«Οι Μητέρες», ένα βιβλίο ύμνος για τη γυναικεία δύναμη

28.03.2019 12:19

Tης Εύας Τζιάστα*

Brit Bennett, «Μητέρες», Μετάφραση: Αννα Μαραγκάκη, Πόλις, Αθήνα 2019

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Τον Ιανουάριο του 2019 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «ΠΟΛΙΣ» το μυθιστόρημα της συγγραφέως Brit Bennett με τίτλο «Μητέρες» (362 σελίδες με μαλακό εξώφυλλο), το οποίο αγαπήθηκε αμέσως από το αναγνωστικό κοινό. Η ιστορία του βιβλίου διαδραματίζεται σε μια επαρχιακή πόλη στη Νότια Καλιφόρνια της Αμερικής, η οποία κατοικείται κυρίως από έγχρωμους πολίτες. Η συγγραφέας επικεντρώνεται τόσο στον νεανικό έρωτα όσο και στις περιπέτειες τριών εφήβων, οι οποίοι θα ξαναβρεθούν στο ίδιο μέρος ύστερα από αρκετά χρόνια υπό διαφορετικές όμως συνθήκες. Μυστικά, έρωτες, συγκίνηση και φιλοδοξία αποτελούν το περιεχόμενο αυτού του βιβλίου, μια σύγχρονη ιστορία ως απόδειξη του αισθήματος ντροπής και ενοχής που κάθε χαρακτήρας θα προσπαθήσει να υπερκεράσει, ώστε να πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες προσδοκίες της σύγχρονης εποχής.
 
Η αφήγηση ξεκινάει με την αυτοκτονία της μητέρας τής κεντρικής δεκαεφτάχρονης ηρωίδας, Νάντιας Τέρνερ, η οποία καταλήγει στη διαδικασία της άμβλωσης προκειμένου να διορθώσει ένα «ατύχημα» που προέκυψε με τον Λουκ, τον γιο του πάστορα της κοινότητας. Ένα μυστικό το οποίο απέκρυψε ακόμα και από την καλύτερη της φίλη, Όμπρει. Στη συνέχεια, η Νάντια φεύγει από τον τόπο όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε με σκοπό να σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν. Ωστόσο, η επιστροφή της στη μικρή κοινότητα μετά από χρόνια την έκανε να καταλάβει ότι ένα γεγονός, όπως η άμβλωση, θα μπορούσε να την ακολουθεί για το υπόλοιπο της ζωής της... 

Το μυστικό που έγινε δύναμη, η ντροπή και η ζωή που δεν έζησε 

Η Νάντια, η κεντρική ηρωίδα, είναι μια όμορφη δεκαεφτάχρονη η οποία επηρεασμένη από την πρόσφατη αυτοκτονία της μητέρας της θα καταλήξει να έχει κρυφή ερωτική σχέση με τον γιο του πάστορα, Λουκ και να μείνει έγκυος. Το είδος της σχέσης τους, όμως, αλλά και τα όνειρά της δεν της επιτρέπουν να το κρατήσει, οπότε η Νάντια θα οδηγηθεί στη λύση της άμβλωσης προκειμένου να πραγματοποιήσει τους στόχους της που αποτελούν προτεραιότητα στη ζωή της. Ο θάνατος της μητέρας της τής δημιουργεί αμφιβολίες για το αν την εγκατέλειψε ή όχι, ενώ η σχέση με τον πατέρα της είναι τυπική. Οι ποικίλες περιπέτειες όμως που θα συναντήσει θα την οδηγήσουν γρήγορα στην ωρίμανση και στην αναθεώρηση του τρόπου σκέψης της. Ο Λουκ, σύντροφος της Νάντιας, είναι ένας εικοσιεννιάχρονος νέος, πρώην ποδοσφαιριστής, ο οποίος ύστερα από τραυματισμό που υπέστη εργάζεται σε εστιατόριο περιοχής. Ως γιος του πάστορα επέμενε να κρατήσει τη σχέση του με τη Νάντια κρυφή, γιατί φοβόταν τα σχόλια και την κριτική των κατοίκων της κοινότητας. Παρόλο που αγαπούσε τη Νάντια, ο φόβος και η ντροπή υπερίσχυσαν του έρωτα.
 
Η Όμπρει, που είναι η καλύτερη φίλη της Νάντιας, με έναν χαρακτήρα απολύτως διαφορετικό από εκείνη, έχει υποστεί κακοποίηση από τον σύντροφο της μητέρας της, είναι  άπειρη και περισσότερο ανώριμη από τη Νάντια. Δεν είχε βιώσει τον έρωτα μέχρι που παντρεύτηκε τον Λουκ, καθώς στο διάστημα της απουσίας της Νάντιας, εκείνη έβγαινε μαζί του χωρίς να γνωρίζει το παρελθόν του. Σκοπός της ήταν να αποκτήσει παιδιά με τον νέο της σύζυγο, μία επιθυμία με άδοξο τέλος. 



Για τις γυναίκες που επιλέγουν ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο 

Το βιβλίο αυτό αναφέρεται στη δύναμη της γυναίκας. Ο τίτλος του άλλωστε, «Οι Μητέρες», αποτελεί άμεση αναφορά στο μοναδικό γυναικείο χαρακτηριστικό της μητρότητας, σε όποια έκφρασή του. Μητέρες-μέλη της εκκλησίας και στυλοβάτες της τοπικής κλειστής κοινωνίας αλλά και μητέρες που αυτοκτονούν, γυναίκες που έχουν σκοπό ζωής να γίνουν μητέρες και γυναίκες που επιλέγουν την άμβλωση. Η γυναίκα, που μέσα από τον ρόλο της κύριας ηρωίδας, τόλμησε να προχωρήσει και να φύγει μακριά από το σπίτι της για να σπουδάσει, αφήνοντας πίσω τον πατέρα της και τους φίλους της. Έχοντας ανατραφεί σε μια επαρχιακή κοινότητα, διαφορετική από τις άλλες, με έγχρωμους κατοίκους όπου κυριαρχεί η στασιμότητα και ο φόβος της κατάκρισης για το καθετί διαφορετικό που δεν ακολουθεί πιστά τους άγραφους κανόνες της.
 
Παράλληλα, κεντρικό θέμα του βιβλίου δεν είναι η άμβλωση, αλλά κάτι πολύ βαθύτερο. Οι «Μητέρες», είναι ηλικιωμένες γυναίκες οι οποίες κατέχουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στις αφροαμερικανικές κοινότητες-εκκλησίες και σκοπός τους είναι να συμβουλεύουν τις νεότερες γυναίκες. Όμως, ο τρόπος τους δεν είναι πάντα ο ενδεδειγμένος καθώς μερικές φορές είναι αδιάκριτες και τα σχόλιά τους αποδοκιμαστικά επιφέροντας το αντίθετο αποτέλεσμα. Μέσα από τις «Μητέρες», γίνεται εμφανής η «αξία»(;) της εκκλησίας και ο ρόλος που παίζει σε μια μικρή κοινωνία, όπως περιγράφεται στο βιβλίο. 

H συγγραφέας Μπριτ Μπένετ ή όταν το ταλέντο ξεχωρίζει από νωρίς 

Η Μπριτ Μπένετ γεννήθηκε το 1990 στο Oceanside της Νότιας Καλιφόρνιας. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Στάφορντ και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, όπου και βραβεύτηκε με το «Hopwood Award in Graduate Short Fiction» και το «Hurston/Wright Award for College Writers». Το 2014 προσέλκυσε το έντονο ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού με το δοκίμιό της «I Don‘t Know What to Do With Good White People», το οποίο έχει θέμα τη βία κατά των μαύρων. Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς στα περιοδικά «The New Yorker», «The NewYork Times Magazine», «The Paris Review», «Jezebel» κ.α.
 
«Οι Μητέρες» είναι το πρώτο της μυθιστόρημα, το οποίο μάλιστα σημείωσε τεράστια επιτυχία στις ΗΠΑ και ανακηρύχθηκε Βιβλίο της Χρονιάς από το National Public Radio και τα περιοδικά «Entertainment Weekly» και «Vogue», καθώς επίσης και καλύτερο βιβλίο ξένου πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα από το γαλλικό περιοδικό «Lire»(2017). Η συγγραφέας συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο του National Book Foundation με τους πέντε καλύτερους μυθιστοριογράφους κάτω των τριάντα πέντε ετών, ενώ το 2017 ανακοινώθηκε η μεταφορά του βιβλίου στον κινηματογράφο από την εταιρεία WarnerBros.
 
*Η Εύα Τζιάστα είναι τεταρτοετής φοιτήτρια του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ, έγραψε και επιμελήθηκε το φιλοξενούμενο εδώ κείμενο κατά τη διάρκεια της πρακτικής της άσκησης, τον Μάρτιο του 2019.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine