Το ΤΕΦ του ΔΠΘ και το ΚΘΒΕ «συμπραττουν» στο 3ο θερινο σχολειο «Αρχαιο Ελληνικο Δραμα 2018»

Γεώργιος Τσομής, Ιωάννα Παπαδοπούλου και Michael Seibel παρουσιάζουν την φετινή εξελιγμένη διοργάνωση που ξεκινά την Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά διοργανώνεται στην Κομοτηνή, από το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας – Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, φέτος για πρώτη φορά σε σύμπραξη με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος το 3ο Θερινό Σχολείο «Αρχαίο Δράμα 2018 – Το αρχαίο ελληνικό δράμα ως παραστατική τέχνη».
 
Η φετινή τρίτη διοργάνωση θα ξεκινήσει την προσεχή Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως και την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου, με τη συμμετοχή διακεκριμένων καθηγητών από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.
 
Πέραν της φετινής σύμπραξης του ΤΕΦ με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος που επιβεβαιώνει και την ουσιαστική εξέλιξη της διοργάνωσης στον χρόνο, το 3ο Θερινό Σχολείο «Αρχαίο Δράμα 2018» φέτος «ανοίγει» -πέραν των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών του ΤΕΦ- και προς τους πτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψηφίους διδάκτορες, από το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας, Οικονομικών Επιστημών και Κοινωνικής Διοίκησης & Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, του Τμήματος Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, των Τμημάτων Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και των Πατρών, του Τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας του ΑΠΘ καθώς και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πάτρας.
 
Γεγονός που αποτελεί την ικανοποίηση των αιτημάτων για συμμετοχή που υπήρχαν ήδη από τα προηγούμενα χρόνια από τους φοιτητές και αποφοίτους των σχετικών με το Αρχαίο Δράμα τμημάτων ανά την Ελλάδα.
 
Η φετινή 3η διοργάνωση, διάρκειας 2 εβδομάδων, περιλαμβάνει ενότητες διδασκαλίας στον θεωρητικό και πρακτικό τομέα, επίσκεψη στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της 2ης ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΝΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ: Η αναζήτηση του Κωμικού»  που θα πραγματοποιηθεί το διάστημα 22 με 29 Σεπτεμβρίου, καθώς και δύο εκδρομές σε αρχαία θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής και συγκεκριμένα στη Μαρώνεια, όπου οι συμμετέχοντες θα ξεναγηθούν στον χώρο του αρχαίου θεάτρου, στην περιοχή της αρχαίας Μαρώνειας και στο αρχοντικό Ταβανιώτη στη Μαρώνεια από την προϊσταμένη της ΕΦ.Α. Ροδόπης, αρχαιολόγο Δρ. Χρ. Καραδήμα και την αρχαιολόγο Δρ. Νάγια Δαλακούρα και στα Αρχαία Άβδηρα, όπου αναμένεται να επισκεφθούν το μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο των Αβδήρων.
 
Για τη διοργάνωση του 3ου Θερινού Σχολείου «Αρχαίο Δράμα 2018»μίλησαν στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο κ. Γεώργιος Τσομής, αναπληρωτής καθηγητής του ΤΕΦ και μέλος της διοργανωτικής επιτροπής, η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια του ΤΕΦ καθώς και ο Michael Seibel, καθηγητής υποκριτικής και φωνητικής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Opera Studio του ΔΗΠΕΘΕ  Πατρών,  οι οποίοι τρία χρόνια πριν οραματίστηκαν και έκαναν πράξη το Θερινό Σχολείο.
 
Ο λόγος στους ίδιους… 


Γιώργος Τσομής, Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΦ, μέλος οργανωτικής επιτροπής  «Στόχος μας να αντιμετωπίσουμε το Αρχαίο Δράμα όχι ως καθαρά λογοτεχνικό κείμενο, αλλά ως παράσταση» 

ΠτΘ: κ.Τσομή μία εκ των βασικών αλλαγών της φετινής διοργάνωσης, είναι και η σπουδαία ως γεγονός σύμπραξη του ΤΕΦ με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή;
Γ.Τ.:
Είναι ευτυχής συγκυρία η παράλληλη διοργάνωση στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, της δεύτερης συνάντησης νέων καλλιτεχνών Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που θα πραγματοποιηθεί το διάστημα 22 με 29 Σεπτεμβρίου 2018 με θέμα «Η αναζήτηση του κωμικού». Η συνεργασία αυτή προέκυψε από την περυσινή μου παρουσία  στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος τον Σεπτέμβριο του 2017. Είχα προσκληθεί να δώσω μία διάλεξη σχετικά με τις δημόσιες παραστάσεις Αρχαίου δράματος στις γερμανικές σκηνές από την εποχή του Εθνικοσοσιαλισμού με έμφαση στις πολιτικές διαστάσεις των παραγωγών αυτών. Είχα την ευκαιρία τότε να παρουσιάσω μαζί με τον κ. Seibel το θερινό μας σχολείο στα  Workshops του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και στο πλαίσιο  της 1ης ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΝΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Μαζί με τον κ. Αναστασάκη τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΚΘΒΕ συμφωνήσαμε συνεργασία για το επόμενο θερινό σχολείο μας, η οποία φέτος πραγματοποιείται.
Θα πρέπει εδώ να ευχαριστήσω θερμά τον κ. Γιάννη Ρήγα, σκηνοθέτη, υπεύθυνο σπουδών της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ο οποίος θα μας επισκεφτεί στην Κομοτηνή συμμετέχοντας ως εισηγητής στο πρόγραμμα των σεμιναρίων και τις κυρίες Αμαλία Κοντογιάννη, Θεατρολόγο, Προϊσταμένη Τμήματος Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου-Δραματολογίου του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και Γιάννα Τσόκου, θεατρολόγο, οι οποίες θα μας υποδεχτούν με διαλέξεις και συζητήσεις στη Θεσσαλονίκη.  Αντίστοιχα θα πρέπει να ευχαριστήσουμε πολύ τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΚΘΒΕ κ. Γιάννη Αναστασάκη καθώς επίσης και την Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια κ. Μαρία Τσιμά για την άμεση ανταπόκριση συνεργασίας με το Θερινό μας Σχολείο.
 
ΠτΘ: Πώς ξεκίνησε το Θερινό Σχολείο αρχαίου δράματος;
Γ.Τ.:
Το Θερινό Σχολείο ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια έπειτα από μια παρουσίαση που κάναμε με τον κ. Seibel στο Αμβούργο, σχετικά με τις δυνατότητες, τη συνεργασία ελλήνων και γερμανών επιστημόνων. Πήραμε μια χρηματοδότηση από το Κρατικό Ίδρυμα Υποτροφιών της Γερμανίας το DAD, και σε αυτή την περίπτωση, σε συνεργασία πάντα με  το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, όπου εκεί πραγματοποιήθηκε αυτή η συνάντηση αρχικά, αποφασίσαμε να διοργανώσουμε το πρώτο θερινό σχολείο στην Κομοτηνή. Ήταν μια πρωτοβουλία του κ.Seibel, της κ. Παπαδοπούλου και δική μου, η οποία ευδοκίμησε. Έτσι, το πρώτο θερινό σχολείο πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του πανεπιστημίου του Αμβούργου, και τη χρηματοδότηση του Κρατικού Ιδρύματος Υποτροφιών της Γερμανίας.
Στη συνέχεια επειδή η απήχηση του σχολείου ήταν πολύ μεγάλη, αποφασίσαμε να συνεχίσουμε το θερινό σχολείο, όπου το γερμανικό κράτος δεν μας βοήθησε και συνεχίσαμε φτάνοντας στη φετινή τρίτη διοργάνωση. 

«Θέλουμε να ανοίξουμε καινούργιους δρόμους απασχόλησης για τους φοιτητές της φιλολογίας» 

ΠτΘ: Πού θεωρείται ότι έγκειται το τόσο έντονο ενδιαφέρον;
Γ.Τ.:
Στόχος μας εξ αρχής ήταν να αντιμετωπίσουμε το αρχαίο ελληνικό δράμα όχι ως καθαρά λογοτεχνικό κείμενο, αλλά ως παράσταση και εργαζόμαστε πάνω σε αυτό το θέμα. Το θερινό σχολείο, εκτός από την εμβάθυνση των γνώσεων πάνω στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και τη λεπτομερή ανάλυση επιλεγμένων κειμένων, προσφέρει μία πρακτική πρόσβαση στα δράματα ως σκηνική τέχνη. Υπό την καθοδήγηση ειδικών σε θέματα υποκριτικής και σκηνοθεσίας οι συμμετέχοντες θα έλθουν σε επαφή με τις βασικές τεχνικές της σκηνικής παράστασης και της από σκηνής επικοινωνίας, καθώς –χωρισμένοι σε μικρές ομάδες εργασίας– θα επεξεργαστούν παραστατικά επιλεγμένα αποσπάσματα αρχαίων δραμάτων. Παράλληλα, στο θεωρητικό μέρος οι φοιτητές θα ασχοληθούν διεξοδικά με το αρχαίο θέατρο, με σημαντικά δραματικά έργα, όπως επίσης και με την πρόσληψη και επιβίωση του αρχαίου δράματος στη νεώτερη και σύγχρονη εποχή. Αυτό για έναν κλασικό φιλόλογο είναι ένα βασικό θέμα. Φέτος βασικό μας θέμα είναι ο Ευριπίδης, και θα ασχοληθούμε με μία όχι τόσο γνωστή τραγωδία – εγώ την χαρακτηρίζω μελόδραμα – την Ανδρομάχη. Τα παιδιά θα ασχοληθούν με επιλεγμένα αποσπάσματα πάνω στη θεατρική μετάφραση, ενώ άλλα θέματα που θα μας απασχολήσουν, εκτός από τις εισηγήσεις των προσκεκλημένων είναι ο ρόλος του δραματολόγου. Και σε αυτή την περίπτωση θα συμβάλλουμε εγώ με την κ. Τσιόπου και την κ. Κοντογιάννη. Το ένα μάθημα θα γίνει στην Κομοτηνή και το άλλο στην Θεσσαλονίκη. Αυτό που θέλουμε να επισημάνουμε είναι ότι οι συμμετέχοντες θα έλθουν σε μια πρώτη επαφή με το σημερινό και τις επαγγελματικές δυνατότητες που προσφέρει. Θέλουμε να ανοίξουμε έναν καινούργιο δρόμο απασχόλησης για τους φοιτητές μας, για αυτούς που έχουν σπουδάσει φιλολογία, γιατί το να έχεις σπουδάσει φιλολογία δεν είναι μόνο διδασκαλία. 

Michael Seibel, σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας και καθηγητής υποκριτικής και φωνητικής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Όπερα Studio του ΔΗΠΕΘΕ Πατρών «Η σύμπραξη με το ΚΘΒΕ δείχνει την ποιότητα του Θερινού Σχολείου αλλά και το ότι η δουλειά που κάνουμε έχει ακουστεί» 

Για τη συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος: « Η συνεργασία μας με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι που μπορούσαμε φέτος, μετά από δύο χρόνια επιτυχίας του θερινού σχολείου, γεγονός που σημαίνει ότι η δουλειά που κάνουμε τόσα χρόνια στο θερινό σχολείο έχει ακουστεί και έχει ποιότητα»
 
Για την εξέλιξη του θερινού σχολείου στο πέρασμα των τριών αυτών ετών: « Το γεγονός ότι οραματιστήκαμε κάτι και καταφέραμε να το κάνουμε πράξη είναι πολύ ωραίο, αλλά όχι αρκετό. Χρειάζονται από την άλλη πλευρά και άνθρωποι που ακούν και βλέπουν τα σημαντικά στοιχεία μέσα σε αυτή την πρόταση και μπαίνουν στη διαδικασία να φτιάξουν τις δομές να γίνει αυτό. Όπως έγινε αρχικά με το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Στο Θερινό σχολείο η διδασκαλία γίνεται με προοπτική να δει κανείς το Αρχαίο δράμα ως παραστατική τέχνη, που αυτό από μόνο του ανοίγει εντελώς διαφορετικές πόρτες. Τα δράματα αυτά δεν γράφτηκαν για να τα διαβάσει κάποιος, αλλά για να τα δει και να τα ακούσει μέσα από μια θεατρική παράσταση και εκεί προσπαθούμε να οδηγήσουμε τους συμμετέχοντες σε αυτό το θερινό σχολείο». 

Ιωάννα Παπαδοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια ΤΕΦ του ΔΠΘ και μέλος της επιστημονικής και οργανωτικής επιτροπής «Το αρχαίο δράμα ως παραστατική τέχνη έχει αμεληθεί σε μεγάλο βαθμό» 

Για την εξέλιξη της διοργάνωσης στο πέρασμα των τριών αυτών ετών: « Όταν σκέφτομαι πώς ξεκινήσαμε με τον Michael Seibel και τον Γιώργο Τσομή, δεν περιμέναμε ποτέ ότι θα συνέχισε για τρίτη χρονιά. Κάθε χρονιά αναπροσδιοριζόμαστε. Βλέπουμε, ακούμε, ανανεώνουμε τις συνεργασίες, την προσέγγιση. Ο βασικός πυρήνας παραμένει ο ίδιος και δεν είναι άλλος από το αρχαίο δράμα ως παραστατική τέχνη, που έχει αμεληθεί σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό και στη δευτεροβάθμια, αλλά και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χαίρομαι γιατί κάθε φορά βρίσκουμε άλλους τρόπους, άλλα μέσα, να το προσεγγίσουμε. Φέτος ειδικά είμαστε πολύ ευτυχείς που ανοίχτηκε ο κύκλος και σε άλλους φοιτητές, καθώς αποτελούν μία δυναμική που αντικατοπτρίζει το ίδιο το θαύμα του αρχαίου δράματος. Δεν ήταν κάθε παράσταση η ίδια. Στα Διονύσια κάθε φορά είχαν καινούργιες παραστάσεις, καινούργια έργα, καινούργιες ιδέες. Πιστεύω ότι το θερινό σχολείο κατά έναν περίεργο τρόπο αυτό το μιμείται».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.