Γνωριμια με το Σχολειο Δευτερης Ευκαιριας Κομοτηνης

Ηλίας Βλάχος, Διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Κομοτηνής «Δεν είμαστε ένα σχολείο που μοιράζει απολυτήρια γυμνασίου»

Καλεσμένος στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ήταν το πρωί της Τρίτης, 25 Σεπτεμβρίου ο διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Κομοτηνής κ. Ηλίας Βλάχος.
 
Ο κ. Βλάχος φιλοξενήθηκε στην εκπομπή «Με το Ν και με το Β»  και μίλησε στους ακροατές του Ράδιο Παρατηρητής για τον ρόλο και την δομή του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, το πλαίσιο λειτουργίας και τα προβλήματά που αντιμετωπίζει ως δομή, αλλά και τον βασικό στόχο λειτουργίας του που δεν είναι άλλος από την  επανασύνδεση πολιτών που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική δημόσια εκπαίδευση, με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, τη διαμόρφωση θετικής στάσης προς τη μάθηση, την απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων και  την ενίσχυση της προσωπικότητας, που συνδυαστικά μπορούν να οδηγήσουν στην πρόσβαση αυτών στην αγορά εργασίας.
 
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας θεσμοθετήθηκαν στην Ελλάδα με τον νόμο 2525/97 και αποτελούν Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού. Ο κ. Βλάχος απάντησε σε όσους κρίνουν τις δομές αυτές ως δομές εκπαίδευσης Β’ διαλογής, γνωστοποίησε τους στόχους του για το μέλλον του ΣΔΕ Κομοτηνής και εξέφρασε την αισιοδοξία του για την ικανοποίηση του αιτήματος δημιουργίας παραρτήματος στον Δήμο Ιάσμου.
 
Ηλίας Βλάχος όμως…
 
ΠτΘ: κ. Βλάχο ενημερωθήκαμε πρόσφατα για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των συνεντεύξεων των αιτούντων εγγραφής στο Α΄ έτος σπουδών του ΣΔΕ Κομοτηνής αλλά και την παράταση η οποία δόθηκε έως και τα τέλη του τρέχοντος μήνα λόγω αυξημένου ενδιαφέροντος. Πείτε μας λίγα πράγματα για το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας ως δομή και φυσικά σε ποιους απευθύνεται.
Η.Β.:
Το σχολείο μας βρίσκεται στην πόλη της Κομοτηνής, δίπλα στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Είναι το παλιό Σχολείο Θηλέων της Κομοτηνής, στον πρώτο όροφο. Φέτος κινηθήκαμε όσο γίνεται περισσότερο, για να κάνουμε γνωστό το σχολείο, με την έννοια ότι η δομή αυτή υπάρχει για να βοηθήσει τους συμπολίτες μας που δεν έχουν τελειώσει για κάποιους λόγους το γυμνάσιο, που είναι υποχρεωτική εκπαίδευση. Άρα γιατί αυτοί οι άνθρωποι δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο; Δεν ασχολήθηκε κανείς όλα αυτά τα χρόνια. Εμείς λοιπόν τρέξαμε να τους βρούμε. Δεν περιμέναμε να έρθουν μόνοι τους στο σχολείο για να κάνουν τις εγγραφές τους. Συνεργαστήκαμε με αρμόδιες δομές της περιοχής και τα αποτελέσματα φαίνονται με τις τουλάχιστον 70 αιτήσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στα γραφεία μας. 

«Η δια βίου μάθηση στην Ελλάδα είναι μία άγνωστη έννοια» 

ΠτΘ: Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ξαναβάλεις ενήλικες ανθρώπους, οι οποίοι και έχουν μια απόσταση από τα γράμματα, και έχουν μπει σε άλλες διαδικασίες, υπό την έννοια της εργασίας, στα σχολικά θρανία;  
Η.Β.:
Είναι περίεργο. Έχουμε συνηθίσει να λέμε στην Ελλάδα ότι στα 18 θα πρέπει να έχουμε τελειώσει το σχολείο και να πάμε στο πανεπιστήμιο. Η δια βίου μάθηση στην Ελλάδα είναι μια άγνωστη έννοια. Όμως βλέποντας τους ίδιους ανθρώπους μέσα από τις συνεντεύξεις όπου είχαμε περισσότερο χρόνο να μιλήσουμε, βλέπω ότι θέλουν να έρθουν. Δεν έρχονται μόνο για να πάρουν το απολυτήριο του γυμνασίου που θα τους χρειαστεί σε κάποια δουλειά, σε κάποια προκήρυξη. Θέλουν να έρθουν και να μάθουν καινούργια πράγματα. Στο χέρι μας είναι λοιπόν –  εδώ έρχεται το σχολείο, οι εκπαιδευτικοί και ο διευθυντής –  να τους πείσουμε να μείνουν στο σχολείο. Όσο εύκολα ήρθαν και γράφτηκαν, τόσο εύκολα μπορούν να φύγουν στην πορεία της χρονιάς, κάτι που εμείς δεν το θέλουμε. 

«Το ΣΔΕ είναι ένα σχολείο του Ελληνικού κράτους που ελέγχεται από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και αποφασίζοντας κάποιος να έρθει θα έχει υποχρεώσεις» 

ΠτΘ: Αυτό ως γεγονός είναι καταγεγραμμένο. Γιατί συμβαίνει και πόσο εύκολο ή δύσκολο θεωρείτε πως είναι να λυθεί;
Η.Β.:
Αυτό που θέλουμε εμείς να καταλάβουν από την πρώτη στιγμή οι ενδιαφερόμενοι είναι ότι δεν είμαστε ένα σχολείο που μοιράζει απολυτήρια γυμνασίου. Είναι ένα σχολείο του Ελληνικού κράτους, του Υπουργείου Παιδείας, ελέγχεται από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και αποφασίζοντας κάποιος να έρθει θα έχει και υποχρεώσεις. Αυτό ευτυχώς φαίνεται πως οι ενδιαφερόμενοι δείχνουν να το έχουν καταλάβει.
Από εκεί και έπειτα τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν προβλήματα τόσο στη στελέχωση, όσο και στην οικονομική διαχείριση των σχολείων, όπου αργούσαν να πληρωθούν οι προμηθευτές υλικών, καθαρισμού, κλπ. Αυτό φαίνεται να έχει αλλάξει φέτος. Τόσο όσον αφορά τη στελέχωση, και μιλάω για το δικό μας σχολείο, που είμαστε πέντε εκπαιδευτικοί του δημοσίου, αναμένοντας βέβαια και τους ωρομίσθιους, οι οποίοι θα αποτελέσουν και την κεντρική δύναμη του σχολείου, γιατί θα είναι πολύ περισσότεροι. Αυτό που έχω στο μυαλό μου και το έχω περάσει και στους συναδέλφους είναι ότι εμείς θα κάνουμε δουλειά. Δεν είναι ένα σχολείο που θα πας το απόγευμα και θα περάσεις την ώρα σου με μεγάλους και έπειτα να πας στο σπίτι σου. Δεν θα γίνει αυτό το πράγμα. Είναι σίγουρος ότι θα γίνει μια πολύ καλή δουλειά, θα καταφέρουμε να κρατήσουμε τους συμπολίτες μας στο σχολείο οι οποίοι θα είναι τυπικοί και θα μπορέσουν να πάρουν γνώσεις που θα τους βοηθήσουν αργότερα να βρουν μια δουλειά, γιατί οι περισσότεροι από αυτούς είναι άνεργοι. 

«Όλα τα σχολεία εξαρτώνται από τους εκπαιδευτικούς» 

ΠτΘ: Δομές όπως το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας δυστυχώς θεωρούνται από μερίδα των πολιτών ως δομές που προσφέρουν εκπαίδευση Β’ διαλογής.  Παρέχει ποιοτική εκπαίδευση το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας;
Η.Β.:
Δεν μπορώ να μιλήσω συνολικά. Πιστεύω ότι αυτά, όπως και όλα τα σχολεία, εξαρτώνται από τους εκπαιδευτικούς. Πολύ μεγάλο ρόλο παίζει ο εκπαιδευτικός που έχεις στο σχολείο σου. Έχουμε ακούσει πολλούς γονείς να έχουν παράπονα από τους εκπαιδευτικούς γιατί δεν κάνουν τα πράγματα όπως οι ίδιοι κρίνουν ότι θα έπρεπε να γίνουν. Ωστόσο εμείς δείχνουμε εμπιστοσύνη στον έλληνα εκπαιδευτικό, ιδίως του δημόσιου σχολείου, και είμαι σίγουρος ότι τα παιδιά που είναι ήδη στο σχολείο μας, θα δουλέψουν σοβαρά προκειμένου να  αποκτήσουν εκείνες τις κατάλληλες γνώσεις που θα τους βοηθήσουν να βγουν αργότερα στην αγορά εργασίας. Αν τα πράγματα δεν πάνε όπως θέλουμε, σημαίνει ότι κάπου κάτι δεν είδαμε σωστά και θα πρέπει λίγο να αλλάξουμε τις κινήσεις μας. 

«Να δώσουμε βαρύτητα στον κόσμο εκτός κέντρου» 

ΠτΘ: Πέραν του μεγάλου ενδιαφέροντος σε ό,τι αφορά τη δομή της Κομοτηνής, γνωστοποιήσατε και το σχετικό αίτημα που έχετε κάνει για τη δημιουργία αντίστοιχης δομής και στον Δήμο Ιάσμου. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το αίτημα αυτό;
Η.Β.:
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα ως νέος διευθυντής στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας -λόγω του πρότερου βίου μου ως υπεύθυνος στα Κέντα Εκπαίδευσης Ενηλίκων παλαιότερα-  είμαι της άποψης ότι περισσότερο πρέπει να δώσουμε βαρύτητα στον κόσμο εκτός του κέντρου. Η πόλη της Κομοτηνής έχει πολλά πράγματα, εν αντιθέσει με τους κατοίκους των χωριών οι οποίοι δεν έχουν πολλές επιλογές σε ό,τι αφορά δραστηριότητες, οι οποίες  θα τους δώσουν μια καινούργια ώθηση για να φύγουν από την καθημερινότητα της περιοχής μας. Παλαιότερα είχαμε ιδιαίτερη δυναμική στην περιοχή του Ιάσμου, του Σώστη και σκέφτηκα ότι θα πρέπει να γίνει ένα δυναμικό παράρτημα. Δεν θα κάνουμε κάποια τμήματα απλά για να πούμε ότι κάναμε κι εκεί κάτι. Πιστεύω ότι καλό είναι να ξεκινήσει φέτος, έστω και η δημιουργία ενός τμήματος, προκειμένου να γίνει γνωστό ότι υπάρχει παράρτημα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας στον Ίασμο και δεν χρειάζεται οι συμπολίτες μας να έρθουν στην Κομοτηνή και να αφιερώσουν αρκετό χρόνο από τη ζωή τους, από τα παιδιά τους και τις δραστηριότητές τους.
 
ΠτΘ: Πέραν όλων των άλλων μία δεύτερη δομή στον Ίασμο θα αποσυμφορήσει και τη δομή της Κομοτηνής και θα δώσει τη δυνατότητα σε κατοίκους του οικισμού και των πέριξ οικισμών να την παρακολουθήσουν δίχως να σκέφτονται την μετακίνηση κ.ο.κ.
Η.Β.:
Το σημαντικότερο για μένα είναι ότι αυτά τα δύσκολα χρόνια της κρίσης, καλό είναι να δώσουμε δουλειά σε παιδιά που δεν έχουν δουλέψει και θέλουν να δουλέψουν. Αν κάνουμε μια δομή 4-5 τμημάτων, θα δουλέψουν 10-12 εκπαιδευτικοί. Αυτά είναι χρήματα για την τοπική κοινωνία.
 
ΠτΘ: Πόσο έχει προχωρήσει η ιδέα αυτή; Έχετε βρει χώρο που θα μπορούσε να στεγάσει αυτή τη δομή;
Η.Β.:
Υπήρξε επικοινωνία με τον δήμαρχο Ιάσμου, ο οποίος ήταν πολύ θετικός και ήδη έχω καταθέσει αίτημα να γίνει το σχολείο από την πλευρά του δήμου. Υπάρχει ένα πρόβλημα με τα λειτουργικά έξοδα, αλλά  αισιοδοξούμε για την επίλυσή του.  Έχουμε άλλωστε μιλήσει με τον Προϊστάμενο της Α΄Βάθμιας κ. Μαρίνο Κωνσταντινίδη και με τη διευθύντρια του σχολείου Ιάσμου κ. Αναστασία Παπαχρήστου, οι οποίοι επίσης είναι πολύ θετικοί άνθρωποι. Το καλό είναι ότι συνεργαζόμαστε με ανθρώπους που αγαπάνε την εκπαίδευση και δεν βλέπουμε στεγανά. Είμαι λοιπόν αισιόδοξος, αν και πρόκειται για πολιτική απόφαση. Δεν πιστεύω πως ο Γενικός Γραμματέας αν δει μία δυναμική από πλευράς των συμπολιτών μας στον Δήμο Ιάσμου να αρνηθεί. Σε κάθε περίπτωση αν δεν μπορέσουμε να τα καταφέρουμε φέτος, λόγω των όποιων καθυστερήσεων υπήρχαν, του χρόνου θα δημιουργήσουμε μια δομή, η οποία θα είναι δυναμική και θα χαίρονται να δίνουν το παρόν οι συμπολίτες μας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.