Πεντε χρονια φαγουρα για τον καθετο αξονα

Οι προοπτικές που έχει δημιουργήσει ο κάθετος άξονας και πώς αυτές μπορούν επιτέλους να αξιοποιηθούν - Αναπτύχθηκαν σε ημερίδα που διοργάνωσε η ΟΕΒΕΣ

Τη δημόσια συζήτηση για τον κάθετο άξονα της Νυμφαίας, και πως οι προοπτικές που αυτός δίνει στην Ροδόπη μπορούν να αξιοποιηθούν και να ενισχυθούν, άνοιξε την Τετάρτη 21 Μαρτίου η ΕΟΒΕΣ Ροδόπης, με την εκδήλωση «Πέντε χρόνια λειτουργίας του κάθετου άξονα Κομοτηνής – Νυμφαίας: Προσδοκίες και πραγματικότητα». 

Κοινή παραδοχή όλων, ήταν ότι το άνοιγμα της διόδου δεν έχει αξιοποιηθεί κατάλληλα από την περιοχή μας, παρόλο που οι απόψεις για τα αίτια, όσο και τους τρόπους αντιμετώπισης του θέματος αυτού, διίστανται.

 

60 χρόνια «σπρώξιμο» για τον κάθετο άξονα 

Ντοκουμέντα μιας ιστορίας και προσπάθειας 60 ετών, αρχικά του πατέρα του και στη συνέχεια δικής του, προς την κατεύθυνση της διάνοιξης της Νυμφαίας, παρουσίασε ο κ. Άρης Μανούδης, δείχνοντας πως τα οφέλη της επαναλειτουργίας της, ουσιαστικά, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, ήταν πάντα γνωστά στην περιοχή μας, και πως αποτελούσε για πολλά χρόνια αίτημα των κατοίκων της.
 
Ο πατέρας του, Γεώργιος Μανούδης, ήταν έμπορος στην Κομοτηνή και πρόεδρος τους Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, και από το 1953 και μετά είχε δημοσιεύσει άρθρα, και είχε κάνει παραστάσεις, για να ανοίξει η δίοδος της Νυμφαίας. Τη σκυτάλη πήρε ο ίδιος, με δημοσιεύσεις και εισηγήσεις, και όλο αυτό το υλικό το έχει σε ένα αρχείο, στοιχεία του οποίου παρουσίασε στην εκδήλωση.
 
Ο κ. Μανούδης όμως δεν στάθηκε μόνο στην ιστορική αναδρομή αλλά επικεντρώθηκε επίσης στο πώς μπορούν να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που έχει δημιουργήσει αυτός ο άξονας.
 
Άποψή του είναι πως οι προοπτικές πρέπει να εστιάζονται, όπως είχε θιγεί και στο αναπτυξιακό συνέδριο που έγινε τον Νοέμβριο στην Κομοτηνή, στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής και σε αυτόν των υπηρεσιών. «Αν και προέρχομαι από την βιομηχανία, δυστυχώς το μέλλον της δεν είναι μεγάλο, γιατί υποκαθίσταται από την πληροφορική, και ανειδίκευτοι άνθρωποι υποκαθίστανται από την τεχνολογία» σημείωσε ο ίδιος χαρακτηριστικά, αιτιολογώντας αυτή του την πρόταση.
 
Έτσι, σύμφωνα με τον ίδιο θα πρέπει να επικεντρωθούμε στον πρωτογενή πλούτο, και στον τουρισμό, ο οποίος συνεισφέρει 15% στο ακαθάριστο εθνικό προϊόν, όμως εμμέσως βοηθά κατά ένα 30%. Την ίδια ώρα, επισήμανε, η βιομηχανία, που προσπαθούμε να αναπτύξουμε, συνεισφέρει και αυτή 15% στην οικονομία, όμως είναι πιο δύσκολη και οι προοπτικές της είναι επίσης προβληματικές.
 
Για αυτό και θα πρέπει να στραφούμε στον πρωτογενή τομέα, όχι μόνο ως εξαγώγιμο προϊόν, αλλά κυρίως ως προϊόν προσέλκυσης των επισκεπτών.
 
Φέτος τα Ελληνικά νησιά, που είχαν τρομερή αύξηση των επισκεπτών, δεν διαφήμιζαν τον ήλιο και τη θάλασσα, αλλά το καλό φαγητό, και η Ροδόπη έχει σε αυτόν τον τομέα να δώσει τουριστικές υποδομές.
 
