Τα σχολικα προγραμματα Τοπικης Ιστοριας ανοιγονται στην κοινωνια της Ροδοπης

Ενόψει της επετείου των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση της Θράκης στον εθνικό κορμό, οι Διευθύνσεις εκπαίδευσης δίνουν τον δικό τους τόνο στη σύνδεση της με τη συλλογική μνήμη

Τρόπους για να εμβαθύνουν μαζί με τους μαθητές τους στην τοπική ιστορία και τον πολιτισμό, ιδιαίτερα ενόψει της επετείου των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση της Θράκης στον εθνικό κορμό, γνώρισαν οι εκπαιδευτικοί που γέμισαν την Αίθουσα Εκδηλώσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής το απόγευμα της Τρίτης 14 Ιανουαρίου για να παρακολουθήσουν το επιμορφωτικό εργαστήριο με τίτλο «Εθνική επέτειος και συλλογική μνήμη: Διάλογοι για την τοπική ιστορία».
 
Οι διευθύνσεις εκπαίδευσης της Ροδόπης άλλωστε, έχουν πρόθεση να συμμετέχουν με τους μαθητές και εκπαιδευτικούς τους στις τοπικές εκδηλώσεις του Δήμου Κομοτηνής, για αυτό και τα Γραφεία Σχολικών Δραστηριοτήτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΠΕ Ροδόπης διοργάνωσαν σε συνεργασία με την ΔΚΕΠΠΑΚ  αυτό το εργαστήριο, με συντονιστές τους Αναπληρωτές Καθηγητές του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Ελπίδα Βόγλη και κ. Γεώργιο Τσιγάρα, ώστε να ανταλλάξουν ιδέες και προτάσεις που θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν τόσο στην υλοποίηση, αλλά και στην καλύτερη προβολή τους στην τοπική κοινωνία.
 

Οι μαθητές της Ροδόπης σε επαφή με την τοπική ιστορία

 
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα εκτεταμένο διάλογο μεταξύ των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα Τοπικής Ιστορίας τα οποία ουσιαστικά αποτελούν ένα δεύτερο σχολείο, και των δύο καθηγητών του πανεπιστημίου.
 
Τα προγράμματα αυτά υλοποιούν κάποιοι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας μαζί με τους μαθητές τους, απογεύματα, Σάββατα και Κυριακές, και, όπως σημείωσε η κ. Σχοινά, είναι πραγματικά ένας μοναδικός και εξαιρετικά ευχάριστος και αποδοτικός για τα παιδιά τρόπος, να μάθουν πολλά πράγματα αλλά όχι με τον συνήθη τρόπο που το κάνουν μέσα στο σχολείο.
 
Στις προτεραιότητές αυτών των προγραμμάτων τίθεται, ευλόγως, η τοπική ιστορία, όμως το 2020, με την επέτειο των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση στον Εθνικό κορμό, δίνεται ακόμα μεγαλύτερη έμφαση σε αυτά και μπαίνουν σε προτεραιότητα. «Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να βλέπεις μαθητές να κάνουν μουσειακούς περιπάτους, να υιοθετούν μνημεία, να ξεναγούν τους γονείς τους ή συμμαθητές τους σε αυτά τα μνημεία που υιοθετούν» ανέφερε χαρακτηριστικά.
 
Μέσω αυτών των προγραμμάτων, οι μαθητές καταφέρνουν να εμπεδώσουν πολύ καλύτερα την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό, σε αντιδιαστολή με το μάθημα και την αποστήθιση ή την εργασία, ενώ πολλές φορές παίρνουν αφορμή από μνημεία, όπως το εβραϊκό μνημείο στο Πάρκο της Αγίας παρασκευής, για να μάθουν που έζησαν οι Εβραίοι στην Κομοτηνή, τι συνέβη με αυτούς και πότε.
 
Πέρα από τα μνημεία και τα μουσεία όμως, πολλά παιδιά γνωρίζουν την ιστορία της οικογένειας τους, ανοίγουν τα οικογενειακά τους αρχεία, μαθαίνουν τις ιστορίες του παππού τους και γιατί τις θυμούνται.
 
Για αυτό και στην συγκεκριμένη εκδήλωση οι κατάλληλοι άνθρωποι θα τους βοηθήσουν να υλοποιήσουν, με τις γνώσεις που διαθέτουν, τα καλύτερα προγράμματα τοπικής ιστορίας.

 

Στη διάθεση των καθηγητών η γνωριμία με την τοπική ιστορία

 
Άλλωστε η τοπική ιστορία άλλες χρονιές περιλαμβάνεται και άλλες χρονιές δεν περιλαμβάνεται στο μάθημα της ιστορίας, με την κ. Σχοινά να σημειώνει πως ειδικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που γνωρίζει καλύτερα, συνήθως εναπόκειται στη διάθεση των καθηγητών που θα υλοποιήσουν project, ερευνητικές εργασίες ή τέτοιου είδους προγράμματα που υλοποιούνται εκτός ωραρίου.
 
Συνολικά πραγματοποιούνται 105 προγράμματα μόνο στη Δευτεροβάθμια, εκ των οποίων τα 20 περίπου συνδέονται με την τοπική ιστορία, με άλλα να αφορούν το φυσικό περιβάλλον της περιοχής, άλλα αφορούν την αγωγή υγείας και άλλα συνδέουν τον αστικό ιστό με τον αγροτικό.
 
Με τα προγράμματα τοπικής ιστορίας λοιπόν να υφίστανται ήδη, αναζητούν τρόπους για να τα προβάλλουν κάπως και στην τοπική κοινωνία, όπως άλλωστε έχουν κάνει και παλιότερα.
 

Η τοπική εορτή στη συλλογική μνήμη

 
Την αξία της τοπικής εορτής και τον τρόπο με τον οποίο θα ήταν σκόπιμο να αφηγηθούν, να διδάξουν και να μεταφέρουν την τοπική ιστορία, παρουσίασαν οι δύο ομιλητές, με την κ. Ελπίδα Βόγλη να αναφέρει πως πρέπει να μεταφέρουν όσο συνέβησαν στο παρελθόν στο παρόν και το μέλλον μας.
 
«Να αξιοποιήσουμε την πολυπολιτισμικότητα που μας προσφέρει απλόχερα η ιστορία μας, αλλά και την διασυνοριακότητα και την θέση της Κομοτηνής» ανέφερε η κ. Βόγλη, που σημείωσε πως άλλωστε πάντα τιμούμε και γιορτάζουμε τις τοπικές και τις εθνικές εορτές.
 
«Η συλλογική μνήμη είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο της Ιστορίας, το οποίο έχει παράλληλα τη δική του Ιστορία, συνεπώς δεν θα πούμε κάτι καινούριο, όμως η επιστήμη είναι ένας συνεχόμενος δρόμος προσπάθειας βελτίωσης του εαυτού μας» ανέφερε.
 
Σημαντικό δε  πιστεύει πως θα ήταν να δούμε τι χρειαζόμαστε από αυτά που συνέβησαν 100 χρόνια πριν, «να αντιληφθούμε το παρόν μας, και να δούμε τι έχουμε κερδίσει όλα αυτά τα χρόνια» σημείωσε, μιας και η ανεξαρτησία συμπορεύεται με τον φιλελευθερισμό, την ανάπτυξη, την ευρωπαϊκή ταυτότητα της κοινωνίας μας, και πολλά στοιχεία της θέσης της Ελλάδας και της Ελληνικής Θράκης στον σύγχρονο κόσμο.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.