Μια προταση για την ενισχυση της φοιτησης των παιδιων της μειονοτητας στο δημοσιο νηπιαγωγειο

Ο Σύλλογός μας εδώ και ένα χρόνο έχει τοποθετηθεί για το θέμα και ζητά συζήτηση εφ’ όλης της ύλης για την ενίσχυση και υποστήριξη των παιδιών της μειονότητας που φοιτούν στο δημόσιο νηπιαγωγείο. Ξαναθυμίζω πως ο Σύλλογός μας και η 86η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ αναφέρουν χαρακτηριστικά στις αποφάσεις τους ως διεκδικήσεις (μεταξύ άλλων):
 

  • Διεκδικούμε περαιτέρω μειωμένη αναλογία μαθητών (προερχόμενων από τη μειονότητα) ανά νηπιαγωγό έτσι ώστε η αναλογία να είναι 2 νηπιαγωγοί ανά 25 νήπια – προνήπια. Για τη στήριξη της χρήσης των μητρικών γλωσσών ως γλωσσών στήριξης διεκδικούμε αύξηση της οργανικότητας σε νηπιαγωγεία όπου φοιτούν νήπια της μουσουλμανικής μειονότητας ή γενικά νήπια με μητρική γλώσσα άλλη από την ελληνική. Η αύξηση της οργανικότητας θα στηρίζεται πάντα σε προσλήψεις νηπιαγωγών απόφοιτων Τμημάτων Επιστημών της Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας και μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι που θα έχουν προσληφθεί κεντρικά από το Υπουργείο Παιδείας και με ενιαίο τρόπο (όπως όλοι/ες οι νηπιαγωγοί), για τη διευκόλυνση της παιδαγωγικής πράξης. Σημειώνουμε πως νηπιαγωγοί, απόφοιτοι ΑΕΙ Τμημάτων Επιστημών της Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας φυσικοί ή μη ομιλητές των μητρικών γλωσσών της μειονότητας,  έχουν έτσι κι αλλιώς κάθε δικαίωμα τοποθέτησης σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία (όπου φοιτούν ή όχι νήπια της μειονότητας) όπως κάθε άλλος/η νηπιαγωγός.   
  • Διεκδικούμε την υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης όλων των εκπαιδευτικών σε θέματα γενικής και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Τα προγράμματα επιμόρφωσης αυτά για να είναι αποτελεσματικά πρέπει να γίνονται με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα (μερική ή ολική δηλαδή άδεια ή μειωμένο ωράριο).

 
Επίσης στη γενική απόφαση της 86ης ΓΣ ΔΟΕ για την προσχολική αγωγή αναφέρεται χαρακτηριστικά πως:
 
«Στελέχωση των νηπιαγωγείων με εκπαιδευτικούς μητρικής γλώσσας για τα παιδιά των προσφύγων. Στα δημόσια νηπιαγωγεία της Θράκης, όπου φοιτούν νήπια της μουσουλμανικής μειονότητας, για τη στήριξη της χρήσης των μητρικών γλωσσών να υπάρξει περαιτέρω μειωμένη αναλογία μαθητών ανά νηπιαγωγό έτσι ώστε η αναλογία να είναι 2 νηπιαγωγοί ανά 25 νήπια – προνήπια…»
 
Σε όλες τις αποφάσεις δηλαδή αναφέρεται πως διεκδικούμε τρόπους για τη στήριξη της φοίτησης των νηπίων και της χρήσης των μητρικών γλωσσών τους στο δημόσιο νηπιαγωγείο. Είναι προφανές πως ο υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου δεν έχει μελετήσει τις αποφάσεις αυτές.
 
