Αξονα συνδεσης και βιωσιμης αναπτυξης βλεπουν την αρχαια Εγνατια τα μελη της Fuorivia

Σε βυζαντινό φρούριο και Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής ξεναγήθηκαν τα μέλη του πολιτιστικού φορέα

Αρχαιολογικούς χώρους και όχι μόνο, στη Ροδόπη και την Κομοτηνή επισκέπτονται αυτές τις μέρες οι συμμετέχοντες στο Egnatia Project του πολιτιστικού φορέα Fuorivia, με στόχο αφενός τη γνωριμία με τους χώρους από όπου περνούσε η Ρωμαϊκή οδός, αφετέρου να μιλήσουν με τους τοπικούς φορείς για τη δυνατότητα ανάδειξής της ιστορικής και πολιτιστικής πορείας της ως σύνδεση με την Ευρώπη και τις περιοχές από όπου διέρχεται.
 
Άλλωστε θεωρούν πως η εκπόνηση στρατηγικών σχεδίων για τη βελτίωση της πολιτιστικής και αρχαιολογικής κληρονομιάς μαζί με τη διατήρηση του τοπικού περιβάλλοντος και του τοπίου μπορούν να ανοίξουν την πόρτα της ανάπτυξης μιας βιώσιμης οικονομίας για τις τοπικές κοινωνίες. 

Ανάδειξη της αρχαίας διαδρομής και των χώρων γύρω της 

Η Fuorivia «περπατάει» τους αρχαίους ρωμαϊκούς δρόμους από το 2000, ξεκινώντας με τη διαδρομή Santiago de Compostela στην Ισπανία, από το 2000 μέχρι το 2006 και συνεχίζοντας με τη Via Francigena (Ρώμη- Καντέρμπουρι) από το 2007 μέχρι το 2012 και τη Via Francigena στη Νότια Ιταλία από το 2013 μέχρι το 2014, πριν ξεκινήσουν να περπατούν την Εγνατία από το Δυρράχιο το 2015.
 

Η Fuorivia, που σημαίνει έξω από το δρόμο, δουλεύει με το πανεπιστήμιο της Βενετίας, σημείωσε ο Αντιπρόεδρος του φορέα κ. Auro Michelon, ακολουθώντας όλους αυτούς τους δρόμους οι οποίοι αποτελούν μέρος του ίδιου συστήματος δρόμων.
 
Το φετινό καλοκαίρι διασχίζουν το τμήμα της Εγνατία από την Καβάλα έως τα ελληνοτουρκικά σύνορα, για αυτό και επισκέφτηκαν σημεία της περιοχής μας, ξεκινώντας από τη βυζαντινή γέφυρα στον Ίασμο, και προχωρώντας προς την Κομοτηνή, όπου ξεναγήθηκαν στον ιστορικό πυρήνα της πόλης και το Μουσείο Κομοτηνής.
 
Όλα αυτά τα μνημεία, σημείωσε, αναδεικνύουν τη σημασία του δρόμου και της παρουσίας του σε όλη την ιστορική του διαδρομή. Για αυτό και πέρυσι πραγματοποίησαν ένα συνέδριο στην Βενετία, όπου προσκάλεσαν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς από όλες τις χώρες που περνούσε η αρχαία Εγνατία, μιας και κυριολεκτικά συνδέει την Ανατολή με τη Δύση, αφού η αρχαία Εγνατία ξεκινούσε από την Κωνσταντινούπολη και κατέληγε στο Δυρράχιο, και στη συνέχεια μέσω των άλλων ρωμαϊκών δρόμων ο ταξιδιώτης μπορούσε να φτάσει μέχρι το Καντέρμπουρι στην Αγγλία.
 

Έτσι όπως οι δρόμοι συνέδεαν την Ευρώπη στο παρελθόν, μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό κομμάτι σύνδεσης και στο μέλλον.
 
Θεωρούν δε πως αυτή η διαδρομή είναι από τις σημαντικότερες στην Ευρώπη, και πως μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης για τον περιπατητικό τουρισμό.
 
Από την πλευρά της η πρόεδρος του φορέα κ. Giulia Motta Zanin σημείωσε πως στόχος τους αποτελεί πέρα από τη γνωριμία με τους διάφορους δρόμους, να προωθήσουν την ανάδειξη της διαδρομής. Φέτος ολοκληρώνουν το ελληνικό τμήμα της Αρχαίας Εγνατίας, και καθ’ όλη τη διαδρομή χρησιμοποιούν GPS και εντοπίζουν όλες τις διαδρομές. Επίσης συζητούν με τοπικούς φορείς για να κατανοήσουν πως μπορούν να βοηθήσουν ώστε να «συνδεθεί» ξανά όλη αυτή η διαδρομή, όπως έχει γίνει με άλλους δρόμους που έχουν περπατήσει. 

Συνδέοντας την Εγνατία και πολιτιστικά 

Στην περιήγηση ταξιδεύει μαζί με τα μέλη της Fuorivia, και ο κ. Holger de Bruin, από την Via Egnatia Foundation η οποία έχει έδρα στην Ολλανδία, και έχει ήδη εκδώσει ένα βιβλίο για την αρχαία διαδρομή, το “Via Egnatia on Foot”, που περιλαμβάνει το πρώτο μέρος της διαδρομής, από το Δυρράχιο στη Θεσσαλονίκη. Αυτή την περίοδο δημιουργούν το δεύτερο μέρος, από την Θεσσαλονίκη στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο αναφέρεται στις περιπατητικές δυνατότητες που υπάρχουν στις περιοχές αυτές.
 
Το ίδρυμα έχει πραγματοποιήσει συνέδρια για το θέμα της αρχαίας Εγνατίας, που θεωρεί πως μπορεί να αποτελέσει δρόμο πολιτιστικής σύνδεσης των χωρών από την οποία περνά, και μάλιστα σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τον κ. de Bruin, ελπίζουν πως θα μπορέσουν στο μέλλον να πραγματοποιήσουν και μια σειρά συναυλιών, σε «σταθμούς» της αρχαίας οδού, με τη συμμετοχή καλλιτεχνών από όλες τις χώρες. 

Κομμάτι της ιστορίας οι σταθμοί της Εγνατίας 

Η επίσκεψη της Πέμπτης ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή στην ημερίδα, που διοργάνωσε ο Δήμος Κομοτηνής σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης  και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης με θέμα την διαδρομή της Εγνατία Οδού στην Ροδόπη και τις προεκτάσεις της σε ιστορικό, γεωστρατηγικό, πολιτιστικό και αναπτυξιακό επίπεδο.
 
Έτσι γνώρισαν τις θέσεις όπου εντοπίζονται σταθμοί της Εγνατίας Οδού κατά τη διαδρομή της στη Ροδόπη, από την Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης κ. Χρύσα Καραδήμα.
 

Ο πρώτος είναι η περιοχή της Αναστασιούπολης, όπου θεωρείται ότι βρισκόταν ένας σταθμός ο οποίος ονομαζόταν Stabulo Diomedes, στη Μαξιμιανούπολη, μια σημαντική ρωμαϊκή πόλη κοντά στην Κομοτηνή, και άλλες θέσεις όπου αναγνωρίζονται σταθμοί.
 
Επίσης αναφέρθηκε και στη σχετικά πρόσφατη εύρεση των μιλιαρίων της Εγνατίας στην πόλη της Κομοτηνής, τα οποία μας δίνουν πολύ σημαντικές πληροφορίες και για τη διαδρομή της Εγνατίας, την ίδρυση της Μαξιμιανούπολης και τον έλεγχο που ασκούσε η Τόπειρος, μέχρι τα όρια της Ροδόπης με τον Έβρο.
 
Η Εγνατία ήταν ένας σπουδαίος δρόμος στην αρχαιότητα, που έμεινε σε χρήση τουλάχιστον μέχρι την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και πλέον γίνονται προσπάθειες για την ανάδειξη της με διάφορα έργα εκ μέρους της Περιφέρειας, μεταξύ των οποίων και η προγραμματική σύμβαση για την ολοκλήρωση της συντήρησης και της έκθεσης των μιλιαρίων που έχουν ανευρεθεί, και της Ρωμαϊκής Σαρκοφάγου, η οποία μετά από μια ιδιαίτερα βασανιστική διαδικασία, φαίνεται πως θα ξεκινήσει το φθινόπωρο. 

Προχωράει σταθερά η ΟΧΕ της Εγνατίας Οδού 

Για την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση «Εγνατία» της Περιφέρειας ΑΜΘ μίλησε ο κ. Βασίλης Πιτσινίγκος, προϊστάμενος της ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος της Περιφέρειας ΑΜΘ, η οποία πλέον βρίσκεται σε φάση υλοποίησης.
 
Η ΟΧΕ διατρέχει τον άξονα της αρχαίας και της νέας Εγνατίας, με προϋπολογισμό 51 εκ. ευρώ, και συνίσταται στη χρηματοδότηση ενός πλήθους αλληλοσυνδεόμενων δράσεων.
 

Ξεκινά πρωτίστως με τη χρηματοδότηση πολιτιστικών έργων υποδομής, ώστε να υπάρξει δυνατότητα πρόσβασης από τους επισκέπτες, δράσεις υποδομών, όπως ο παραλιακός δρόμος Μαρωνείας-Δικελλών, και δράσεις που έχουν να κάνουν με τη ψηφιακή προβολή για την ανάδειξη των πολιτιστικών πόρων της περιφέρειας, αλλά και χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων ώστε η πολιτιστική τουριστική διαδρομή που θα δημιουργηθεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και της περιοχής.
 
Ήδη έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται έργα ύψους 17 εκ. ευρώ, κυρίως στη χρηματοδότηση των έργων των Εφορειών Αρχαιοτήτων, ενώ ο κ. Πιτσινίγκος θεωρεί πως το πρόγραμμα και θα είναι σε πλήρη ανάπτυξη σε 1,5 χρόνο, όταν και ίσως υπάρξει μια μικρή αναπροσαρμογή και αναθεώρησή του, μιας και το οικονομικό περιβάλλον εξελίσσεται συνέχεια. 

Διαχρονική η γεωστρατηγική σημασία της Εγνατίας 

Τέλος ο Αρχιτέκτονας Μηχανικός κ. Κώστας Κατσιμίγας μίλησε για τη διαχρονική γεωστρατηγική αξία της Εγνατία Οδού, από τους αρχαίους χρόνους μέχρι τις μέρες, μας, ιδιαίτερα συγκινημένος γιατί το εγχείρημα της Fuorivia γίνεται από φοιτητές και απόφοιτους του πανεπιστημίου στο οποίο φοίτησε και ο ίδιος.
 
Η Εγνατία οδός, σημείωσε, ήταν ένα στρατηγικό εργαλείο των Ρωμαίων, αλλά ποτέ δεν έπαψε να είναι ένας δρόμος επικοινωνίας μεταξύ Ανατολής και Δύσης, ενώ και σήμερα έχει την ίδια αν όχι μεγαλύτερη αξία από εκείνη την εποχή.
 
Μεγάλη σημασία βέβαια έχουν και οι κάθετοι άξονές της, οι οποίοι εκτός από την ανάγκη επικοινωνίας Δύσης-Ανατολής εξυπηρετούν και την ανάγκη επικοινωνίας της θάλασσας, του αιγαίου πελάγους δηλαδή, με τη βαλκανική ενδοχώρα.
 
Έτσι ιδιαίτερη σημασία αποκτούν τα σημεία που οι δύο αυτοί άξονες τέμνονται, ένας από τους οποίους είναι η Κομοτηνή, για αυτό και ο ρόλος της ήταν διαχρονικά ιδιαίτερος στρατηγικά, άσχετα αν κατά καιρούς υποβαθμίστηκε από άλλες γεωπολιτικές συνθήκες.
 
Δεν πρέπει να ξεχνάμε, σημείωσε ο κ. Κατσιμίγας, ότι η Εγνατία κατασκευάστηκε το 146 π.Χ., και συνέχισε να χρησιμοποιείται ως βασικός δρόμος μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ εξαφανίστηκε σταδιακά όταν ξεκίνησε η μηχανική καλλιέργεια, με τις βαθιές αρόσεις, με το υλικό της να χρησιμοποιείται σαν υλικό κατασκευής σπιτιών.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.