Οργη Μαθηματικων, Φυσικων και Χημικων κατα Γαβρογλου

Καταγγέλλουν πως απεργάζεται τη διάλυση του Λυκείου και κάνουν λόγο για πρωτοφανή οπισθοδρόμηση, καλλιέργεια μαθηματικού αναλφαβητισμού και γνωστική ερήμωση - Νίκος Νικολαΐδης, πρόεδρος ΕΜΕ Ροδόπης «Οι αλλαγές αυτές θα οδηγήσουν σε ανισότητες μεταξύ των μαθητών και προβλήματα στην ομοιογένεια των τμημάτων των σχολείων»

Σφοδρές αντιδράσεις έχει συναντήσει από την καθηγητική κοινότητα Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Γεωλογίας και Βιοεπιστήμης η πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να μην συμπεριλάβει τα συγκεκριμένα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α' και Β' Λυκείου.
 
Ειδικότερα η απόφαση του Υπουργείου, η οποία βρίσκεται υπό διαβούλευση, ορίζει πως στη Β' Λυκείου δεν εξετάζεται κανείς στη Γεωμετρία Γενικής Παιδείας, στην Άλγεβρα μόνο οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης και στα Μαθηματικά προσανατολισμού μόνο οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης, ενώ για στην Α’ Λυκείου θα εξετάζεται μόνο Φυσική, Χημεία και όχι η Βιολογία η οποία επιστρέφει στη Β’ Λυκείου.
 
Σε συνέχεια των ανακοινώσεων αυτών από πλευράς Υπουργείου πέραν των μεμονωμένων αντιδράσεων καθηγητών που έχουν εκφραστεί και στον δημόσιο χώρο ανακοινώσεις – καταγγελίες εξέδωσαν και οι Επιστημονικές Ενώσεις των Φυσικών Επιστημών και η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, υποστηρίζοντας πως το υπουργείο Παιδείας απεργάζεται τη διάλυση του Λυκείου, κάνοντας λόγο για πρωτοφανή οπισθοδρόμηση, καλλιέργεια μαθηματικού αναλφαβητισμού και γνωστική ερήμωση. 

Επιστημονικές ενώσεις Φυσικών Επιστημών «Μετά την μετατροπή του Γυμνασίου σε μια άχρηστη εκπαιδευτική βαθμίδα, έβαλαν στο στόχαστρο το Λύκειο» 

Συγκεκριμένα σε κοινή τους ανακοίνωση Φυσικοί, Χημικοί και Βιοεπιστήμονες, αφού τόνισαν πως η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής «μετέτρεψε το Γυμνάσιο σε μια άχρηστη εκπαιδευτική βαθμίδα και σε τρίχρονο parking παιδιών, έβαλαν στο στόχαστρο το Λύκειο του οποίου τη διάλυση με περισσή ενάργεια απεργάζονται», κάνουν λόγο για πρωτοφανής «οπισθοδρόμηση» υποστηρίζοντας πως «καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε η μέση εκπαίδευση να παράγει ανειδίκευτους εργάτες με πτυχία δήθεν επαγγελματικής επάρκειας μόνο»
 
«Η χώρα βρίσκεται εδώ και σχεδόν μία δεκαετία σε μια άνευ προηγουμένου οικονομική κρίση, από όπου μπορεί να διαφύγει μόνο αν επενδύσει στη γνώση και την καινοτομία. Όσοι συμφωνήσουν στη διάλυση του Λυκείου θα είναι υπόλογοι στις επόμενες γενιές, γιατί θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον της Ελλάδας» αναφέρεται χαρακτηριστικά  επισημαίνοντας πως οι ίδιοι «είμαστε αντίθετοι σε ένα σχολείο της αμάθειας και της “μη γνώσης”, το οποίο φαίνεται να βρίσκει θερμούς υποστηρικτές στην ηγεσία του σημερινού ΙΕΠ του κυρίου Κουζέλη».
 
Εκφράζοντας ερωτηματικά σχετικά με τον επιστημονικό διάλογο που δεν προηγήθηκε όπως επισημαίνουν, κάνοντας λόγο για «“κλειστές ομάδες” δήθεν προοδευτικών παιδαγωγών, που ελάχιστη σχέση έχουν με την πραγματικότητα της σημερινής εκπαίδευσης, και κάνουν κυριολεκτικά “ό,τι τους κατέβει”, με γνώμονα ό,τι δυσκόλευε τους ίδιους όταν ήταν μαθητές και αυτό είναι το καλό σενάριο», για να καταλήξουν διαδηλώνοντας την αντίθεσή και αντίστασή τους «με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο στις εμμονές, όπως αυτές διατυπώνονται μέσω αυτής της πρότασης με στόχο να αποτρέψουν την αποδόμηση του μορφωτικού και κοινωνικά εξισορροπητικού χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος». 

Μαθηματική Εταιρία «Ανιστόρητη απόφαση∙ το Υπουργείο Παιδείας καλλιεργεί τον μαθηματικό αναλφαβητισμό» 

Για «ανιστόρητη» απόφαση και «αλλοίωση του επιστημονικού περιεχομένου της μαθηματικής εκπαίδευσης» κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της και η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, καταγγέλλοντας πως το υπουργείο Παιδείας τον «καλλιεργεί τον μαθηματικό αναλφαβητισμό». 
 
«Ο περιορισμός της εκπαιδευτικής βαρύτητας και η κατάργηση της συνοχής στην εξέταση των διδασκόμενων μαθημάτων Μαθηματικών στη Β΄ Λυκείου, ισοδυναμεί με ουσιαστική ακύρωση του ενδιαφέροντος και της διδασκαλίας αυτών των μαθημάτων, συντελεί στην υποβάθμιση του Λυκείου και στην αναζήτηση ελιτίστικων επιλογών στην εκπαιδευτική αγορά καθώς και στην υποβάθμιση της μαθηματικής εκπαίδευσης, από κεντρικό στοιχείο του σύγχρονου αλφαβητισμού σε περιορισμένο εργαλείο μαθηματικοποίησης μόνο των φανερά εκμαθηματικευμένων πεδίων» τονίζεται χαρακτηριστικά υπογραμμίζοντας πως  «κόβουν και ράβουν την εξεταστέα ύλη, αδιαφορώντας για τη συνοχή της διδακτέας ύλης».
 
Η ΕΜΕ καλεί μάλιστα τον Υπουργό Παιδείας να αναλάβει μια γενναία πρωτοβουλία ανατροπής αυτής της καταστροφικής εξέλιξης, να ακυρώσει και να θέσει σε νέα επεξεργασία το ζήτημα της μείωσης του εξεταστικού φόρτου σε Γυμνάσιο και Λύκειο, να διερευνήσει εναλλακτικές θεωρήσεις και πρακτικές για την αξιολόγηση της μάθησης και της διδασκαλίας και να τιμήσει την ανακήρυξη του 2018 ως έτους Μαθηματικών, αναζητώντας έγκυρη ενημέρωση και εγκαινιάζοντας έναν ουσιαστικό δημόσιο διάλογο για τη Μαθηματική Εκπαίδευση στο σύγχρονο σχολείο. 

Νίκος Νικολαΐδης «Παγκοσμίως δεν υπάρχει κάποιο σχολείο όπου δεν αξιολογείσαι στα μαθηματικά για να προαχθείς στην επόμενη τάξη» 

Με αφορμή την ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, μίλησε στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο πρόεδρος του παραρτήματος Ροδόπης αυτής, κ. Νίκος Νικολαΐδης, επεξηγώντας τις βάσεις των αντιδράσεων όπως αυτές έχουν εκφραστεί αλλά και τα αποτελέσματα που ενδεχομένως θα έχουν οι αλλαγές αυτές στον μαθητικό πληθυσμό.
 
Ειδικότερα ο κ. Νικολαΐδης έκανε λόγο για αλλαγές οι οποίες θα έχουν ως αποτέλεσμα την δημιουργία ανισοτήτων μεταξύ των μαθητών και  προβλήματα στην ομοιογένεια των τμημάτων των σχολείων. «Φανταστείτε ότι μέσα στο σχολείο οι μισοί μαθητές θα είναι αναγκασμένοι στο τέλος της χρονιάς να εξεταστούν γραπτά σε ένα μάθημα και οι μισοί δεν θα είναι, οπότε αυτόματα και τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου θα μπαίνουν στην λογική να λένε πως “αυτό το μάθημα δεν μας πολυαπασχολεί”». «Από εκεί ξεκινά το πρόβλημα» συνέχισε ο ίδιος χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως «παγκοσμίως δεν υπάρχει κάποιο σχολείο όπου δεν αξιολογείσαι στα μαθηματικά για να προαχθείς στην επόμενη τάξη και πόσο μάλλον στα μαθηματικά γενικής παιδείας, αλλά και στα μαθήματα γενικής παιδείας γενικότερα, στο πλαίσιο της υποχρέωσης του σχολείου να σε τροφοδοτεί με γνώσεις. Η αξιολόγηση δίνει το κίνητρο στους μαθητές να διαβάσουν και να γίνουν καλύτεροι. Όταν το κίνητρο αυτό δεν υπάρχει προφανώς και τα πράγματα γίνονται πιο χαλαρά». 

«Το Υπουργείο Παιδείας δεν συμβουλεύτηκε ποτέ κάποιον ανεξάρτητο επιστημονικό φορέα στο καταρτισμό των προγραμμάτων σπουδών» 

Κληθείς να σχολιάσει την ανακοίνωση της Μαθηματικής Εταιρείας ο πρόεδρος του παραρτήματος Ροδόπης εξήγησε πως  αυτή έχει να κάνει με ένα «αιώνιο πρόβλημα που δεν περιορίζεται μόνο στην Μαθηματική Εταιρεία». «Το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας ποτέ δεν έχει συμβουλευτεί κάποιον ανεξάρτητο επιστημονικό φορέα στην κατάρτιση των προγραμμάτων των σπουδών, στην ύλη, στη συγγραφή βιβλίων, κ.ο.κ. Υπάρχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο τα τελευταία χρόνια δίνει όλες τις οδηγίες και προτείνει τις οποιεσδήποτε αλλαγές, και από κει και πέρα υπάρχει μόνιμα μια “καραμέλα” ότι θα γίνει διάλογος με όλους τους φορείς, ο οποίος συνοψίζεται σε μια-δύο συναντήσεις και τελείωσε το πράγμα. Και ξαφνικά το Υπουργείο αποφασίζει και διατάσσει μόνο του. Αυτό είναι και το μεγάλο κακό που έχει γίνει» υποστήριξε. 

«Ποσοτικό και όχι ποιοτικό το πρόβλημα» 

Ερωτηθείς ως προς την συγκεκριμένη απόφαση ο ίδιος δήλωσε αδυναμία στην κατανόηση της απόφασης του Ινστιτούτου τονίζοντας πως «έχω την εντύπωση πως το θέμα μας δεν είναι ποιοτικό, αλλά ποσοτικό. Θέλουμε δηλαδή να λέμε ότι δεν θα έχουμε 15 ή 16 μαθήματα, αλλά μόλις 6, δίχως να μας απασχολεί ποια θα είναι αυτά, ποιο το αντικείμενο, ποια η ύλη και κυρίως τι προσφέρουν και πώς αυτά συνδέονται. Δεν μας απασχολούν δηλαδή τα ουσιαστικά προβλήματα της εκπαίδευσης, αλλά το να το να ξέρουμε ότι θα γράψουμε για να περάσουμε έξι μαθήματα». 
 
Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται από πλειάδα σοβαρών θεμάτων που υπάρχουν στην εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα η περίπτωση της Φυσικής και των Μαθηματικών, που σαν αντικείμενα δεν είναι μακρινά, αλλά η ύλη τους δεν είναι καθόλου συμβατή. Όπως εξήγησε ο κ. Νικολαΐδης « αν πάρουμε τα σχολικά εγχειρίδια και τη διαχείριση της διδακτέας ύλης, στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές της Φυσικής χρειάζονται τριγωνομετρία. Η τριγωνομετρία έχει διδαχτεί στο γυμνάσιο, σε ένα πολύ μικρό κομμάτι της και από εκεί και πέρα διδάσκεται στη Β΄ Λυκείου στην Άλγεβρα. Δηλαδή στην Α’ Λυκείου οι μαθητές χρειάζονται την τριγωνομετρία για την Φυσική αλλά την διδάσκονται στην Β’ Λυκείου, όπως επίσης στην αρχή λοιπόν της Β΄ Λυκείου ο μαθητής χρειάζεται τους λογαρίθμους, αλλά θα τους διδαχτεί στο τέλος της Β΄ Λυκείου στην Άλγεβρα». «Αντί λοιπόν να κοιτάξουμε να συνθέσουμε τα αντικείμενα και να έχουμε μια ροή στην ύλη, να βοηθήσουμε τον μαθητή να καταλάβει, κοιτάμε πώς να κόψουμε και να κάνουμε πιο εύκολο το να πάρεις απολυτήριο. Στην περίπτωση αυτή ας δίνουν τα απολυτήρια έτσι και να μην δίνουν καθόλου εξετάσεις τα παιδιά» κατέληξε, υπογραμμίζοντας για ακόμα μία φορά πως «προσωπικά αδυνατώ  να καταλάβω με ποια λογική σήμερα επιλέγουμε μαθήματα και γιατί αυτά τα μαθήματα κρίνουν το αν προάγεται ή όχι ο μαθητής, γεγονός στο οποίο κρίνω πως έγκειται και η λογική του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΜΕ, πόσο μάλλον όταν αφορά το ότι οι μαθητές δεν θα αξιολογούνται πλέον γραπτώς καθόλου στην Ευκλείδια Γεωμετρία, την οποία διδάσκονται σε σχολεία του εξωτερικού και μάλιστα στα ελληνικά».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.