Οι ισχυρισμοί του κ. Γαβρόγλου πως «Δυστυχώς οι διδασκαλικοί σύλλογοι κάνουν απεργίες όταν πρόκειται να επιμορφωθούν οι νηπιαγωγοί» και «κάποιοι δεν θέλουν τα παιδάκια αυτά να μάθουν ελληνικά και επί της ουσίας να ενταχθούν στην κοινωνία ταυτόχρονα καλλιεργώντας και την μητρική τους γλώσσα» δεν απαντούν σε καμιά από τις διεκδικήσεις μας και θέλουν να υποκρύψουν το γεγονός πως το πρόγραμμα του ΙΕΠ και η επιμόρφωση που περιλαμβάνει είναι πρόχειρο, με ελαστικές σχέσεις εργασίας, διαιωνίζει την ανεργία των νηπιαγωγών  και αφορά μόλις 3 από τα 45 νηπιαγωγεία της Ροδόπης και 3 από τις 100 νηπιαγωγούς. Σε πρόσφατη δήλωση αναφερθήκαμε εκτενώς στα προβλήματα του προγράμματος του ΙΕΠ.  Ωστόσο αναλύοντας περαιτέρω το θέμα και συζητώντας επί της ουσίας (δηλαδή για τη στήριξη φοίτησης των νηπίων) εάν όντως το Υπουργείο ήθελε να υποστηρίξει τη φοίτηση των νηπίων της μειονότητας θα μπορούσε άμεσα:
 
~ Να δημιουργήσει σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ομάδα νηπιαγωγών ομιλητών των μητρικών γλωσσών της μειονότητας, που να περιλαμβάνει ομιλητές όλων των μητρικών γλωσσών χωρίς διακρίσεις βασισμένες στο θρήσκευμα.
~ Να συστήσει τις ανάλογες οργανικές θέσεις για να καλυφθούν με νηπιαγωγούς μόνιμες/ους δημοσίους υπαλλήλους που θα έχουν προσληφθεί κεντρικά από το Υπουργείο Παιδείας και με ενιαίο τρόπο (όπως όλοι/ες οι νηπιαγωγοί).
~ Η πλήρωση των θέσεων της ομάδας αυτής θα μπορούσε να γίνει με την πάγια, κοινή και διαφανή διαδικασία των υπηρεσιακών μεταβολών (μεταθέσεων/αποσπάσεων) με ανάλογες διατάξεις με αυτές που ισχύουν για τις γλώσσες στα διαπολιτισμικά δημοτικά σχολεία ή με προσλήψεις αναπληρωτών/τριών  (που θα πραγματοποιούνται εφόσον δεν υπήρχαν αιτήσεις κάλυψης των θέσεων αυτών στις υπηρεσιακές μεταβολές). Σημειώνουμε πως είναι δεκάδες οι νηπιαγωγοί ομιλητές των μειονοτικών γλωσσών που είτε εργάζονται (στην περιοχή μας ή αλλού) είτε αναμένουν στους πίνακες της ανεργίας και φυσικά σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και νηπιαγωγοί της μειονότητας.
 ~ Οι νηπιαγωγοί που θα στελεχώνουν τις θέσεις της ομάδας θα μπορούσαν να διατίθενται με απόφαση του οικείου ΠΥΣΠΕ (του αρμόδιου οργάνου της Διοίκησης Εκπαίδευσης δηλαδή) σε νηπιαγωγεία όπου φοιτούν νήπια της μειονότητας επιπλέον της λειτουργικότητάς τους με εφαρμογή του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου που αφορά τις υπηρεσιακές μεταβολές και με στόχο την διευκόλυνση – εμβάθυνση – στήριξη της παιδαγωγικής πράξης και τη βελτίωση της επικοινωνίας του νηπιαγωγείου με τα νήπια και τις οικογένειές τους.
 
Αυτή είναι η διαδικασία που κατοχυρώνει τη δικαιοσύνη στις προσλήψεις σε συνδυασμό με όλες τις άλλες διεκδικήσεις των εκπαιδευτικών που είχαν αναλυθεί στην προηγούμενη δήλωσή μας (μαζικοί διορισμοί, επιμόρφωση, μικρότερα τμήματα, μειωμένη αναλογία νηπίων/νηπιαγωγούς)  και διασφαλίζει τη στήριξη της φοίτησης όλων των νηπίων της μειονότητας.
 

*Ο Στέφανος Μακρυγιάννης είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.