Θολο τοπιο για τον Α.Σ.Φ.Α Αλεξανδρουπολης

Όταν, την περίοδο 2010-2011, έκλεινε οριστικά και άδοξα ο κύκλος για τον αγωγό «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», ένα άλλο έργο εξαγγέλθηκε. Ο «πλωτός Ανεξάρτητος Σταθμός Φυσικού Αερίου Α.Σ.Φ.Α – Floating Storage and Regasification Unit FSRU» στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης. Το πρόβαλαν μάλιστα, δίνοντας νέες ελπίδες και νέα οράματα για την περιβόητη ανάπτυξη της περιοχή μας. Όμως, τα χρόνια περνούν και το έργο βρίσκεται ακόμα «εν υπνώσει».Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, με την πάροδο του χρόνου χάνει την αρχική δυναμική του.

Mε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, στα πλαίσια της ευρωπαϊκής της νομοθεσίας, η εταιρεία «GASTRADE Α.Ε» του Ομίλου Κοπελούζου, το Δεκέμβριο του 2010 υπέβαλε αίτηση στην Ρυθμιστική Αρχή Ενεργείας (Ρ.Α.Ε) για άδεια εγκατάστασης πλωτού Ανεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Αερίου (Α.Σ.Φ.Α) στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης η οποία και της χορηγήθηκε το 2011(Απόφαση ΡΑΕ 29/2011).

Στην πρώτη παρουσίαση του έργου που έγινε στην πόλη μας το Δεκέμβριο του 2011 με πρωτοβουλία του Ομίλου Κοπελούζου, το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε έναρξη εκτέλεσής του, το τελευταίο τρίμηνο του 2015.  Τον Ιανουάριο του 2015, εκδόθηκε η πρώτη άδεια με ισχύ μέχρι 22-01-2018. Τέλη του 2016 και του 2017, η GASTRADE Α.Ε καταθέτοντας στη Ρ.Α.Ε αιτήσεις, απέσπασε τις αριθ. 60/26-01-2017 και 406/4-6-2018 αντίστοιχα Αποφάσεις, παίρνοντας παράταση ολοκλήρωσης και λειτουργίας του έργου  μέχρι  το  2030. Όμως, από τον Ιανουάριο του 2015, που θα μπορούσε να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου, μέχρι και σήμερα (Ιούνιος 2019) στο χώρο του υγροποιημένου φυσικού αεριού στα ελληνικά δεδομένα έχουν συντελεστεί μεταβολές που θολώνουν το τοπίο για τον Α.Σ.Φ.Α Αλεξανδρούπολης.
Το διάστημα που υποτίθετο ότι θα ξεκινούσε εδώ το έργο η «GASTRADE Α.Ε», η Ρ.Α.Ε χορήγησε τέσσερες (4) νέες άδειες για Α.Σ.Φ.Α.

—Το  2014, στον ΤΑΡ (TRANS ADRIATIC PIPELINE A.G).

—Το 2018, στην WINDOWS INTERNATIONAL HELLAS S.A του Ρώσου δισεκατομμυριούχου Λεονίντ Λεμπέντεφ που στοχεύει στην κατασκευή Α.Σ.Φ.Α στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και με διασυνδετήριο αγωγό θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Νέα Μεσημβρία (Θεσσαλονίκη) στη Γευγελή (Σκόπια)
—Το 2018, στη ΔΙΩΡΥΓΑ GAS Α.Ε η οποία ανήκει κατά 100% στην Motor Oil του Ομίλου Βαρδινογιάννη και στοχεύει στην κατασκευή Α.Σ.Φ.Α στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας με δυνατότητα να τροφοδοτεί και το εθνικό δίκτυο φυσικό αέριο.

—Το 2018, στη ΔΕΣΦΑ για την προσθήκη τρίτης δεξαμενής (95.000 κ.μ.) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας οπότε η χωρητικότητά της αυξήθηκε από 130.000 στις 250.000 κ.μ. αερίου. Με την αναβάθμιση αυτή είναι δυνατή η υλοποίηση του εξαγωγικού χαρακτήρα της, καθώς από τα 7 δισ. κ.μ. αερίου που είναι η δυναμικότητά του, τα 2 δισ. επαρκούν για την εσωτερική αγορά, ενώ τα 5 δισ. θα μπορούν να κατευθυνθούν προς τα Βαλκάνια και την Ουκρανία. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα εισόδου LNG από τις ΗΠΑ και μελλοντικά από το Ισραήλ και Κύπρο. Ήδη στις 30-12-2018 το πρώτο αμερικανικό φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου (168.000 κ.μ.) που εισήγαγε η Ελλάδα εκφορτώθηκε στη Ρεβυθούσα.

