Πράσινο φως για το Πειραματικό Σχολείο Κομοτηνής

12.07.2019 10:07

Κώστας Μαρκενδούδης

Θα στεγαστεί στο παλιό Θηλέων, και έχει σαν στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου σε συνεργασία με το ΔΠΘ

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Το πράσινο φως για την δημιουργία Πειραματικού Σχολείου στην Κομοτηνή, το οποίο θα κάνει πράξη την διασύνδεση Πανεπιστημίου και τοπικής κοινωνίας, αλλά και θα βοηθήσει στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου στη Ροδόπη σε όλη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έδωσε την Τετάρτη 10 Ιουλίου το Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής.
 
Στο σχολείο αυτό θα δοκιμάζονται νέα προγράμματα σπουδών και ωρολόγια προγράμματα, διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και άλλο εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και διδακτικές μέθοδοι.
 
Στόχος της πρότασης που έκανε το πανεπιστήμιο, είναι να προωθηθεί η συμπερίληψη στο πλαίσιο της διαπολιτισμικότητας και της διαχείρισης της ετερότητας, να επιδιωχθεί η υπερκέραση των γλωσσικών εμποδίων και η ειρηνική συνύπαρξη στην πολύγλωσση περιοχή της Κομοτηνής και να επιτευχθεί ο βασικός σκοπός των πειραματικών σχολείων, δηλαδή η συνδρομή στην κάλυψη αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος σε ερευνητικές και επιμορφωτικές ανάγκες και η διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών.
 
Το σχολείο θα λειτουργήσει στο χώρο του παλιού σχολείου θηλέων το οποίο παραχωρείται για 10 χρόνια, παράλληλα με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (το πρώτο θα δουλεύει το πρωί και το άλλο το βράδυ). 

Μια μοναδική ευκαιρία για την Κομοτηνή 

Το παρόν στην συνεδρίαση έδωσε η Προϊστάμενη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Μαίρη Κοσμίδου, η οποία εξέφρασε τη στήριξή της σε αυτή την προσπάθεια, θεωρώντας πως η εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν υψηλής ποιότητας παιδείας για όλους, που συμβάλλει στην ολόπλευρη αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών, η προαγωγή της εκπαιδευτικής έρευνας στην πράξη σε συνεργασία με τις αντίστοιχες σχολές και τμήματα του ΔΠΘ, στη διδακτική των επιμέρους αντικειμένων, στον ψυχοπαιδαγωγικό τομέα, καθώς και στην οργάνωση, διοίκηση, αξιολόγηση και διαχείριση των σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας, στην εκπαίδευση με πρακτική άσκηση των προπτυχιακών φοιτητών των τμημάτων του πανεπιστημίου, η υποστήριξη του στόχου της δημιουργικότητας, της καινοτομίας, με τη δημιουργία ομίλων που υπάρχουν στα πειραματικά σχολεία, επιτυγχάνονται με αυτή την πρόταση.
 
Αυτή η πρόταση, σημείωσε, έχει και την ισότητα στην εκπαίδευση, γιατί οι μαθητές και οι μαθήτριες εισάγονται με καθαρή κλήρωση, ώστε να μην παραβιάζονται οι προϋποθέσεις ενός τυχαίου δείγματος, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγωγή συμπερασμάτων μέσα από τα προγράμματα που θα αξιολογούνται.
 
Είναι δε μια ευκαιρία στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού κόσμου και συστήματος, γιατί οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων διαθέτουν αυξημένα τυπικά προσόντα, και την κατάλληλη επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση.
 
Όπως εξήγησε η κ. Κοσμίδου, το σχολείο υπάγεται διοικητικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά γίνεται η διασύνδεση με το πανεπιστήμιο, και γίνεται έργο η διασύνδεση της τοπικής κοινωνίας με το πανεπιστήμιο, γιατί θα ορίζονται 2 μέλη ΔΕΠ που θα συνυπάρχουν με τους υπόλοιπους καθηγητές της δευτεροβάθμιας.
 
Επίσης αποτελεί ευκαιρία για την ανάπτυξη των κλίσεων και των ιδιαίτερων δυνατοτήτων των παιδιών, ιδιαίτερα για την πολυπολιτισμική Κομοτηνή, καθώς με μια τέτοια σύνδεση με τα τμήματα των γλωσσών θα γίνει μεγάλο έργο με νέους διδακτικές μεθόδους που θα εφαρμοστούν σε πειραματικά σχολεία και θα διαχυθούν στην υπόλοιπη εκπαίδευση.
 
Επιπλέον οι όμιλοι που δημιουργούνται σε κάθε τέτοιο πειραματικό σχολείο, όπως όμιλοι θεάτρου, όμιλοι γλώσσας, μαθηματικών,λογικής, σκέψης, λόγου και άλλοι, δεν απαρτίζονται μόνο από τα παιδιά του σχολείου, αλλά μπορούν να συμμετάσχουν και παιδιά των υπολοίπων σχολείων της περιοχής, και θα ανταμώνει κόσμος που θα μοιράζεται εμπειρίες και πολιτισμό.
 
«Ας μην αφήσουμε να ξεφύγει από τα χέρια μας αυτή η ευκαιρία. Ας σκεφτούμε ότι ο τόπος, ο χρόνος και οι άνθρωποι συναντώνται κάθε φορά μία φορά, και αυτή είναι η φορά για την άνοδο της πόλης μας και του τόπου μας, γιατί είναι η νεολαία μας αυτή που μας περιμένει να δείξουμε ότι είμαστε αντάξιοι της, και είναι καθήκον μας να βλέπουμε μπροστά και άργησε αρκετά» προέτρεψε η κ. Κοσμίδου επισημαίνοντας με νόημα πως θα μπορούσε αυτό το πειραματικό σχολείο να υπάρχει από τη στιγμή που δημιουργήθηκε στην πόλη μας σχολή που είχε να κάνει με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 

Καλύπτεται μια έλλειψη στην Κομοτηνή 

Στο αίτημα που απέστειλε η Κοσμητόρισσα της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών, Καθηγήτρια Πηνελόπη Καμπάκη Βουγιουκλή, σημειώνει προκειμένου να τεκμηριώσει τη θέση για δημιουργία Πειραματικού Σχολείου πως το Δ.Π.Θ. αποτελεί το μόνο πανεπιστημιακό ίδρυμα της χώρας που δεν είναι συνδεδεμένο με πειραματικό σχολείο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, παρά το γεγονός ότι περιλαμβάνει 4 σχολές (Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Σχολή Κοινωνικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών, Νομική Σχολή), των οποίων οι απόφοιτοι δύνανται να απασχοληθούν στην εκπαίδευση.
 
Εξηγεί δε ότι το Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό της Αλεξανδρούπολης -υπό την εποπτεία της Σχολής Επιστημών Αγωγής (Π.Τ.Δ.Ε.)- καλύπτει τις ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με το συγκεκριμένο σχολείο να έχει συνεισφέρει στην βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές, στην επιστημονική ενημέρωση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών, καθώς και στην πρακτική άσκηση και προετοιμασία των φοιτητών.
 
Η πρότερη αυτή εμπειρία, σημειώνει η κ. Καμπάκη Βουγιουκλή στο αίτημα, αναδεικνύει ξεκάθαρα πόσο επιβεβλημένη είναι ανάγκη  ίδρυσης πειραματικού σχολείο που να καλύπτει τις ανάγκες και της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Θράκη, για αυτό και θεωρεί πως είναι επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας Πειραματικού Γυμνασίου στη Θράκη, δεδομένης της πολυπολιτισμικής σύνθεσης του μαθητικού κοινού.
 
Έτσι θα δοκιμάζονται νέα προγράμματα σπουδών και ωρολόγια προγράμματα, διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και άλλο εκπαιδευτικό υλικό, διδακτικές μέθοδοι, θα προωθείται η συμπερίληψη στο πλαίσιο της διαπολιτισμικότητας και της διαχείρισης της ετερότητας, θα επιδιωχθεί η υπερκέραση των γλωσσικών εμποδίων και η ειρηνική συνύπαρξη στην πολύγλωσση περιοχή της και θα επιτευχθεί ο βασικός σκοπός των πειραματικών σχολείων, δηλαδή η συνδρομή στην κάλυψη αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος σε ερευνητικές και επιμορφωτικές ανάγκες και η διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών
 
Η κ. Καμπάκη Βουγιουκλή τονίζει στο αίτημα πως είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δημιουργηθεί ένας τέτοιος χώρος άσκησης εκπαιδευτικής, παιδαγωγικής και διδακτικής προβληματικής και έρευνας στην Κομοτηνή, καθώς αποτελεί τη διοικητική έδρα του Πανεπιστημίου και πρωτεύουσα της Διοικητικής Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, ενώ παράλληλα εκεί εδράζονται οι 4 προαναφερθείσες καθηγητικές σχολές, καθώς και το ΠΕ.Κ.Ε.Σ.
 
Το προτεινόμενο πειραματικό σχολείο θα συμβάλει ουσιαστικά στην υλοποίηση των Προγραμμάτων Πρακτικής Άσκησης των Τμημάτων του Δ.Π.Θ., παρέχοντας στους φοιτητές γνώσεις και αναπτύσσοντας τις δεξιότητες που θεωρούνται απαραίτητες για τον μελλοντικό εκπαιδευτικό, ώστε να είναι ικανός να σχεδιάζει, να οργανώνει, να υλοποιεί και να αξιολογεί εκπαιδευτικά προγράμματα, όχι μόνο σε σχολεία αλλά και σε άλλους εναλλακτικούς χώρους εκπαίδευσης.
 
Στο αίτημα προτείνεται Επόπτης/τρια του Σχολείου να ορίζεται καθηγητής/τρια από το Τμήμα της Ελληνικής Φιλολογίας  πρόταση που εδράζεται στην εμπειρία του ιστορικού Πειραματικού Σχολείου του Α.Π.Θ., η οποία επιβεβαιώνει ότι το σχολείο αποτελεί χώρο άσκησης εκπαιδευτικής, παιδαγωγικής και διδακτικής μεθοδολογίας για τους φοιτητές κυρίως της ομόλογης Φιλοσοφικής Σχολής.
 
Επιπλέον, θεωρείται πολύτιμη η συμβολή μελών ΔΕΠ που έχουν διατελέσει εκπαιδευτικοί σε πειραματικά σχολεία ή/ και ειδικεύονται σε ζητήματα διδακτικής μεθοδολογίας και παιδαγωγικής με πλούσιο ερευνητικό και επιμορφωτικό έργο και συμμετοχή στη συγγραφή και αξιολόγηση Αναλυτικών Προγραμμάτων (Καθηγήτρια Ζωή Γαβριηλίδου,, Επίκουρη Καθηγήτρια Ειρήνη Κορρέ, Επίκουρη Καθηγήτρια Μαρία Μητσιάκη, Λέκτορας Ασημάκης Φλιάτουρας).
 
Το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. ενέταξε την Πρακτική́ Άσκηση στο Πρόγραμμα Σπουδών του ως επιλεγόμενο μάθημα για τους φοιτητές του εγγραφής 2013-2014 και ως υποχρεωτικό́ μάθημα για τους φοιτητέςεγγραφής 2014-2015 και εξής και τη συμπεριέλαβε στο Πρόγραμμα που διασφαλίζει την παιδαγωγική́ επάρκεια των φοιτητών του.
 
Τέλος στο αίτημά της η κ. Καμπάκη Βουγιουκλή θεωρεί πως, δεδομένης της αναγκαιότητας για ερευνητικές δραστηριότητες και πιλοτικές εφαρμογές στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, είναι ουσιαστική η εμπειρία του Τ.Ε.Φ. Δ.Π.Θ., το οποίο υλοποιεί το Π.Μ.Σ. «Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης» σε συνεργασία με Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. Δημόκριτος.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine