Νίκος Καμπασελέ: Ένας δημιουργός κόμικ από τη Θράκη που αναδεικνύει τη μαγεία της 9ης Τέχνης

22.01.2020 17:36

Έφη Γεωργοπούλου

Το πρώτο του προσωπικό άλμπουμ, η «Θύελλα», άφησε τις καλύτερες των εντυπώσεων στην Αλεξανδρούπολη

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

«Η τέχνη των κόμικς είναι ένας άμεσος τρόπος να κοινωνήσεις τις σκέψεις και τα συναισθήματα που τρέφεις»

Όλοι, λίγο πολύ, κάποια στιγμή ξεφυλλίσαμε κάποιο κόμικ που βρέθηκε στα χέρια μας. Άλλωστε, το γεγονός πως οι αναγνώστες του είδους διακρίνονται από στοιχεία «φανατισμού», διόλου τυχαίο δεν είναι. Πρόκειται για ένα είδους ανάγνωσμα που εύκολα εξελίσσεται σε εξάρτηση, τόσο για μικρούς όσο και για μεγάλους αναγνώστες. Το πλήρωμα δε του χρόνου, έφερε και τη μεταφορά του στη τηλεοπτική αλλά και μεγάλη οθόνη, με το είδος να γνωρίζει τεράστια άνθηση ανά τον κόσμο.
 
Ένας δημιουργός κόμικ από την Αλεξανδρούπολη, απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών, ονόματι Νίκος Καμπασελέ, αναδεικνύει τη μαγεία της φερόμενης ως 9ης Τέχνης, με τα πρώτα σημεία γραφής και φιλοτεχνίας να προοικονομούν ένα λαμπρό μέλλον στον χώρο.
 
Ο κόσμος τόσο των κόμικς γενικότερα όσο και του πρώτου του ολοκληρωμένου άλμπουμ που φέρει το όνομα «Θύελλα», ζωντάνεψε στην Αλεξανδρούπολη, όπου και πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του album, αφήνοντας τις καλύτερες των εντυπώσεων.

Η περίπτωση του Νίκου Καμπασελέ, σημειώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, διότι η- μεταξύ άλλων- δραστηριοποίηση του στην επαρχία, μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως ανήκει στα εικονογραφημένα, αλλά όχι κλασικά.
 
Ο λόγος στον ίδιο…


 
ΠτΘ: Πότε αντιλήφθηκες αυτή σου την έφεση στη δημιουργία κόμικς;
Ν.Κ.
: Ξεκίνησα να ζωγραφίζω σε πολύ μικρή ηλικία. Δεν έφτιαχνα ακριβώς κόμικς, αλλά μου άρεσε να συνεχίζω ιστορίες κινουμένων σχεδίων που έβλεπα στην τηλεόραση, προσθέτοντας δικές μου εκδοχές. Αργότερα-στο δημοτικό- ξεκίνησα μαθήματα ζωγραφικής και μετά από λίγο, πήρε το δρόμο του όλο αυτό. Πέρασα στην σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα. Όταν τελείωσα από εκεί, πέρασα σε ένα μεταπτυχιακό στη σχολή «École européenne supérieure de l'image» της Γαλλίας που εξειδικεύεται στα κόμικς και μετά αποφάσισα να το δω πιο σοβαρά. Ξεκίνησε περισσότερο σαν επιθυμία, εξελίχθηκε σε όνειρο και μετά πήρε τον δρόμο του.
 
ΠτΘ: Αυτός ο δρόμος σε οδήγησε στην κυκλοφορία ενός ολοκληρωμένου προσωπικού album που φέρει το όνομα «Θύελλα»;
Ν.Κ.
: Δούλευα αρκετά χρόνια στον εκδοτικό χώρο των κόμικς. Βέβαια, εξέδιδα μικρές ιστορίες με εκδοτικούς οίκους. Κυρίως ανθολογίες. Ανθολογία, ονομάζεται η διαδικασία κατά την οποία  η εκδοτική εκθέτει ένα θέμα, που μπορεί φερ’ ειπείν να είναι οι 10 άθλοι του Ηρακλή, και επιλέγει κάποιους δημιουργούς που θα συνθέσουν μια μικρή ιστορία από δύο έως έξι συνήθως σελίδες.
 
ΠτΘ: Τι το ξεχωριστό έχει η δημιουργία ενός κόμικ ανάμεσα σε  άλλες μορφές τέχνης;
Ν.Κ.
: Για εμένα είναι κάτι πιο άμεσο. Πρόκειται για έναν πολύ άμεσο τρόπο να κοινωνήσεις τις ιδέες ή συναισθήματα που τρέφεις. Ακόμη, πρόκειται για μια μορφή τέχνης που είναι ευκόλως προσιτή στον καθένα, καθώς τα κόμικς είναι πάρα πολύ φθηνά χωρίς όμως να είναι και ευτελή. Γιατί ξέρεις, πολλές φορές θεωρούμε πως η τιμή λειτουργεί κατ’ αναλογία με την ποιότητα.
 

«Παρόλο που υπάρχει μια παραφιλολογία ότι τα κόμικς απευθύνονται κυρίως σε παιδιά, τα τελευταία χρόνια αλλάζει όλο και περισσότερο αυτή η στάση»

ΠτΘ: Απευθύνονται και σε ένα διευρυμένο ηλικιακά εύρος.
Ν.Κ.
: Παρόλο που υπάρχει μια παραφιλολογία ότι τα κόμικς απευθύνονται κυρίως σε παιδιά, τα τελευταία χρόνια αλλάζει όλο και περισσότερο αυτή η στάση. Τρανή απόδειξη αποτελεί το γεγονός ότι εκδίδονται συνεχώς κόμικς που πραγματεύονται πολύ σοβαρά θέματα όπως παραδείγματος χάριν το ολοκαύτωμα, ή τα τεκταινόμενα της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα.

ΠτΘ: Μιλώντας για θεματολογία, ποιο το θέμα που πραγματεύεσαι στη «Θύελλα»;
Ν.Κ.
:H «Θύελλα», είναι μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας που τοποθετείται σε ένα υποθετικό μέλλον της ανθρωπότητας, κατά το 10.018 μ.Χ, όπου γίνεται ένας πόλεμος ανάμεσα σε εικονομάχους και εικονολάτρες. Πρόκειται θα λέγαμε για ένα εναλλακτικό βυζαντινό μέλλον. Ανάμεσα στους ήρωες, βρίσκεται μια ομάδα γυναικών που δρα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, ακραία θρησκευτικό και συμμετέχει σε έναν παράλογο πόλεμο, προσπαθώντας  να επιβιώσει.
 
ΠτΘ: Αυτή η δημιουργία της φαντασίας σου, έχει κάποια σχέση με την πραγματικότητα που ενδεχομένως φαντάζεσαι για το 10.018;
Ν.Κ.
: Θα ήθελα σίγουρα να μην είναι έτσι. Συνθέτοντας την ιστορία, σκέφτομαι πώς θα ήταν ο κόσμος με αυτά τα δεδομένα αλλά και πώς αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί. Όλη αυτή η ιστορία, είναι πιο πολύ ένας τρόπος εσωτερικής ενδοσκόπησης και σκέψης και χαίρομαι πολύ όταν μπορώ να τη συζητώ με άλλους ανθρώπους για να βλέπω την δική τους οπτική γωνία αλλά και το πώς εκλαμβάνουν την ιστορία.
 
ΠτΘ: Σε τι επίπεδο θεωρείς ότι βρισκόμαστε στην Ελλάδα αναφορικά με τα κόμικς;
Ν.Κ.
: Βρισκόμαστε σε ένα πάρα πολύ καλό επίπεδο. Αυτά τα λίγα χρόνια που δραστηριοποιούμαι στον χώρο, έχω δει μεγάλη αλλαγή, προς το καλύτερο φυσικά. Κατά τη δεκαετία του ’50 δεν είχε καμία σχέση η ελληνική σκηνή των κόμικς με το εξωτερικό. Υπήρχε μια πολύ μεγάλη διαφορά ως προς την ποιότητα. Πλέον, δεν εντοπίζω κάποια μεγάλη διαφορά. Βλέπω ότι οι Έλληνες δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τις δουλειές που γίνονται στο εξωτερικό και μάλιστα πολλοί συνεργάζονται με μεγάλους εκδοτικούς οίκους εκτός Ελλάδας.
 

«Όλοι επιδιώκουμε να διαβάσουμε κάτι που θα μας κάνει λίγο καλύτερους» 

ΠτΘ: Εν συντομία, πώς χτίζεται και ποια τα βασικά σημεία ενός σύγχρονου κόμικ;
Ν.Κ.
: Το βασικό χαρακτηριστικό  είναι η ιστορία και ο τρόπος που την προβάλλεις. Ένα κόμικ το οποίο ενδεχομένως δεν έχει καλό σχέδιο αλλά  η ιστορία του είναι πολύ καλά δομημένη και αποδίδεται με έναν τρόπο κατανοητό και με ενδιαφέρον, αποτελεί ένα καλό κόμικ. Αντίθετα, ένα κόμικ που έχει μια μέτρια έως κακή ιστορία αλλά είναι ένα καταπληκτικό φιλοτέχνημα, δεν έχει εξίσου καλή επίδραση στο κοινό. Επίσης, πρέπει να βρίσκεις κοινά σημεία με την καθημερινότητα των αναγνωστών. Να μην είναι ένα δημιούργημα εκτός κοινωνικής πραγματικότητας, ακόμη κι αν είναι προϊόν επιστημονικής φαντασίας. Έχει σημασία να καταλάβει ο αναγνώστης αλλά και ο ίδιος ο δημιουργός την αξία που μπορεί να έχει αυτό που επιλέγει να διαβάσει και το θετικό αποτύπωμα που αυτό μπορεί να αφήσει στην ίδια του τη ζωή. Θέλω να πιστεύω πως όλοι επιδιώκουμε να διαβάσουμε κάτι που θα μας κάνει λίγο καλύτερους.
 
ΠτΘ: Τι μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τον Νίκο Καμπασελέ;
Ν.Κ.
:H καθημερινότητα ξεπερνά κάθε φαντασία. Τα πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο πολλές φορές είναι έως και εξωπραγματικά. Οπότε κυρίως αυτό. Έχω τις κεραίες μου ανοιχτές και ό, τι «πιάνω» το ερμηνεύω με τον δικό μου τρόπο, προσπαθώντας να εκθέσω τα όσα νιώθω για τη ζωή.
 
ΠτΘ: Δραστηριοποιείσαι στην Αλεξανδρούπολη, σε μια επαρχιακή πόλη δηλαδή. Τι προκλήσεις καλείται να αντιμετωπίσει ένας δημιουργός κόμικ σε αυτές τις συνθήκες;
Ν.Κ.: Στην αρχή ήταν κάπως μοναχικό, διότι δεν γνώριζα κάποιον άλλο που να ασχολείται στην Αλεξανδρούπολη με αυτό. Μέσα βέβαια από τις συναναστροφές μου με άλλους ανθρώπους, τελικά γνώρισα άτομα τα οποία ασχολούνται ή άτομα τα οποία ξεκίνησαν να ασχολούνται με τα κόμικς και που τώρα κάνουν κι εκείνοι πράγματα στον χώρο. Το πιο σημαντικό ήταν ότι συμμετείχα σε φεστιβάλ που πραγματοποιούνται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χανιά. Εκεί κυρίως μπορούσα και συναντούσα ανθρώπους και  γεννιόταν πάλι η επιθυμία να φτιάξω κόμικς. Για εμένα δεν έχει σημασία αν το κάνεις μόνος σου. Σημασία έχει να παίρνεις τροφή και από άλλους ανθρώπους, να βλέπεις τι κάνουν, να παραδειγματίζεσαι και να εμπνέεσαι.

«Ξεπέρασε κάθε προσδοκία μου η προσέλευση του κόσμου στην παρουσίαση. Με συγκίνησε πολύ η “αγκαλιά” του κόσμου»

ΠτΘ: Προσφάτως, έγινε και η παρουσίαση του άλμπουμ σου στην Αλεξανδρούπολη. Ο κόσμος ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα;
Ν.Κ.: Ξεπέρασε κάθε προσδοκία μου η προσέλευση του κόσμου στην παρουσίαση. Με συγκίνησε πολύ η «αγκαλιά» του κόσμου. Πολλοί από τους ανθρώπους που έβλεπα μπορεί να μην είχαν ξαναδιαβάσει κόμικς και έρχονταν γιατί είχαν ακούσει από κάποιον για αυτό και τους φάνηκε ενδιαφέρον. Χάρηκα που τόλμησαν να έρθουν και να δοκιμάσουν κάτι που ίσως δεν είχαν σκεφτεί ξανά ότι θα μπορούσε να έχει ενδιαφέρον.
 
ΠτΘ: Ποιο το  επόμενο βήμα;
Ν.Κ.: Συνέχεια προκύπτουν projects με διάφορες εκδοτικές. Αυτή τη στιγμή, δουλεύω ένα κόμικ για ένα μουσικό άλμπουμ που θα κυκλοφορήσει μέσα στον χρόνο. Παράλληλα, επιμελούμαι και μια μικρή ιστορία για ένα περιοδικό. Και φυσικά, δουλεύω το δεύτερο τεύχος της Θύελλας.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine