Την κατασκευή νέας γέφυρας στον Κομψάτο ενέκρινε το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ

08.11.2019 23:15

Νατάσσα Βαφειάδου

Υιοθετήθηκε η πρόταση της μελετητικής ομάδας και της τεχνικής υπηρεσίας της Περιφέρειας

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Η «αρμοδιότητα»  ή μη του Περιφερειακού Συμβουλίου σημείο δριμείας αντιπαράθεσης μεταξύ διοίκησης και αντιπολίτευσης - ομόφωνο το τελικό αποτέλεσμα

 
Τη λύση της κατασκευή νέας γέφυρας στον ποταμό Κομψάτο προέκρινε, υιοθετώντας στην ουσία την πρόταση του μελετητή που έχει αναλάβει για λογαριασμό της Περιφέρειας ΑΜΘ το έργο της μελέτης, το Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στην προχθεσινή συνεδρίασή του.
 
Το θέμα εισήχθη προς συζήτηση, με στόχο, όπως εξήγησε, ο εισηγητής αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης κ. Νίκος Τσαλικίδης, σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης της μελέτης από την ανάδοχο εταιρεία ΕΥΕΡΓΟΣ Α.Ε. κατόπιν της σχετικής σύμβασης που υπεγράφη τον περασμένο Μάιο, και την πρόκριση τριών συνολικά προτάσεων, να δοθεί η δυνατότητα στο σώμα να ενημερωθεί σχετικά και έπειτα να διαβουλευτεί επί της βέλτιστης πρότασης εφόσον αφορά σε ένα κρίσιμο για την τοπική κοινωνία, τουλάχιστον της Ροδόπης, θέμα.
 
Την παρουσίαση των έξι συνολικά προτάσεων, στις οποίες κατέληξε η μελετητική ομάδα έκανε ο μελετητής και πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης κ. Αργύρης Πλέσιας επισημαίνοντας εξ αρχής στο σώμα πως θα πρέπει να αποφευχθούν «κρίσεις» για το παρελθόν καθώς όπως εξήγησε «κάθε τεχνική απόφαση στηρίζεται στη γνώση το τεχνικό επίπεδο που υπάρχει σε κάθε εποχή».
 
Μάλιστα ο ίδιος ξεκίνησε την παρουσίαση του κάνοντας μία σύντομη αναφορά στο «ιστορικό» της γέφυρας από την κατασκευή της έως και την πτώση της, αναφερόμενος και στις σχετικές παρεμβάσεις αποκατάστασης που έγιναν στο παρελθόν και οι οποίες ωστόσο δεν λειτούργησαν ανασταλτικά στην πτώση της. Μάλιστα ο ίδιος αναφέρθηκε σε μελέτη υδραυλικής διευθέτησης που είχε ανατεθεί ήδη το 2009 για την ευρύτερη περιοχή της γέφυρας του Κομψάτου, καθώς όπως εξήγησε «ήδη από τότε είχε γίνει κατανοητό πως το πρόβλημα ήταν υδραυλικό και με μία αστοχία της κεφαλής του μεσοβάθρου το 2017 κατέρρευσε».
 
Ωστόσο, όπως εξήγησε υπάρχει δυνατότητα χρήσης του εναπομείναντος κομματιού που έπειτα από τη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας κρίθηκε αξιοποιήσιμο. «Είναι επαρκές, πάραυτα για λόγους που αφορούν την οδοποιία και τα υδραυλικά, δεν μπορεί να θεωρηθεί ιδανική λύση» υπογράμμισε ο ίδιος.
 

Τα συμπεράσματα για την πτώση

 
Πριν την παρουσίαση των προτάσεων ο κ. Πλέσιας αναφέρθηκε στα αποτελέσματα μιας σειράς μελετών που έγιναν στο σημείο ώστε να υπάρχει πλήρης εικόνα κυρίως ως προς την στατική επάρκεια της υφιστάμενης κατασκευής για να εξηγήσει πως όπως απεδείχθη η οδική γέφυρα είναι επαρκής, δεν επηρεάζει την «γειτνιάζουσα» γέφυρα του ΟΣΕ και πως οι ταχύτητες ροής που κατεγράφησαν απαιτούν προστασία, η οποία δεν υπήρχε στο σύνολό της.
 

Τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα

 
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τρείς ομάδες παρεμβάσεων με την πρώτη να περιλαμβάνει ελάχιστες επεμβάσεις, την δεύτερη παρεμβάσεις με βελτίωση της υδραυλικής συμπεριφοράς και την τρίτη, που προτάθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία και τους μελετητές ως βέλτιστη, να αφορά στην πλήρη ανακατασκευή της γέφυρας που θα βελτιώσει και την υδραυλική και οδική συμπεριφορά, ώστε αυτή να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προδιαγραφές και οδηγίες μελετών.
 
Αναλυτικότερα, όπως εξήγησε ο κ. Πλέσιας, η πρώτη επιλογή αφορά στην απλή επισκευή της γέφυρας με τη διατήρηση του υφιστάμενου «γερού» τμήματός της και την κατασκευή ενός καινούργιου μεσοβάθρου και αναδομής. Όπως έκανε σαφές ο ίδιος η επιλογή αυτή δεν διορθώνει την υδραυλική ανεπάρκεια της γέφυρας αλλά ούτε και την οδική, ως προς την οδοποιία και έχει ένα εκτιμώμενο κόστος των 500.000 ευρώ.
 