Αυτές όμως όχι απαραίτητα με την παραδοσιακή έννοια, αλλά με τον αγροτουρισμό, ο οποίος παγκοσμίως είναι συμπληρωματική απασχόληση των αγροτών, με υπηρεσίες που δίνονται στους επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
 
 

Στάσιμη η ανάπτυξη της διόδου 

Απαισιόδοξος για το μέλλον της αξιοποίησης του κάθετου άξονα στο εγγύς μέλλον για την ανάπτυξη της περιοχής παρουσιάστηκε ο κ. Κώστας Κατσιμίγας, που έχει εκτεταμένη επαφή με τον αντικείμενο εδώ και δέκα χρόνια, πριν και μετά την λειτουργία της διόδου της Νυμφαίας.
 
Όπως ανέφερε, σήμερα βλέπουμε καθαρά τη διαιώνιση ενός προβλήματος, μιας και ο μεθοριακός σταθμός λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε, όταν εγκαινιάστηκε το Σεπτέμβριο του 2013, με όσα συμφωνήθηκαν για έξι μήνες με ανταλλαγή ρηματικών διακοινώσεων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.
 
Μετά το δοκιμαστικό εξάμηνο, ανταλλάχθηκαν καινούριες διακοινώσεις, ζητώντας τη βελτίωση της λειτουργίας του σταθμού ώστε να διέλθουν περισσότερα οχήματα, και αυτή τη φορά η βουλγαρική πλευρά δεν συναίνεσε να περνούν μεγαλύτερα οχήματα. «Είναι προφανές πως η Βουλγαρία έχει αντιληφθεί πως ο σταθμός αυτός είναι πρωτίστως ελληνικών συμφερόντων και προωθεί τη λειτουργία νέου συνοριακού σταθμού από την πλευρά της Ξάνθης, όπου για να λειτουργήσει σωστά πρέπει να κατασκευαστεί ένας εκτενής οδικός άξονας» τόνισε ο κ. Κατσιμίγας για να αντιτείνει πως από τη συγκεκριμένη οδική σύνδεση όμως, δεν πρόκειται να έχουμε ροή προς την Ελλάδα, μιας και για να φτάσει ένας επισκέπτης πρέπει να διανύσει 150 χιλιόμετρα δύσβατης ορεινής διαδρομής μέσα στη βουλγαρική επικράτεια.
 
Ο δρόμος αυτός, αν ποτέ ολοκληρωθεί, εξήγησε ο κ. Κατσιμίγας, γίνεται για να εξυπηρετεί αποκλειστικά το χιονοδρομικό του Παμπόροβο. Έτσι οι Βούλγαροι επικαλούμενοι το μεγάλο φόρτο που παρουσιάζει η Νυμφαία, δεν βελτιώνουν τον μεθοριακό σταθμό, όπως έχει συμφωνηθεί να κάνουν, και επιμένουν ότι θα ανακουφιστεί η Νυμφαία μόνο μέσω του Δημαρίου, που θα βοηθήσει το Παμπόροβο να χρησιμοποιεί το διεθνές αεροδρόμιο της Καβάλας, που είναι διπλάσιας χωρητικότητας επιβατών από ό,τι το υποβαθμισμένο αεροδρόμιο της Φιλιππούπολης.
 
Γι’ αυτό το λόγο συνέχισε ο ίδιος το πρόβλημα παραμένει, με ένα τριτοκοσμικό μεθοριακό σταθμό, ο οποίος, όπως αποδεικνύουν τα νούμερα είναι πολύ υψηλός σε διελεύσεις και θα μπορούσε να εκτιναχθεί, αν επιτρεπόταν η διέλευση λεωφορείων, ξεπερνώντας όλους τους υπόλοιπους της χώρας. Διευκρίνισε δε πως ο μεθοριακός σταθμός δεν είναι απλά μια σύνδεση της Κομοτηνής με το Κίρτζαλι, αλλά στην πραγματικότητα συνδέει τα ανατολικά βαλκάνια, την ευρύτερη περιοχή βορείως του Εύξεινου πόντου, και όλη την Ελληνική επικράτεια.
 
«Πολύ απλά, κάποιος ο οποίος βρίσκεται στη Μολδαβία ή τη Ρουμανία, και θέλει να πάει στην Πρέβεζα, στην Καλαμάτα, στον Πειραιά, και βάλει το GPS, θα τον οδηγήσει από την Νυμφαία. Όλες οι άλλες διαδρομές θα είναι παρακάμψεις» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσιμίγας, σημειώνοντας πως ακόμα και μία στάση των τουριστικών λεωφορείων στην περιοχή μας στο δρόμο για την υπόλοιπη Ελλάδα θα απέφερε σημαντικούς πόρους στην περιοχή.
 
Στη Ροδόπη, σημείωσε, χαρακτηριζόμαστε από μια φοβερή εσωστρέφεια, «συνεχίζοντας μετά από πέντε χρόνια να ομφαλοσκοπούμε και να γκρινιάζουμε για όσους ανόητους πηγαίνουν να κάνουν 80 χιλιόμετρα για να γεμίσουν ένα ρεζερβουάρ» μην έχοντας συνειδητοποιήσει πως οι διερχόμενοι πλέον από το μεθοριακό σταθμό Νυμφαίας που δεν έχουν σκοπό να έρθουν στην Κομοτηνή, ούτε καν θα τη δουν.
 
Ως λύση πρότεινε να αποκτήσει η περιοχή εξωστρέφεια, και να καταλάβουμε ότι για να προσελκύσουμε αυτούς τους ανθρώπους θα πρέπει να προβάλλουμε την περιοχή ως καθημερινό προορισμό. Αυτό θα γίνει όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, αν βρουν να πιούν καφέ σύμφωνα με τις δυνατότητές τους, με ανοιχτά καταστήματα. «Πρέπει να προσαρμοστούμε σε μια πραγματικότητα αν θέλουμε να επιζήσουμε. Έχουμε να επιλέξουμε ανάμεσα στην επιλογή ενός ενδεχομένως αγνώστου μέχρι σήμερα ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και στο πικρό μας κλάμα ότι κανείς δεν μας δίνει σημασία» επεσήμανε ο κ. Κατσιμίγας.

Αναζητώντας τρόπους να φύγουμε από τη στασιμότητα 

Τέλος ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΣ Ροδόπης κ. Ανέστης Βαφειάδης, σημείωσε πως στόχος τους είναι να δουν πού βρίσκονται πραγματικά, τι έχει γίνει, τι προσδοκούσαν πραγματικά και ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξής του.
 
Αυτές, σημείωσε, πάντα υπάρχουν, «αρκεί να τις πιστέψουμε και να δράσουμε συλλογικά, πρώτα οι τοπικοί ηγέτες και εμείς από πίσω και να δράσουμε όλοι μαζί» ανέφερε, τονίζοντας πως πάντα υπάρχει αισιοδοξία.
 
Η λέξη δρόμος – άξονας σε όλους δημιουργεί ελπίδα, άνοιγμα, εξωστρέφεια, όμως για πέντε χρόνια και η Ροδόπη και η Κομοτηνή έμειναν στάσιμες.
 
Όπως ανέφερε, φάνηκε τελικά πως δεν είμαστε έτοιμοι για το άνοιγμα του κάθετου άξονα, να αποδεχθούμε αυτή την αλλαγή στη Ροδόπη. Αναλογικά φταίνε όλοι, σημείωσε, όμως το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι αντί να έχουμε πλεονέκτημα μέσω των τουριστικών ροών, αφενός απλά είμαστε πόλη τράνζιτ αφετέρου έχουμε εκροή κεφαλαίου προς το εξωτερικό λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και ανάπτυξη παρεμπορίου εξαιτίας των κλιμακίων που ενώ οφείλουν να είναι καθημερινά στους δρόμους αντίθετα μένουν μόνο μέσα στην πόλη, ελέγχοντας τους ντόπιους μικροεπιχειρηματίες.
 
Όσο για το να γίνει πιο ελκυστική η περιοχή με πτώση των τιμών, όπως πρότεινε ο κ. Κατσιμίγας, ο κ. Βαφειάδης σημείωσε πως αυτό θα πρέπει να προταθεί στην κεντρική διοίκηση, που καθορίζει την φορολογική πολιτική και όλες τις επιβαρύνσεις που επιβάλλονται στα καταστήματα.
 
Η Κομοτηνή, σημείωσε, έχει αρκετά χαμηλά τις τιμές της, όμως λόγο αντικειμενικών δυσκολιών, είναι δύσκολο να γίνει πιο ανταγωνιστική. Όσο για την διεύρυνση του τοπικού ωραρίου, ο κ. Βαφειάδης υπογράμμισε πως αν έρθει κόσμος, τα μαγαζιά δεν θα είναι αυτά που θα στυλώσουν τα πόδια τους και το ωράριο μπορεί να προσαρμοστεί.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.