Συνεπώς, όταν στις 6 Ιανουαρίου 2017, εδώ στην Αλεξανδρούπολη ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μας διαβεβαίωνε ότι ο ΑΣΦΑ είναι σε καλό δρόμο και σε τρεις μήνες θα δούμε τα αποτελέσματα, ή συνειδητά μας κορόιδευε ή δεν τον είχαν ενημερώσει σωστά. Το ίδιο σκηνικό επαναλήφτηκε (21-5-2019) από τον Έλληνα πρωθυπουργό, αυτή τη φορά από τη Βουλγαρία, στα εγκαίνια της έναρξης κατασκευής του κάθετου αγωγού φυσικού αερίου IGB όπου αναφέρθηκε και πάλι στην επικείμενη κατασκευή του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης.

Πρόσφατο δημοσίευμα του έγκυρου Αγγλικού Ομίλου παροχής πληροφοριών για την ενέργεια, S & P Global Platts, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι το LNG της Αλεξανδρούπολης, μαζί με τον αγωγό TAP και τον αγωγό IGB είχαν περιληφθεί στη λίστα έργων προτεραιότητας της CESEC (Central and South Eastern Europe Energy Connectivity) δηλ. της υπηρεσίας που είναι υπεύθυνη για την ενεργειακή πολιτική της ΕΕ, ωστόσο κατά τη διάρκεια της 6ης συνάντησης υψηλού επιπέδου της πρωτοβουλίας Ενεργειακή Συνδεσιμότητα Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης που πραγματοποιήθηκε στο Βουκουρέστι παρουσία του Επιτρόπου Ενέργειας, σε σχέση με την Ελλάδα δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση και εξετάστηκε η πρόοδος των μέτρων που θα διασφαλίσουν την αποτελεσματική και ευέλικτη πρόσβαση των συμμετεχόντων στην αγορά στο σταθμό LNG της Ρεβυθούσας, ενώ δεν υπήρχε αναφορά στο project της Αλεξανδρούπολης. 

Ποιος είναι όμως ο λόγος που δεν υπήρξε κάποια επίσημη αναφορά στο ελληνικού ενδιαφέροντος έργο; Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη από την προηγουμένη συνάντηση υψηλού επιπέδου της πρωτοβουλίας CESEC, το καλοκαίρι του 2018, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προχωρήσει σε κατηγοριοποίηση των έργων ανάλογα με το βαθμό ωριμότητάς τους. Συγκεκριμένα, μετά από μελέτη που διενεργήθηκε από τον διεθνή επιχειρηματικό σύμβουλο Grant Thornton για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εξετάστηκαν 6 έργα προτεραιότητας για τη Ν.Α Ευρώπη μεταξύ των οποίων και o αγωγός IGB καθώς και 3 ακόμη project που υπό όρους μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως έργα προτεραιότητας μεταξύ των οποίων και ο σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης. Με βάση το πόρισμα Grant Thornton  ο αγωγός IGB χαρακτηρίστηκε έργο με δυνητικά υψηλή ικανότητα να επιτελέσει τους στόχους του με βάση τον αρχικό του σχεδιασμό, ενώ αντίθετα το τερματικό της Αλεξανδρούπολης χαρακτηρίστηκε ως έργο με χαμηλό επίπεδο ωριμότητας σε αυτό το στάδιο.

Μάλιστα η μελέτη «κρούει τον κώδωνα» για το ελληνικό έργο αφού σημειώνει ότι μπήκε στην κατηγορία των μη ώριμων έργων όχι εξαιτίας του σταδίου προετοιμασίας, αλλά λόγω των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά και κυρίως λόγω των υφιστάμενων ανταγωνιστικών υποδομών. 
Αυτά προς ενημέρωση, καθώς επικειμένων των εθνικών εκλογών, πολλοί και ποικιλοτρόπως θα αναφερθούν για μια ακόμη φορά στον Α.Σ.Φ.Α Αλεξανδρούπολης.

Αλεξανδρούπολη, 10 Ιουνίου  2019

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.