ΚΥΓΕΩ: Προσπάθεια ουσιαστικής σύζευξης παραγωγών και καταναλωτών

03.12.2019 00:10

Μια εναλλακτική πρόταση για την γεωργία γνώρισε η Κομοτηνή μέσα από την εκδήλωση του δικτύου Αγρο-οικόπολις και των Σποριτών

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Στο στέκι της Πολιτιστικής Κίνησης Ροδόπης, πραγματοποιήθηκε μια ενημερωτική εκδήλωση με άκρως καινοτόμες ιδέες από το δίκτυο Αγρο-οικόπολις για την Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία (ΚΥΓΕΩ)στην Κομοτηνή, την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου, σε μια προσπάθεια ενημέρωσης παραγωγών και καταναλωτών, για τη συνεργασία που μπορεί να κτισθεί με βάση την παραγωγή βιολογικών προϊόντων εποχής και την άμεση διάθεσή τους στο αγοραστικό κοινό, χωρίς μεσάζοντες. Ο στόχος που τέθηκε και μπορεί να επιτευχθεί είναι η σωστή τροφή, που δεν θα «γράφει» τροφοχιλιόμετρα για να έλθει στο τραπέζι μας και κυρίως δεν θα έχει χημικά λιπάσματα και ορμόνες. Κεντρική ομιλήτρια ήταν η ακτιβίστρια Διατροφικής Κυριαρχίας και Πρόσβασης στη γη, επικεφαλής του δικτύου Αγκρο-οικόπολις, κ. Τζένη Γκιουγκή. Την εκδήλωση συνδιοργάνωσαν οι Σπορίτες Ροδόπης και διένειμαν στους παρισταμένους σπόρους παραδοσιακών ποικιλιών, πλούσιους σε θρεπτικά συστατικά.
 

«Η σωστή τροφή παράγεται από σπόρους παραδοσιακών ποικιλιών, οι οποίοι έχουν ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά»

 
Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Δομπάζη, συντονιστή των Σποριτών Ροδόπης, στην εκδήλωση μοιράστηκαν παραδοσιακές ποικιλίες σπόρων στους ενδιαφερόμενους για να μην χαθούν, να σωθούν και να διαδοθούν. Ταυτόχρονα ο ίδιος γνωστοποίησε ότι «αναλύσαμε από που έρχεται η τροφή μας, ώστε να μάθουμε να τρώμε σωστά. Για εμάς η σωστή τροφή είναι αυτή που παράγεται φυσικά στο χώμα, χωρίς χημικά λιπάσματα και φυτοφάρμακα. Η σωστή τροφή παράγεται κυρίως από σπόρους παραδοσιακών ποικιλιών και έχει θρεπτικά συστατικά. Αυτό πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει μέσα από την κοινωνικά υποστηριζόμενη γεωργία σε συνεργασία δηλαδή με την οργάνωση ΚΥΓΕΩ. Θέλουμε να φέρουμε σε επαφή τους αγοραστές-καταναλωτές μαζί με τους παραγωγούς, ώστε να ξέρει ο κόσμος από πού προέρχεται η παραγωγή».
 

«Τα προϊόντα συμβατικής βιομηχανικής παραγωγής είναι αβέβαιης ποιότητας, γεύσης και θρεπτικής αξίας»

 
Αναφορικά με τα καλλιεργήσιμα ελληνικά βιολογικά προϊόντα, ο κ. Δομπάζης δήλωσε ότι «στη χώρα μας το ποσοστό των βιολογικών προϊόντων είναι χαμηλό. Τα πιο πολλά παράγονται με συμβατικό τρόπο. Όσο πιο προοδευμένη είναι μια χώρα τόσο χειροτερεύει η ποιότητα στην τροφή και αυτό είναι το μεγάλο παράδοξο. Στην Ευρώπη η καλλιέργεια των τροφών γίνεται με βιομηχανικό τρόπο, μέσα σε σακούλες στα θερμοκήπια, σαν υαλοβάμβακα και μέσα ρίχνουν τα συστατικά που χρειάζεται το φυτό. Έτσι μεγαλώνουν για παράδειγμα οι ντομάτες και  παράγουν 150-200 κιλά ανά φυτό. Αυτό συνιστά υπερβολική παραγωγή με αβέβαιη ποιότητα, γεύση, και θρεπτική αξία. Τα προϊόντα που παράγονται βιομηχανικά είναι σαν σάκος φουσκωμένος και από μέσα είναι άδειος. Σίγουρα βέβαια δεν αρκεί μια μόνο εκδήλωση για να χτιστεί η σχέση καταναλωτών παραγωγών, ωστόσο μπορεί να αποτελέσει την αρχή για να οικοδομηθεί κάτι καλύτερο για την παραγωγή».
 

«Μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα εγχειρήματα ΚΥΓΕΩ παρουσιάζουν γεωμετρική αύξηση»

 
Στη συνέχεια η εκπρόσωπος του Αγρο- οικόπολις,κ. Τζένη Γκιουγκή εμβάθυνε στο ρόλο της κοινωνικά υποστηριζόμενης γεωργία ή ΚΥΓΕΩ, η οποία σύμφωνα με την ίδια είναι μια μέθοδος κοινωνικής καινοτομίας που μπορεί να βοηθήσει και αυτούς που παράγουν και αυτούς που καταναλώνουν την τροφή, ώστε να έχουν μια πιο βιώσιμη και υγιή ζωή πιο κοντά στη φύση. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η κ. Γκιουγκή, «από εγχειρήματα ΚΥΓΕΩ στην Ελλάδα το 2015 σιτίστηκαν περίπου 2.000 άτομα σε όλη τη χώρα. Θεωρώ ότι αυτά τα νούμερα έχουν αλλάξει. Στην Ευρώπη μιλάμε για 2 εκ. άτομα και αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι σε όλο τον πλανήτη τα εγχειρήματα ΚΥΓΕΩ έχουν γεωμετρική αύξηση».
 

«Η λύση έρχεται όταν θα δούμε τα πράγματα συνολικά και όταν θα προσπαθήσουμε να βρούμε καθολικές λύσεις»



Κατόπιν η κ. Γκιουγκή πληροφόρησε ότι ένα από τα πράγματα που χρειάζεται να αναλυθεί είναι το γιατί αμφισβητούμε το διατροφικό μοντέλο που ισχύει παγκοσμίως αυτή τη στιγμή. Σύμφωνα με την ίδια «ο βασικότερος λόγος που οι άνθρωποι αρχίζουν να ψάχνουν διαφορετικές λύσεις από τα συστήματα μέχρι τώρα είναι γιατί τα υπάρχοντα συστήματα και οι τρόποι διακίνησης της τροφής μας δεν δίνουν λύσεις σε πολύ καυτά ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με την υγεία μας, με το περιβάλλον, με την κλιματική αλλαγή, με την οικονομική δραστηριότητα και την οικονομική ανέχεια που υπάρχει στον κόσμο. Για αυτό υπάρχουν τέτοιες συμπράξεις που πατάνε πάνω στην αλληλεγγύη να δώσουν λύσεις σε ανθρώπους όλων των κατηγοριών. Σαφέστατα το γεγονός ότι πάμε να βρούμε άλλες λύσεις διαφορετικές, οι οποίες κοιτούν το οικοσύστημα σαν μια ολότητα και όχι αποκομμένα αυτός είναι ο τρόπος σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα προβλήματα που βιώνουμε στην ζωή μας. Η λύση έρχεται όταν θα δούμε τα πράγματα συνολικά και όταν θα προσπαθήσουμε να βρούμε καθολικές λύσεις αντί να βρίσκουμε απλώς γρήγορες απαντήσεις στο σύμπτωμα και όχι στο πρόβλημα».
 

«Με την προπληρωμή βγαίνουμε από τη λογική της δοσοληψίας και μπαίνουμε σε νέα λογική χτισίματος σχέσεων και κοινοτήτων»


Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της ΚΥΓΕΩ είναι η αλληλεγγύη που δείχνει ο καταναλωτής προς τον παραγωγό και μια από τις εκφάνσεις της είναι ότι αναλαμβάνει την υποχρέωση να προπληρώνει στην αρχή του μήνα μια συνδρομή και ο παραγωγός αναλαμβάνει την υποχρέωση κάθε βδομάδα ό,τι είναι έτοιμο προς συγκομιδή να το μαζεύει να το πηγαίνει σε ένα σημείο και από εκεί να το παραλαμβάνει ο καταναλωτής, όπως εξήγησε η κ. Γκιουγκή. Αυτή είναι η διαδικασία της προπληρωμής, η οποία συμβαίνει σε άπειρα μέρη του πλανήτη, εκτός της δυτικής Ευρώπης. Τέτοια εγχειρήματα με τα οποία η επικεφαλής του δικτύου Αγρο-οικόπολις είχε προσωπική επαφή είναι στην Αλγερία, στο Λίβανο και στο Μαρόκο. Όπως αναφέρει και η ίδια κλείνοντας «αυτή είναι μονάχα μία από τις άπειρές εκφάνσεις που μπορεί να έχει ένα εγχείρημα ΚΥΓΕΩ. Στην ουσία με την προπληρωμή αποκτούμε μια εντελώς διαφορετική επαφή με τον παραγωγό που παράγει την τροφή μας. Βγαίνουμε από τη λογική της δοσοληψίας και μπαίνουμε σε μια νέα λογική χτισίματος σχέσεων και κοινοτήτων. Οι καταναλωτές βοηθούν τον παραγωγό ώστε αυτό που κάνει να είναι βιώσιμο οικονομικά».

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine