«Η Κιβωτος του Νο» η αλλιως η συγχρονη Ελλαδα μεσα απο τη σατιρικη ματια του σκιτσογραφου Βαγγελη Χερουβειμ

Το μέλλον ενός μεσαίωνα στη Γκρεκονία και την Εσπερινή Ουνία

Τον Μάρτιο του 2018 κυκλοφόρησε για λογαριασμό των εκδόσεων «Τόπος» το νέο σατιρικό-αλληγορικό παραμύθι του Βαγγέλη Χερουβείμ, «Η Κιβωτός του Νο» (απαριθμεί 196 σελίδες και διαθέτει μαλακό εξώφυλλο). Πρόκειται για ένα φανταστικό αφήγηµα, το οποίο με αλληγορικό τρόπο παρουσιάζει τη σύγχρονη Ελλάδα, τα «βασανιστήρια» τα οποία υφίσταται αλλά και τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα τεκταινόμενα. Έτσι, εστιάζει κυρίως στη Χώρα των Γκρεκόνων (Ελλάδα) και γενικότερα στην περιοχή της Εσπερινής Ουνίας (Ευρωπαϊκή Ένωση), ανασκάπτοντας το μεσαιωνικό τους παρόν και µέλλον.
 
Το χρονικό διάστημα στο οποίο λαμβάνει χώρα το συγγραφικό έργο είναι η περίοδος από το 1010 μέχρι και το 1014 (για καλύτερη αντίληψη των γεγονότων αρκεί να προσθέσουμε χίλια χρόνια). Ο συγγραφέας, εκτός του σύγχρονου παρόντος, ανατρέχει και στο ιστορικό παρελθόν της Γκρεκονίας, ξεκινώντας από τον Εθνικό Διχασμό, τη διαίρεση μεταξύ οπαδών του βασιλιά και των βενιζελικών, φτάνοντας μέχρι τον Εμφύλιο αλλά και την ένοπλη σύγκρουση ανάμεσα στην Αριστερά και το μεταπολεμικό κράτος.
 
Το αφήγημα αυτό αποτελεί το δεύτερο μέρος του προηγούμενου έργου του κ. Χερουβείμ το «Περί Γκρεκόνων Σκιάς», το οποίο αναφερόταν στα πρώτα χρόνια των Τροϊκών Μνημονισμένων Σταυροφοριών με πρωταγωνιστές τούς Ηγεμόνες της Γκρεκονίας. Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί πως ο συγγραφέας για να ενισχύσει πολύπλευρα τα νοήματα του παραμυθιού του, αποφάσισε να προσθέσει και αρκετές από τις σκιτσοδημιουργίες του, ορισμένες εκ των οποίων φιλοξενούνται και στην παρούσα σελίδα. 

Μέρκελα Κάγκελ, Ιωσήφ-Μανουέλ Βαρόζωος, Σαρλό Παππούλης, Χάνα Μασέλα Σημακοπούλα: σας θυμίζουν κάτι αυτά τα ονόματα; 

Ο κ. Βαγγέλης Χερουβείμ εκτός από την εξαίρετη ικανότητά του να σκιτσογραφεί, ικανότητα με την οποία μπορεί να κάνει «μικρές δολιοφθορές ή έστω μικρές ρωγμές στα πέτρινα τείχη που έχουν χτίσει παντού γύρω μας, στα μάτια, τα αυτιά και τα όνειρά μας», όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Documento», έχει φοβερά ανεπτυγμένη την αίσθηση του χιούμορ, ενώ αξιομνημόνευτη είναι και η γλωσσοπλαστική του δεινότητα.  
 
Στο έργο του, παρελαύνουν δεκάδες προσωπικότητες «του σύγχρονου δράματος» και καταστάσεις που σίγουρα στους περισσότερους φαντάζουν οικεία. Όλα εξ αυτών –προσωπικότητες και καταστάσεις– έχουν ελαφρώς παραλλαγμένα ονόματα, ενώ τα πρόσωπα στο παραμύθι κατέχουν αντίστοιχες με τις πραγματικές ιδιότητές τους. Για παράδειγμα, ορισμένες από τις φιγούρες που γελοιογραφούνται είναι: η Μέρκελα Κάγκελ, η γνωστή σε όλους καγκελάριος της Γερμανίας, ο Ιωσήφ-Μανουέλ Βαρόζωος, ο κ. Μανουέλ Μπαρόζο δηλαδή, ο Μπένυ ο Λαγκαρντόκαρδος και ο Τόνυ ο Σαματάς, που είναι ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος και ο κ. Αντώνης Σαμαράς αντίστοιχα. Ακόμη, δεν ξεφεύγουν από την πένα του κ. Χερουβείμ: ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Κάρολος Παπούλιας που εμφανίζεται ως ο Σαρλό Παππούλης, η Χάνα Μασέλα Σημακοπούλα που είναι ένα υβρίδιο της κ. Άννας Μισέλ Ασημακοπούλου, αλλά και οι Σίμος Κεδίκογλου και Γρηγόρης Ψαριανός ως οι δύο διάσημοι γελωτοποιοί Σίμος Διασκεδίκογλ και Γκρεγκόριο Ψαροσουπιάνο κ.ά. 

«Η Εσπερινή Ουνία, που είχε ξεκινήσει κάποτε ως Εσπερινή Ολοκληρωμένη Κιβωτός, είχε μετατραπεί σε Κιβωτό του Νο» 

Ο συγγραφέας, αφού μετονόμασε την Ευρωπαϊκή Ένωση σε Εσπερινή Ουνία, παρουσίασε τη δράση της ανά τους αιώνες ανάγλυφα και υπό μία σκωπτική-σατιρική ματιά. Συγκεκριμένα, η ήπειρος πάνω στην οποία απλωνόταν η Εσπερινή Ουνία ήταν στο κέντρο του κόσμου «που είχε αποφασίσει να έχει τον εαυτούλη του για κέντρο. Τα σύνορά της που ήταν στοργικά για τους πανίσχυρους γίνονταν απάνθρωπα για τους ικέτες. Οι ηγεμονικοί τους υπεύθυνοι καλούσαν τους φρουρούς να λογχίζουν τους απελπισμένους. Και από τους ακριτικούς, συμπονετικούς λαούς, όπως τους Γκρέκονες (Έλληνες), ζητούσαν να πνίγουν στη θάλασσα εκείνους που ήθελαν να σώσουν τα παιδιά τους. Η Εσπερινή Ουνία, που είχε ξεκινήσει κάποτε ως Εσπερινή Ολοκληρωμένη Κιβωτός, είχε μετατραπεί σε Κιβωτό του Νο. Ένα φρούριο της Άρνησης απέναντι σε ανθρώπους, το οποίο ήθελε να παραμείνει στεγανό και απροσπέλαστο κατά τη διάρκεια κατακλυσμών που είχε προκαλέσει το ίδιο».
 
Η αρνητική στάση της Ευρώπης για την προσφυγική κρίση που βίωσε και βιώνει η Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν ξεφεύγει, από ό,τι φαίνεται, από τον γελοιογραφικό λόγο του κ. Χερουβείμ. Στις διαταγές της Εσπερινής Ουνίας για απάνθρωπο διωγμό «σε όποιον φτωχό πλησίαζε για να επιβιώσει», ορισμένες χώρες, όπως οι «Βαλτές Χώρες» δηλαδή Λεφτονία, Λιθοβολία και Αναισθησία δέχθηκαν αμέσως τις αποφάσεις της Καϊζεροπάππισας Μέρκελας. Άλλες χώρες, όμως, όπως αυτές της Κεντρικής Εσπερίας, οι λεγόμενες χώρες του Φτύσεν-γκραντ, Απολλωνία, Τσοχία, Λοουμπατζετία κ.ά. εκτός της απόλυτης σύμπνοιας με τις παραπάνω διαταγές, ήθελαν ακόμη και την Γκρεκονία έξω από τα τείχη αυτά. 

«Οι Σαρκοβοργίες Πάπες ευλογούσαν μόνον όποιον Γκρεκόνο ηγεμονίσκο δεχόταν να κάνει κωλοτούμπες» 

Αν και οι Γκρέκονοι ήταν υπομονετικός λαός με όχι ψυχρό ψυχισμό, οι Σαρκοβοργίες Πάπες του Νεοφιλιόκβε (δόγμα με επίκεντρο την τυφλή πίστη στον νεοφιλελευθερισμό) στην Εσπερινή Ουνία ευλογούσαν μόνον όποιον Γκρεκόνο ηγεμονίσκο δεχόταν να κάνει κωλοτούμπες στις απόψεις του για χάρη τους. Γι’ αυτό, ως αγαπημένη τους ασχολία είχαν να συγκεντρώνονται στο Γκαβός, στα χιονισμένα βουνά της Εκλεφτίας, όπου πραγματοποιούσαν το Παγκόσμιο Οικοκυρικό Συφόρουμ, μία συγκέντρωση κατά την οποία εξέφραζαν τις οικοκυρικές του ανησυχίες, ενώ καλούσαν και πειραματόζωα. Ένα εξ αυτών, και πολυαγαπημένο μάλιστα, ήταν και η Γκρεκονία, σ’ αυτήν έκαναν πράξη το χόμπι και τις δοκιμές τους. 

Η γνωριμία του Βαγγέλη Χερουβείμ με το σκίτσο – Το σκίτσο στη σύγχρονη εποχή 

Ο συγγραφέας της «Κιβωτού του Νο» γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Αν και σπούδασε νομικά στην Κομοτηνή και Επικοινωνία ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, είχε μία ιδιαίτερη έλξη στα σκίτσα, ήδη από μικρή ηλικία. «Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, προσπαθούσα να καταλάβω από τα σκίτσα των εφημερίδων –που τότε πούλαγαν εκατοντάδες χιλιάδες φύλλα– τις πυκνές εξελίξεις και την πρόσφατη ιστορία. Μου άρεσε να σχεδιάζω. Με γοήτευε η πολιτική Ιστορία. Πολύ γρήγορα δοκίμασα να τα συνδυάσω», περιγράφει σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ιστοσελίδα «Απλωταριά».
 
Όσον αφορά τον ρόλο που έχει ο σκιτσογράφος στη σημερινή εποχή, επισημαίνει στην ίδια συνέντευξη πως «ο ρόλος του είναι να βλέπει τα πράγματα από την πλευρά των αδυνάτων. Να εκφράζει αυτούς που δεν μπορούν να εκφραστούν έτσι, να γίνεται η φωνή αυτών που δεν έχουν φωνή. Με τρόπο κατανοητό, αν είναι δυνατόν σε όλους τους ανθρώπους. Να δείχνει με το δάχτυλο και το μελάνι του τις πραγματικές πηγές του κακού. Στυγνούς ηγεμόνες, αδίστακτους αφεντάδες, κυριαρχικές σχέσεις και νοοτροπίες που υποδουλώνουν».
 
Ο Βαγγέλης Χερουβείμ αντλώντας υλικό και ερεθίσματα από το περιβάλλον γύρω του δημιουργεί έναν δικό του ουτοπικό κόσμο. Σ’ αυτόν αποτυπώνει και αναλύει καταστάσεις και γεγονότα, υπό τη δική του οπτική, μία οπτική που δεν μεμψιμοιρεί αλλά γελοιοποιεί το αντικείμενό της. Ίσως για να το εξευμενίσει ή ίσως γιατί αυτός είναι ο μοναδικός του τρόπος, ώστε η Εσπερινή Ουνία να γίνει επιτέλους μία Σωτήρια κιβωτός για όλους. Η απόλυτη γνώση των ιστορικών γεγονότων δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάγνωση του έργου. Αρκεί από τη μεριά του αναγνώστη να έχει ενεργή την αίσθηση της φαντασίας αλλά και του χιούμορ.
 
Ευχόμαστε να είναι καλοτάξιδο το νέο συγγραφικό πόνημα του κ. Χερουβείμ και ανυπομονούμε να αντικρίσουμε τα μελλοντικά σχέδια της Γκρεκονίας. 

Ο ατομικισμός οδήγησε ξανά στον Μεσαίωνα 

Ένα μικρό απόσπασμα από το αλληγορικό αφήγημα του Βαγγέλη Χερουβείμ «Ο Μεσαίωνας γενικά όχι μόνο ο γκρεκονικός, οδήγησε στον ατομικισμό. Και ο ατομικισμός οδήγησε ξανά στον Μεσαίωνα… Χωρίς την αυταπάτη του ατομικισμού δεν θα ήταν δυνατή η επιβολή ούτε των Μνημονισμένων Σταυροφοριών, ούτε και η μακροημέρευση στην εξουσία των Γκρεκόνων Ηγεμόνων, που τις εφάρμοσαν. Μέσω της διαδικασίας του ατομικού κατακερματισμού, οι κοινωνικές τάξεις και ομάδες έγιναν χαλικάκι ψιλοκομμένο, ιδανικό για τις θριαμβευτικές αρματοδρομίες των Τροϊκώλων». 

Ο «Παρατηρητικός» Βαγγέλης Χερουβείμ 

Με το σκίτσο, την πολιτική γελοιογραφία και την εικονογράφηση ασχολείται επαγγελματικά ο κ. Χερουβείμ από το 1991. Το 1993 μάλιστα, σε συνεργασία με τον «Παρατηρητή της Θράκης» εξέδωσε τη συλλογή γελοιογραφιών-σκίτσων με τίτλο «Ακριτικά σκιτσοφρενή», μία συλλογή σταθμό τόσο για τον ίδιο τον συγγραφέα όσο και για τον εκδοτικό οίκο. Στις μέρες μας, κάνει σκίτσα καθημερινά στην Αυγή και κάθε μήνα στο περιοδικό δρόμου «Σχεδία». Με την «Κόκκινη Κλωστή Δεµένη» και µε το «Έπος των Ταφρολούκεν» ξετυλίγει στον 105,5 στο Κόκκινο την αφήγηση της Γκρεκονίας και της Εσπερινής Ουνίας των Σκοτεινών Χρόνων.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.