Το αποτύπωμα της επίσκεψης Πομπέο

17.10.2019 22:47

Ε-mail: [email protected]

Toυ Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Ποιο είναι το αποτύπωμα που άφησε στη χώρα μας η επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Μάικ Πομπέο; Λίγες μόνο μέρες μετά την αναχώρησή του η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) περιέκοψε το επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco για τον Πειραιά κατά 300 εκατ. ευρώ διότι έκρινε ότι «δεν είναι ακόμη ώριμες οι συνθήκες».Πρόκειται για την κατασκευή ακόμα ενός –του τέταρτου– προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων που θα ανέβαζε τη δυναμικότητα του λιμένα του Πειραιά στα 10 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια και σύμφωνα με την Cosco θα δημιουργούσε 1200 άμεσες θέσεις εργασίας και 300 κατά την κατασκευή της. Ενώ η κυβέρνηση εκλιπαρεί για την προσέλκυση επενδύσεων είναι δυνατό να περικόπτεται η επέκταση μιας τόσο επιτυχούς επένδυσης;
 
 Όπως σημειώνει η γερμανική οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt για την επένδυση της Cosco: «Τα πράγματα κυλούσαν αργά στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι το 2008…Μετά ήρθαν οι Κινέζοι, αναφέρει, υπενθυμίζοντας το ιστορικό της αρχικής έλευσης της Cosco στην Ελλάδα αλλά και την εξαγορά του 51% του ΟΛΠ το 2016…Τον Ιούλιο του 2019», συνεχίζει η Handelsblatt, «ο Πειραιάς ξεπέρασε την ισπανική Βαλένθια και έγινε το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, ενώ στην Ευρώπη βρίσκεται στην πέμπτη θέση και στην 32η παγκοσμίως». Η εφημερίδα μάλιστα παρατηρεί πως «όταν οι νέες δυνατότητες χωρητικότητας αξιοποιηθούν πλήρως –με την κατασκευή και του τέταρτου προβλήτα– ο Πειραιάς αναμένεται να ξεπεράσει το λιμάνι του Αμβούργου και της Βρέμης και να βρεθεί μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα στην τρίτη θέση στην Ευρώπη». Η εφημερίδα αξιολογεί πως αυτά τα ρεκόρ με τη γεωγραφική του θέση καθιστούν τον Πειραιά στρατηγικό κόμβο για το νέο κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού. Αυτό βέβαια είναι και το πρόβλημα των ΗΠΑ. Όμως απέναντι σε αυτή την επενδυτική δραστηριότητα της Κίνας, η Ουάσινγκτον τι έχει να αντιπαραθέσει; Τη μετατροπή της χώρας σε εφαλτήριο των στρατηγικών επιδιώξεών της στη Μ. Ανατολή αλλά και στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη με την εγκατάσταση στρατιωτική βάσης στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης;
 
Όμως δεν είναι μόνον το λιμάνι του Πειραιά: Η αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ο οποίος ήταν και ο πρώτος που είχε προγραμματισθεί να ιδιωτικοποιηθεί, «παγώνει» μετά την υπογραφή της συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ από τον κ. Πομπέο, η οποία προβλέπει τη χρήση μέρους των υποδομών του λιμένα από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις και την προώθηση στρατιωτικού εξοπλισμού στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι η εγκατάσταση στρατιωτικής βάσης στο λιμάνι θα αμφισβητήσει τον εμπορικό χαρακτήρα του, θα ακυρώσει την ολόπλευρη και τη μέγιστη δυνατή αξιοποίησή του. Διότι μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, στην οποία παρεισέφρησαν και ρωσικά κεφάλαια, οι ΗΠΑ θέλουν τον πλήρη έλεγχο του λιμένα Αλεξανδρούπολης. Όμως, στα πλαίσια του ανταγωνισμού ΗΠΑ – Ρωσίας, θα είναι δυνατή η ελεύθερη χρησιμοποίηση του λιμένα από τους «εχθρούς»των ΗΠΑ; Δεν θα μειωθεί σημαντικά ο όγκος των προσδοκώμενων εμπορευματικών μεταφορών; Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι το κατ’ εξοχήν λιμάνι για την ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου με τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, των Ανατολικών κρατών, της Ρωσίας, της Βαλτικής. Γι’ αυτό είχε ενταχθεί στον Διευρωπαϊκό άξονα ΙΧ που θα συνέδεε τη Βαλτική (Ελσίνκι) με τη Μεσόγειο (Αλεξανδρούπολη) έχοντας κομβικά σημεία τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη, το Κίεβο, και το Βουκουρέστι. Τώρα ο χαρακτήρας αυτός του λιμένα ακυρώνεται στο μέγιστο βαθμό.
 
Μέχρι τη διάλυση της ΕΣΣΔ, η ιδεολογική αντιπαράθεση της Ουάσινγκτον με τη Μόσχα ήταν εύλογη. Σήμερα που οι οικονομίες της Ρωσίας και της Κίνας ασπάστηκαν το καπιταλιστικό μοντέλο ανάπτυξης και ανταγωνίζονται με τις ΗΠΑ για να πληρώσουν το κενό που άφησε η διάλυση της ΕΣΣΔ σε Βαλκάνια, Κεντρική Ασία, πρώην σοβιετικές Δημοκρατίες και Ανατολική Ευρώπη, η Ουάσινγκτον προέβαλε ως νέα κόκκινη γραμμή ανάμεσα σε αυτή και τους δύο ανταγωνιστές της, τη μανιχαϊστική αντίληψη περί καλού και κακού, χωρίς να καθορίσει επακριβώς το περιεχόμενό τους, διότι τα οικονομικά επιχειρήματά της είναι ανεπαρκή για να πείσουν. Χαρακτήρισε ο κ. Πομπέο στο Μαυροβούνιο και στη Βόρεια Μακεδονία που επισκέφθηκε ερχόμενος στην Αθήνα, ως επικίνδυνες τις κινεζικές επενδύσεις και στην Αθήνα επέστησε επανειλημμένα την προσοχή μας σε ό,τι προέρχεται από την Κίνα, ενώ ο Αμερικανός πρέσβης στη χώρα μας χαρακτηρίζει σε κάθε ευκαιρία τη Ρωσία και την Κίνα ως «κακοποιούς παράγοντες». «Καλό» για τις ΗΠΑ είναι προφανώς οι πολεμικοί εξοπλισμοί που προωθεί στα Βαλκάνια αλλά και σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και «κακό» το σχέδιο για το νέο κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού (One Belt, One Road) στο οποίο η Κίνα έχει συμπεριλάβει και τις βαλκανικές χώρες με τα δισεκατομμύρια των επενδύσεων για την κατασκευή σιδηροδρόμων, δρόμων και σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, χωρίς να εξαιρεί την επένδυση της Cosco στον Πειραιά. Γι’ αυτό η ΕΣΑΛ περιέκοψε το επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco για τον Πειραιά κατά 300 εκατ. ευρώ και «πάγωσε» η ιδιωτικοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης: Για να ικανοποιήσει την Ουάσινγκτον. Από πού όμως περιμένει η κυβέρνηση να προκύψει η ανάπτυξη της χώρας;
 

Αλεξανδρούπολη, 13/10.2019. (Κιν. 6947-771412)

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine