημα που έχει μάθει εδώ και 100 χρόνια να το διαχειρίζεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο-αυτό που εσύ θέλεις, με μία διάθεση να επιβάλλεις σώνει και καλά την πρόοδο, τον εκσυγχρονισμό και την επανάσταση» διερωτήθηκε, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει πρόοδος, εκσυγχρονισμός και αλλαγή αν όσους τους αφορά δεν συμμετέχουν. Διαφορετικά μιλάμε για μια βίαιη διαδικασία, που προκαλεί συσπειρώσεις και συγκρούσεις.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.