Γιατι κλεινουν τα ολιγομελη σχολεια στους οικισμους;

Στ. Μακρυγιάννης: Το υπαρκτό φαινόμενο της μείωσης του σχολικού πληθυσμού χρησιμοποιείται από την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για την αναστολή λειτουργίας μονάδων

Την άποψη πως το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποιεί το υπαρκτό φαινόμενο της μείωσής του σχολικού πληθυσμού, που είναι εμφανέστερο στους οικισμούς, για να προχωρά στο κλείσιμο των ολιγοθέσιων σχολείων, εξέφρασε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης «Οι τρείς Ιεράρχες» κ. Στέφανος Μακρυγιάννης, σχολιάζοντας το γεγονός ότι ακόμα 4 Δημοτικά σχολεία και ένα νηπιαγωγείο δεν θα λειτουργήσουν στη Ροδόπη αυτή τη σχολική χρονιά και έρχονται να προστεθούν στα σχολεία που έχουν κλείσει το προηγούμενο διάστημα λόγω έλλειψης μαθητών.
 
Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται και σε άλλες περιοχές, στις οποίες σχολεία που βρίσκονται σε οικισμούς αναστέλλουν τη λειτουργία τους λόγω έλλειψης μαθητών, όμως στη Ροδόπη πολλά από αυτά τα σχολεία οικισμών είναι μειονοτικά. 

Εργαλειοποιείται η μείωση του μαθητικού πληθυσμού 

Όπως σημείωσε ο κ. Μακρυγιάννης, αποτελεί μια πραγματικότητα ότι ο μαθητικός πληθυσμός μικραίνει γενικότερα κάθε χρόνο, όμως τα μικρότερα σχολεία στους οικισμούς, επηρεάζονται πιο πολύ, γιατί πέρα από την γενικότερη τάση για μείωση των μαθητών, υπάρχει και εσωτερική μετανάστευση, αλλά και μετανάστευση στο εξωτερικό.
 
Αυτό αξιοποιεί η εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου, σημείωσε, κλείνοντας στη συγκεκριμένη περίπτωση τα ολιγοθέσια σχολεία που έχουν λιγότερους από 9 μαθητές. Το όριο βέβαια των 9 μαθητών, χωρίς να είναι ακριβώς αυθαίρετο, βασίζεται σε μια παλιά υπουργική απόφαση του 2006 για τα μειονοτικά σχολεία, που ορίζει τη λειτουργικότητα, και ξεκινά από τους 9 μαθητές, χωρίς όμως να υπάρχει κάποιος νόμος, ή κάποια επιστημονική μελέτη στην οποία βασίζεται.
 
Όμως ούτως ή άλλως δεν υπάρχει ουσιαστικά κάποιο ενιαίο όριο, ούτε για τα δημόσια ούτε για τα μειονοτικά, απλά μια υπουργική απόφαση που λέει ότι οργανική θέση δίνεται σε σχολείο με παραπάνω από 9 μαθητές.
 
Άλλωστε υπάρχει προεδρικό διάταγμα που προβλέπει ότι σε δυσπρόσιτες περιοχές μπορεί να υπάρχει οργανική θέση και σε σχολείο με 5 μαθητές, παρόλο που, να υπενθυμιστεί, τα δυσπρόσιτα σχολεία έχουν μειωθεί.
 
Ουσιαστικά η νομοθεσία δεν είναι παγιωμένη, επιτρέποντας στην εκάστοτε κυβέρνηση να την αξιοποιήσει όπως επιθυμεί. 

Απαραίτητο ένα συγκεκριμένο όριο 

Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως θα πρέπει να υπάρξει ένα συγκεκριμένο νομοθετικό όριο, μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους και το υπουργείο, το οποίο θα είναι σαφές και δεν θα εξαρτάται από την εκάστοτε διοίκηση, σημείωσε ο κ. Μακρυγιάννης, υπενθυμίζοντας πως παλαιότερα είχε κλείσει σχολείο και με 15 μαθητές.
 
Άλλωστε και οι ίδιοι δεν επιθυμούν σχολεία με 3 και 4 μαθητές, μιας και δεν μπορούν να εκτελέσουν σωστά την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά δεν μπορούν να κλείνουν και σχολεία ανάλογα με τις προθέσεις των αρμοδίων χωρίς περαιτέρω εξέταση.
 
Παράλληλα ο κ. Μακρυγιάννης τόνισε πως η εκπαίδευση χρειάζεται ενίσχυση των θέσεων εκπαιδευτικών, ώστε να καλύπτεται με μόνιμο τρόπο κάθε πραγματικό εκπαιδευτικό έργο, κάτι που σημαίνει πως θα πρέπει να καλύπτονται και μικρά κομμάτια έργου στα οποία δεν δίνει σημασία το Υπουργείο. Ένα παράδειγμα που χρησιμοποίησε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης ήταν ότι σε ένα σχολείο που έχει 9 μαθητές, που είναι στο όριο και δεν το κλείνουν, αν ένα παιδί χρειάζεται παράλληλη στήριξη, η εμπειρία δείχνει ότι δεν θα πάρει, όπως θα γινόταν σε ένα πολυμελές σχολείο στην πόλη, παρόλο που και η παράλληλη στήριξη αποτελεί πραγματικό εκπαιδευτικό έργο.
 
Τέλος επισήμανε πως δεν γίνεται να κλείνουν σχολεία στους οικισμούς γιατί μειώνονται πολύ οι μαθητές, και την ίδια ώρα να αυξάνονται τα παιδιά μέσα στην πόλη, χωρίς όμως να αυξηθούν αντίστοιχα και οι οργανικές θέσεις. Και τούτο διότι παρατηρείται το φαινόμενο εντός του αστικού ιστού να υπάρχουν σχολεία με πολύ μεγάλο αριθμό παιδιών, που όμως έχουν τις μισές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών από όσες χρειάζονται. Στην Κομοτηνή ειδικά, σύμφωνα με τον κ. Μακρυγιάννη, τα σχολεία έχουν συστηματικά τις μισές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.