Moυσταφα Μουσταφα, Γιατρος, Βουλευτης Ροδοπης «Το Προγραμμα Εκπαιδευσης Μουσουλμανοπαιδων μετατραπηκε σε αγωγη κοινοτητας και σε διαδικασια αυτογνωσιας με επικεντρο την εκπαιδευση»*

Σπάνιο γεγονός σ’ αυτήν την περιοχή οι συγκλίσεις, πολύ σπανιότερο η συνολική συγκατάνευση, έστω και σε κάποια μόνον από τα γεγονότα που σημάδεψαν την πραγματικότητά μας, την κοινή πραγματικότητα των ανθρώπων της Ροδόπης, πλειονοτικών και μειονοτικών…
 
Με πιο ενδιαφέρον από όλα στον τομέα των ελαχίστων συγκλίσεων ότι η περιοχή μας μετρά στην ιστορία της ως κορυφαία βήματα προόδου γεγονότα που συνυφαίνονται περισσότερο με το καθεστώς ισονομίας-ισοπολιτείας που προσδοκούσε μεταπολιτευτικά η περιοχή, όπως η ευεργετική ποσόστωση της εισαγωγής του 0.005 των μουσουλμανοπαίδων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και οι αλλαγές που επέφερε σε μεγάλο φάσμα εκδηλώσεων του κοινωνικού μας βίου το υλοποιούμενο εδώ και 17 χρόνια Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων ή Πρόγραμμα Φραγκουδάκη.
 
Ένα πρωτοπόρο Πρόγραμμα που μετασχημάτισε τα εκπαιδευτικά δεδομένα της περιοχής και έφερε αποτελέσματα και στον τομέα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και σ’ αυτούς της παραγωγής πρωτοποριακού εκπαιδευτικού υλικού και της δημιουργίας συμπληρωματικών εκπαιδευτικών δομών, όπως τα ΚΕΣΠΕΜ, κυρίως όμως μέσω του ανοικτού διαλόγου με όλη εν γένει την κοινωνία.
 
Του διαλόγου με όλη εν γένει την κοινωνία, όπως εξαιρετικά επεσήμανε, στη συναρπαστική αφήγησή του για τα της πορείας και της αξίας του Προγράμματος, ο «Νέστορας» της πολιτικής ζωής της Θράκης και κορυφαίος εκ των προσωπικοτήτων της περιοχής, ο συνεπής των αγώνων και της πράξης, βουλευτής Ροδόπης εκ νέου σήμερα, Μουσταφά Μουσταφά
 
την ομιλία του οποίου στην ημερίδα διαλόγου με θέμα: «Κοινωνική ένταξη και παιδαγωγικές καινοτομίες: το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας», που έγινε την Παρασκευή 5 Ιουνίου στην Κομοτηνή, στα πλαίσια τριημέρου εκδηλώσεων για τη λήξη της 4ης φάσης του ΠΕΜ, φιλοξενούμε σήμερα,
 
για το συγκεφαλαιωτικό, το αντικειμενικό και το άμεσο-βιωματικό σχεδόν- της αξιολόγησής του σε σχέση με ό,τι προάγει τη ζωή μας, και αυτό δεν είναι ξένο ούτε με τη δημοκρατία ούτε με το διάλογο και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αντιθέτως προαπαιτούμενό της.
 
Βουλευτής Ροδόπης, Μουσταφά Μουσταφά όμως…

«Χαίρομαι ειλικρινά που έστω και έμμεσα συμμετέχω σ’αυτή την ωραία συζήτηση. Χαιρετίζω όλους τους συμμετέχοντες και εκφράζω τις πιο θερμές ευχές και ευχαριστίες μου σε όλες και όλους που συμμετείχαν, που συνεισέφεραν σε αυτό το πρόγραμμα στις διάφορες φάσεις υλοποίησης και πραγμάτωσής του.
 
Σε μια από τις ομιλίες μου είχα πει ότι στα εκπαιδευτικά τεκταινόμενα της μειονότητας, στην ιστόρηση αυτών των τεκταινομένων θα μιλάμε για προ-Φραγκουδάκη και μετά-Φραγκουδάκη εποχή. Δεν ήταν έκφραση αβροφροσύνης, στάση μεροληπτική, προσωπική εκτίμηση υποκειμενική. Είναι εκτίμηση ενός ανθρώπου που διάγει τον βίο τον μειονοτικό σε όλες του τις εκφάνσεις, ως μαθητής, ως φοιτητής, ως επαγγελματίας, ως γονέας, ως ενεργός πολίτης και πολιτικός παράγων.
 
Το πλαίσιο της συζήτησης για τη μειονοτική εκπαίδευση μέχρι τη δεκαετία του 1990 καθοριζόταν από κριτήρια εξωεκπαιδευτικά, που δεν είχαν την παιδεία, την εκπαίδευση σαν αυταξία, σαν προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για την προκοπή, την πρόοδο της κοινωνίας. Κυριαρχούσαν αντιλήψεις διακρατικής αμοιβαιότητας, θρησκευτικοποίησης, απόλυτου ασφυκτικού ελέγχου, δημιουργίας ενός πλαισίου που δεν άφηνε περιθώρια αναζητήσεων, πρωτοβουλιών, καινοτομιών, μεταρρυθμίσεων. Αυτό το πλαίσιο το ασφυκτικό είχε και τις αντιφατικότητές του, τις διακυμάνσεις του. Η μετονομασία των μουσουλμανικών σχολείων σε «Τουρκικά Σχολεία» και η μετέπειτα ανάκληση και μετατροπή τους σε «Μειονοτικά Σχολεία», η αποστολή νέων στις Σχολές Δασκάλων της Τουρκίας για να διδάξουν στα μειονοτικά σολεία, τα πρωτόκολλα και οι συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας ήταν προϊόντα συγκυριών, ελληνοτουρκικών σχέσεων και παγκόσμιων εξελίξεων και ισορροπιών.
 
Αυτή η πραγματικότητα κατέστησε τη μειονοτική εκπαίδευση προβληματική, αναποτελεσματική και καταδικαστική για την νεολαία και την κοινωνία. Αυτό δε σήμαινε ότι η κοινωνία έμενε απαθής και δεν αναζητούσε λύσεις. Οι αντιλαμβανόμενοι τη σημασία της εκπαίδευσης αναζήτησαν λύσεις. Εισαγωγή στη δημόσια εκπαίδευση, μαθητική και φοιτητική, μερικές φορές οικογενειακή μετανάστευση για λόγους εκπαίδευσης, εισαγωγή στην τεχνική εκπαίδευση κά.
 
Επιστημονική, ανθρωπιστική, ειλικρινής προσέγγιση σε αυτό το περίπλοκο πρόβλημα επιχείρησε το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων. Πέρα από την επιστημοσύνη, την ειλικρίνεια, την ανθρωπιστική προσέγγιση, την αμερόληπτη και ακριβοδίκαιη στάση, ενέταξε ολόκληρη την κοινωνία σε αυτή την πρωτοπόρα προσπάθεια. Οι δράσεις με τους μαθητές, με τα σχολεία, με τους γονείς, με τους δασκάλους και των δύο προγραμμάτων, ελληνόφωνου και τουρκόφωνου, με τους φορείς της περιοχής, οι συζητήσεις και προβληματισμοί που προκλήθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος ήταν πραγματικά πρωτόγνωρα, πρωτοπόρα και λυτρωτικά. Μετατράπηκε σε αγωγή κοινότητας, σε διαδικασία αυτογνωσίας όπου με επίκεντρο την εκπαίδευση όλη η κοινωνία εξέφραζε τους πόθους και τους καημούς της, εξεδήλωνε τους προβληματισμούς, τους ενδοιασμούς, τις φοβίες της, διατύπωνε τις προσδοκίες, τις αναζητήσεις, τις προσμονές της.
 
Πέρα από τα χειροπιαστά επιτεύγματα του προγράμματος, όπως επιμορφώσεις δασκάλων, βιβλία, ΚΕΣΠΕΜ, δράσεις γονέων, κινητές μονάδες κλπ., όλη η ατμόσφαιρα που δημιούργησε το πρόγραμμα είναι σπουδαία παρακαταθήκη που ξεπερνάει τα όρια της Θράκης, με εμβέλεια σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
 
Αυτές οι σκέψεις δεν είναι προσπάθεια ωραιοποίησης, εκθειασμού, υπερβολής για το πρόγραμμα. Μπορούσε να αποδώσει περισσότερα; Βεβαίως. Εκεί χρειαζόταν πολιτική βούληση, πλαίσιο δράσης ευρύτερο, λύτρωση από τα δεσμά, τα βαρίδια του παρελθόντος από όλες τις μεριές, ξεπέρασμα των φοβιών, των αναστολών από όλες τις μεριές.
 
Ευχαριστώ ξανά όλους τους συντελεστές του προγράμματος για όσα έκαναν για την περιοχή μας, για την παιδεία, για τους δασκάλους, για όλη την κοινωνία μας.
 
Εύχομαι ούριο άνεμο στα πανιά του προγράμματος και μελλοντικά εύχομαι να τους έχουμε κοντά μας, να μην τους στερηθούμε, για πιο ουσιαστικές, πιο αποτελεσματικές, πιο ρηξικέλευθες δράσεις. »
 
*Την εισήγηση διάβασε στο Συνέδριο η Ουφούκ Μουσταφά, δημοτική σύμβουλος και κόρη του βουλευτή, λόγω έκτακτης κοινοβουλευτικής συνεδρίασης στην οποία ο Μουσταφά Μουσταφά συμμετείχε. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.