«Περιηγηση στην τελειοτητα»

Φωτογραφική έκθεση του διακεκριμένου ιταλού φωτογράφου Paolo Morello - 31 Μαΐου – 29 Ιουνίου στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης

Το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης από 31 Μαΐου έως 29 Ιουνίου σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και το Επίτιμο Υποπροξενείο της Ιταλίας στην Καβάλα έχουν τη χαρά να παρουσιάσουν στον χώρο του Μουσείου (Λεωφ. Δημοκρατίας 335) τη δουλειά του διακεκριμένου ιταλού φωτογράφου Paolo Morello, στο πλαίσιο του Tempo Forte Ιtalia – Ελλάδα 2019. Μία πρωτοβουλία που διοργανώνει η Πρεσβεία της Ιταλίας στην Αθήνα, σε συνεργασία με ελληνικούς και ιταλικούς θεσμούς, ιδρύματα, καλλιτέχνες και λάτρεις του πολιτισμού που έχει ως σκοπό να μεταφέρει «περισσότερη Ιταλία στην Ελλάδα και περισσότερη Ελλάδα στην Ιταλία». 

Λίγα λόγια για την έκθεση 

Η ατομική έκθεση, σε επιμέλεια της Αφροδίτης Οικονομίδου, αποτελεί έναν εικαστικό φόρο τιμής στο αδιαμφισβήτητο μεγαλείο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και στην ισχυρή πολιτισμική σχέση που ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία. Ο καλλιτέχνης, με το ύφος του και την προσωπική του ευαισθησία, εντόπισε πολιτιστικές ρίζες και εκατέρωθεν επιρροές, καταγράφοντας με τον φακό του αρχιτεκτονικές μαρτυρίες της κοινής ιστορίας μας. Τα εκτιθέμενα φωτογραφικά έργα προσφέρουν στον θεατή τη δυνατότητα να ανακαλύψει, να απολαύσει και να εμβαθύνει τη γνώση του γύρω από τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς των χωρών μας, μέσα από την προσεκτική ματιά ενός ιταλού φωτογράφου που είναι λάτρης της Ελλάδας.
 
Παράλληλα, η έκθεση είναι και μια ευκαιρία να ενδυναμωθούν ακόμη περισσότερο οι πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας που έχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Ο Paolo Morello, γεννημένος στο Παλέρμο της Σικελίας και μεγαλωμένος –όπως αφηγείται ο ίδιος– με τα Έπη του Ομήρου στη σκιά των αρχαίων ναών της Μεγάλης Ελλάδας, αποφάσισε το 2014 να αφιερώσει ένα μεγάλο κεφάλαιο της φωτογραφικής δουλειάς του στην τεκμηρίωση των  σημαντικότερων  ελληνικών αρχαιολογικών χώρων. Έκτοτε, ξεκίνησε την έρευνά του με την πρόθεση να επανεξετάσει τις μυθικές, τις θεμελιώδεις γι’ αυτόν τοποθεσίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και, όντας ιστορικός τέχνης, επέλεξε ως συντρόφους του ταξιδιού του τον Όμηρο και τον Παυσανία. 

Φυσικά, ο καλλιτέχνης, ως καλός γνώστης της ιστορίας, δεν θα μπορούσε να παραλείψει να αποτίσει φόρο τιμής και στα υπέροχα αρχαία μνημεία της Μεγάλης Ελλάδας που βρίσκονται σε ιταλικό έδαφος. Δημιουργήθηκε, έτσι, μια σειρά 200 φωτογραφιών από τις οποίες 30 επιλεγμένες παρουσιάζονται στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης.
 
Οι αρχαιολογικοί χώροι που φωτογραφίζονται από την Ελλάδα είναι: Αθήνα, Ολυμπία, Δελφοί, Κόρινθος, Νεμέα, Μυκήνες, Άργος, Τίρυνθα, 
Επίδαυρος, Αίγινα (Αφαία), Σούνιο, Βραυρώνα, Μέγαρα και από την
Ιταλία: Ποσειδωνία, Κρότων, Μεταπόντιο, Σελινούς, Έγεστα, Ακράγας. 

Paolo Morello «Με αίσθηση ευγνωμοσύνης και σεβασμού συνεχίζουμε να θυμόμαστε ότι ο πολιτισμός μας οφείλει στην Ελλάδα τα δώρα της Δημοκρατίας και της Φιλοσοφίας» 

«Η φωτογράφιση ενός αρχαιολογικού χώρου ενέχει πάντα μια σύγκρουση. Ανάμεσα σε αυτό που έχουμε μελετήσει και αυτό που βλέπουμε.  Ανάμεσα στις επιστημονικές μας γνώσεις, την ορθολογιστική μας αντίληψη και τα υπάρχοντα ερείπια, μερικές φορές πολύ φτωχά, που προσφέρονται μπροστά από τον φακό μας. Ανάμεσα στην έντονη συγκίνηση που μας προκαλεί καρδιοχτύπι, τη μαγεία που μας κατακλύζει και την επιθυμία να τα αποτυπώσουμε όλα αυτά σε μια εικόνα. Αυτή η σύγκρουση είναι ένα είδος πρόκλησης και αυτό ακριβώς αναμένεται να αντιπροσωπεύσει ένας φωτογράφος.
 
Υπάρχουν τόποι των οποίων το “μέγεθος” υπερβαίνει τον χώρο που καταλαμβάνουν στην πραγματικότητα. Είναι τόποι που αποτελούν σύμβολα, πνευματικές προεκτάσεις, εικόνες που η συλλογική μνήμη επεξεργάστηκε εδώ και αιώνες, καταστάλαγμα ιστορικών αναφορών, τολμηρών περιηγήσεων και ακούραστων αρχαιολογικών ερευνών. Γύρω από μια πέτρα, γύρω από  έναν  άμορφο σωρό ερειπίων συγκεντρώνονται συχνά  συμβολικές  αξίες  τόσο ισχυρές, ώστε να καθιστούν αυτά τα αρχαία ίχνη, που μόλις μετά βίας είναι ορατά, ένα εξαίσιο μνημείο. Η Αρχαία Ελλάδα είναι το κατ’ εξοχήν έμβλημα αυτού του φαινομένου. Ήδη για τους Ρωμαίους, η Ελλάδα δεν ήταν απλά μια χώρα προς κατάκτηση, μια επαρχία μεταξύ άλλων, που έπρεπε να ενσωματωθεί στο πλαίσιο της Αυτοκρατορίας. Ήταν αντικείμενο θαυμασμού τόσο μεγάλου ώστε να δικαιολογεί την περίφημη φράση του Οράτιου: “Graecia capta ferum victorem cepit” – “Η κατακτημένη Ελλάδα κατέκτησε τον βάρβαρο ​​νικητή”. Από τότε, αυτό το συναίσθημα θαυμασμού για τον ελληνικό πολιτισμό δεν έχει ατονίσει. Σήμερα σώζονται ελάχιστα απομεινάρια από το μεγαλείο της Αρχαίας Ελλάδας. Από τους χιλιάδες ναούς, τα θέατρα, τα δημόσια κτίρια, παραμένουν όρθια μόνο μερικές δεκάδες μνημεία, συχνά κατεστραμμένα και συμβιβασμένα με τον χρόνο.
 
Και όμως, αυτά τα λίγα απομεινάρια που επιβίωσαν αποτέλεσαν, κατά τη διάρκεια των αιώνων επίλεκτους προορισμούς για περιπετειώδη  ταξίδια,  αντικείμενο περιηγήσεων που με την έμπνευση και το πάθος τους συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να μας προκαλούν κατάπληξη και δέος. Στην Αρχαία Ελλάδα βυθίζονται οι πολιτιστικές και πολιτικές ρίζες της Δύσης. Με αίσθηση ευγνωμοσύνης και σεβασμού συνεχίζουμε να θυμόμαστε ότι ο πολιτισμός μας οφείλει στην Ελλάδα τα δώρα της Δημοκρατίας και της Φιλοσοφίας». 

Το τιμώμενο πρόσωπο, Paolo Morello 

Ιστορικός φωτογραφίας, φωτογράφος και εκδότης, ο Paolo Morello σπούδασε στη Scuola Normale της Πίζας και στο St. John’s College της Οξφόρδης. Δίδαξε φωτογραφία και ιστορία της φωτογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο, και στα Πανεπιστήμια της Μπολώνια, Μπρέσια, Βερόνα, Ca' Foscari της Βενετίας, στο Καθολικό Πανεπιστήμιο Sacro Cuore στο Μιλάνο και, από το 2001 έως το 2009, στο IUAV της Βενετίας.
 
Από το 2001 έως το 2010 συνεργάστηκε ως Contributing Editor με το περιοδικό «Ιστορία της Φωτογραφίας» και στο διάστημα 1999-2011 διηύθυνε το Istituto Superiore per la Storia della Fotografia. Το 2011 ίδρυσε τον εκδοτικό οίκο Glint με έδρα το Λονδίνο, με τον οποίο έχει δημοσιεύσει αρκετά βιβλία. Παράλληλα, είναι συγγραφέας πολλών μελετών με θέμα την ιστορία της φωτογραφίας στην Ιταλία και του οδηγού Guida pratica al mercato della fotografia, που δημοσιεύθηκε από το Ανώτατο Ινστιτούτο Ιστορίας της Φωτογραφίας.
 
Info 
Περιήγηση στην Τελειότητα: Φωτογραφική έκθεση του Paolo Morello
Χώρος: Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης (Λ. Δημοκρατίας 335, Αλεξανδρούπολη)
Διάρκεια έκθεσης: 31 Μαΐου – 29 Ιουνίου 2019
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα έως Σάββατο 10.30-14.30 / Κυριακή κλειστά
Eγκαίνια: Παρασκευή 31 Μαΐου, ώρα 19.30
Για περισσότερες πληροφορίες και ενημερωτικό υλικό[email protected]
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 25510 28926

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.