Μειωση αιτησεων υπερχρεωμενων νοικοκυριων στη Ροδοπη λογω αποχης των δικηγορων

Νέα γραφειοκρατικά εμπόδια σήκωσαν οι νέες διατάξεις του νόμου

Σημαντική ήταν η μείωση των αιτήσεων για υπαγωγή στο νόμο 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη) υπερχρεωμένων νοικοκυριών το προηγούμενο διάστημα στη Ροδόπη, λόγω της αποχής των δικηγόρων το προηγούμενο διάστημα, τόνισε στον ΠτΘ η Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών (ΕΝΚΑ) Ροδόπης κ. Αγγελική Κατσή, τονίζοντας πάντως πως μετά και την τελευταία τροποποίηση του νόμου η διαδικασία έχει γίνει πιο γραφειοκρατική και χρονοβόρα.
 
Μάλιστα ο νέος νόμος ζητά πλήρη φάκελο του οφειλέτη, με στοιχεία που κατά την άποψη των Ενώσεων Καταναλωτών δεν είναι απαραίτητα, όπως για παράδειγμα τις δανειακές συμβάσεις, ποινικά μητρώα και τα συναφή. 

Η αποχή των δικηγόρων μείωσε τις αιτήσεις 

Η μείωση του αριθμού καταθέσεων αυτό το χρονικό διάστημα, σημείωσε η κ. Κατσή, δεν οφείλεται στο γεγονός ότι έχει τροποποιηθεί ο νόμος και ζητούνται περισσότερα δικαιολογητικά, αλλά λόγω της αποχής των δικηγόρων που ξεκίνησε από την αρχή του χρόνου.
 
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Ροδόπης μάλιστα τηρούσε το αυστηρό πλαίσιο αποχών, με αποτέλεσμα μέχρι τον Ιούνιο να μην γίνεται καμία δικαστική ενέργεια, πέρα όσων επέτρεπε αυτό το αυστηρό πλαίσιο.
 
«Λόγω των αποχών, παρουσιάστηκε μια ραγδαία μείωση των καταθέσεων στο νόμο 3869» ανέφερε η πρόεδρος της ΕΝΚΑ Ροδόπης, επισημαίνοντας πως μετά το τέλος της αποχής ξεκίνησε να υπάρχει μια κινητικότητα, όμως υπάρχει το αναμενόμενο «μούδιασμα», ενώ οι εμπλεκόμενοι έχουν να αναμετρηθούν με την τροποποίηση του δικογράφου της αίτησης καθώς και τη μεγάλη πληθώρα δικαιολογητικών που κυρίως με υπαιτιότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων δεν μπορούν να τα συλλέξουν άμεσα οι δανειολήπτες, με αποτέλεσμα να είναι σημαντικό το χρονικό διάστημα που περνά για να ετοιμαστεί και να κατατεθεί ο φάκελος μιας υπόθεσης υπερχρεωμένου νοικοκυριού.
 
«Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά οπλίζονται οι τράπεζες προαποδεικτικά με ενστάσεις» παρατήρησε η κ. Κατσή εξηγώντας πως «έρχεται ο οφειλέτης με ένα πλήρη φάκελο, απογυμνώνεται ουσιαστικά σε όλα του τα οικονομικά, επαγγελματικά, προσωπικά, οικογενειακά στοιχεία και οι πιστωτές επί αυτών των εγγράφων είναι έτοιμοι να υποβάλλουν τις ενστάσεις τους» σημείωσε, τονίζοντας πως ο νόμος 3869/2010 μετά την τελευταία τροποποίηση έχει καταντήσει ένας γραφειοκρατικός νόμος, με μη απαραίτητες πολλές φορές διαδικασίες για την υπαγωγή των οφειλετών σε αυτόν.

Συνεχίζουν να υπάρχουν οφειλέτες που πληρούν τις προϋποθέσεις 

Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πολλοί οφειλέτες που θέλουν να ενταχθούν σε αυτό το νόμο, γιατί όσο βαθαίνει η οικονομική κρίση, τόσο περισσότεροι είναι οι ενδιαφερόμενοι για υπαγωγή στις συγκεκριμένες διατάξεις.
 
Οι ραγδαίες μειώσεις μισθών και συντάξεων, τόνισε η κ. Κατσή, καθώς και η μεγάλη ανεργία οδηγεί όλο και περισσότερους οφειλέτες σε αδυναμία πληρωμής, και έτσι ενώ οι νέες προϋποθέσεις για την ένταξη στο νόμο είναι αυστηρότερες, μεγάλη μερίδα του κόσμου συνεχίζει να τις πληροί και να έχει τη δυνατότητα υπαγωγής.
 
Οι Ενώσεις Καταναλωτών υποβάλλουν συνέχεια προτάσεις στο πλαίσιο ισχύος του συγκεκριμένου νόμου, άλλωστε η ομοσπονδία τους, η Π.ΟΜ.Ε.Κ. «Παρέμβαση» συμμετείχε σε όλες τις φάσεις συγγραφής του νόμου, υποβάλλοντας παρατηρήσεις και προτάσεις από την απαρχή του μέχρι και τις τελευταίες τροποποιήσεις. «Το ίδιο το Υπουργείο μας ζητά να υποβάλλουμε προτάσεις, λόγω της εμπειρίας μας στην εφαρμογή του συγκεκριμένου νομοθετήματος, όμως είναι πολύ λίγες οι παρεμβάσεις που μπορούμε να κάνουμε, γιατί οι Ενώσεις Καταναλωτών μιλούν για πρακτικά ζητήματα που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή του Νόμου» σημείωσε η κ. Κατσή.
 
Παρόλα αυτά πρότειναν στο υπουργείο πως η προαποδεικτική διαδικασία μόνο δυσχεραίνει την ένταξη ενός δανειολήπτη στο νόμο 3869 και πως τον απογυμνώνει από όλα τα ενδεχόμενα δικαιώματα, προτάσσοντας ουσιαστικά το συμφέρον των πιστωτικών ιδρυμάτων μέσα από αυτή τη γραφειοκρατία, όμως «Δυστυχώς οι προτάσεις μας έπεσαν στο κενό, καταφέραμε να επιτύχουμε πολύ λίγα ως Ενώσεις Καταναλωτών στις τροποποιήσεις του νόμου». 

Εκσυγχρονίζεται το δίκαιο περί προστασίας του Καταναλωτή 

Την ίδια ώρα, όπως αποκάλυψε η κ. Κατσή, μελετάται από την κυβέρνηση η τροποποίηση του νόμου 2251/94 για την προστασία του καταναλωτή, όπου έχουν υποβάλλει προτάσεις οι Ενώσεις Καταναλωτών προκειμένου να εκσυγχρονιστεί το δίκαιο περί προστασίας του καταναλωτή, το οποίο από την ψήφιση του νόμου αυτού το 94 έχει υποστεί πολύ λίγες τροποποιήσεις.
 
«Το δίκαιο προστασίας καταναλωτή είναι ένα δίκαιο, που θα πρέπει να προσαρμόζεται στις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της εποχής του» σημείωσε η κ. Κατσή, η οποία όμως δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη για το αν θα εισακουστούν οι προτάσεις των Ενώσεων Καταναλωτών, μιας και τα μηνύματα από τη διαβούλευση δεν φαίνεται να είναι θετικά.
 
«Δυστυχώς όπως πολύ καλά γνωρίζουμε, παρότι οι Ενώσεις Καταναλωτών στο εξωτερικό αποτελούν οργανώσεις που έχουν ισχύ και δύναμη και συμμετέχουν σε διοικητικές διαδικασίες και διαδικασίες λήψης αποφάσεων από τα συναφή Υπουργεία, ότι στην Ελλάδα είναι πολύ υποβαθμισμένος ο ρόλος τους» παρατήρησε η πρόεδρος της ΕΝΚΑ Ροδόπης, τονίζοντας πως δεν έχουν την αντιμετώπιση που θα πρέπει να έχουν, ιδίως σε μια χώρα που βρίσκεται σε μια τόσο μακρά οικονομική κρίση, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί.
 
Βέβαια οι ευθύνες για αυτό δεν περιορίζονται μόνο στους εκάστοτε κυβερνώντες σημειώνει, «αλλά και δικό μας, των πολιτών, που δεν έχουμε αντιληφθεί τη δύναμή μας ως καταναλωτές» 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.