Η δεύτερη πρόταση είναι πιο εκτεταμένη, με την προσθήκη ενός ανοίγματος προς τα δυτικά, βαθιά θεμελίωση και για τα δύο βάθρα και αφορά σε εργασίες κόστους 800.000 ευρώ περίπου. Όπως εξήγησε ο κ. Πλέσιας, η επιλογή αυτή διορθώνει μεν την υδραυλική επάρκεια της υφιστάμενης γέφυρας, καθώς την «μεγαλώνει» από 90 σε 120 μέτρα προς την μεριά του Ιάσμου, δεν διορθώνει όμως την οδική επάρκειά της, ήτοι την τυπική της διατομή, την άσφαλτο, ως προς την διαπλάτυνση της σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις που προβλέπουν τουλάχιστον 15 μέτρα.
 
Τις προδιαγραφές αυτές καλύπτει πλήρως η τρίτη ομάδα προτάσεων που κατατέθηκε και την οποία προέκρινε η μελετητική ομάδα σε συνεργασία και με την τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας και αφορά στην πλήρη ανακατασκευή της γέφυρας, με την διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης ή την μετακίνηση βορειότερα ή νοτιότερα της γέφυρας με εκτιμώμενο κόστος 2.200.000 ευρώ.
 
Ο κ. Πλέσιας έκανε σαφές ότι η πρόταση αυτή αφορά στην κατασκευή νέας γέφυρας με τέσσερα «ανοίγματα» και πλάτος 15 μέτρων ώστε να πληρούνται  και οι σύγχρονες προδιαγραφές, για να προκρίνει την πρώτη εκ των τριών αυτών προτάσεων της τελευταίας ομάδας ως την ταχύτερη, δηλαδή τη δημιουργία νέας γέφυρας με διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης.
 
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος «δεν είναι η βέλτιστη, είναι εντούτοις η ταχύτερη» για να εξηγήσει πως προκρίνεται η λύση αυτή κυρίως λόγω του γεγονότος ότι θα αποφευχθούν «κολλήματα» όπως ζητήματα απαλλοτριώσεων κ.α. που ενδεχομένως τεθούν στις άλλες δύο προτάσεις της τρίτης ομάδας, επισημαίνοντας πως δεν υπάρχουν σημαντικές μειώσεις ως προς την ποιότητα του έργου που θα παραχθεί.
 
Τέλος, τόνισε πως οι αρμοδιότητες της ομάδας μελέτης αρκούνται σε επίπεδο προτάσεων καθώς η τελική απόφαση θα παρθεί από τον εργοδότη που εν προκειμένω είναι η περιφερειακή αρχή, στην οποία «παρέδωσε» και τον λόγο.
 

Δριμεία αντιπαράθεση περί αρμοδιότητας

 
Την παρουσίαση του κ. Πλέσια ακολούθησε δριμεία αντιπαράθεση μεταξύ διοίκησης και των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, με επίκεντρο το κατά πόσο είναι αρμόδιο το περιφερειακό συμβούλιο να αποφανθεί επί ενός τέτοιου ζητήματος, με συμβούλους της αντιπολίτευσης να κάνουν σαφείς αναφορές για «διαμοιρασμό ευθυνών». Άπαντες οι επικεφαλείς εξέφρασαν την εμπιστοσύνη τους στο παραγόμενο αποτέλεσμα και τα συμπεράσματα της μελετητικής ομάδας, διερωτώμενοι ωστόσο για τις αρμοδιότητες του Περιφερειακού Συμβουλίου και το κατά πόσο είναι αρμόδιο ως όργανο να αποφανθεί για ένα τόσο τεχνικό ζήτημα.
 
Χαρακτηριστική η τοποθέτηση του Περιφερειακού Συμβούλου της «Περιφερειακής Σύνθεσης» κ. Τζιχάν Ιμάμογλου,ο οποίος μίλησε για «προσπάθεια καταμερισμού των ευθυνών» για ένα ζήτημα «καθαρά τεχνικό» ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την ανησυχία του για την «έκρηξη δημοκρατικότητας» από πλευράς Περιφερειάρχη.
 
Αξίζει να σημειωθεί πως απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα που του τέθηκαν από πλευράς των περιφερειακών συμβούλων ο κ. Πλέσιας ως προς τον χρόνο υλοποίησης του έργου, εξήγησε πως «στη χώρα μας δεν καθορίζεται από τον χρόνο μελέτης ή κατασκευής αλλά από τον χρόνο των αναθέσεων», ωστόσο οι χρόνοι που έχουν προϋπολογιστεί αφορούν τέσσερις  μήνες για τη μελέτη και ένα χρόνο για την κατασκευή της νέας γέφυρας με τον συνολικό καθαρό χρόνο εκπόνησης του έργου να ανέρχεται στο ενάμιση έτος.
 
Κατά την ψηφοφορία που ακολούθησε και κατόπιν σχετικής παρέμβασης του κ. Κατσιμίγα εγκρίθηκε ομόφωνα  η επιλεχθείσα από πλευράς της τεχνικής υπηρεσίας και της μελετητικής ομάδας πρόταση, που αφορά στην κατασκευή νέας γέφυρας.
 
 

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine