Πανεπιστήμιο ή κολλέγιο; Ιδού η απορία

27.01.2020 17:00

Της Ειρήνης Στεργίου

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

23/01/2020: Με τις ψήφους των βουλευτών της ΝΔ «πέρασε» από την Ολομέλεια της Βουλής, ύστερα από ονομαστική ψηφοφορία που προκάλεσε ο ΣΥΡΙΖΑ το άρθρο 50 του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την ισοδυναμία των πτυχίων αποφοίτων κολλεγίων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το CNN Greece.
 
Το επίμαχο άρθρο που προκάλεσε άγρια κόντρα στη Βουλή, στήριξαν 153 βουλευτές, ενώ το καταψήφισαν 136 βουλευτές. Επί της αρχής του, το νομοσχέδιο ψήφισαν ΝΔ και ΚΙΝΑΛ. 
"Η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για τη δημόσια εκπαίδευση, εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα", σχολιάζει η επικεφαλής του ΚΙΝΑΛ Φώφη Γεννηματά. 
 
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης σε δήλωσή του μετά την ψήφιση του επίμαχου άρθρου, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έφερε μια ρύθμιση που υποβαθμίζει το δικαίωμα των νέων στη μόρφωση και την εργασία. «Επαναφέρει νόμο της μνημονιακής περιόδου, το νόμο Αρβανιτόπουλου, που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάργησε όταν βγήκαμε από τα μνημόνια και πριν γίνει ο πρώτος διαγωνισμός για τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών. Είναι λυπηρό, είναι θλιβερό ότι η κ. Κεραμέως συνεχίζει το ρόλο του ντελίβερι των ιδιωτικών συμφερόντων των κολεγίων. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως και άλλες δυνάμεις της αντιπολίτευσης, έχουμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε το παν να μην εφαρμοστεί αυτός ο νόμος, μαζί με το κίνημα των εκπαιδευτικών, των πανεπιστημιακών, των μηχανικών και των φοιτητών», αναφέρει.
 
Για κατάφωρα αντισυνταγματικό άρθρο, έκανε λόγο η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, ενώ η αξιωματική αντιπολίτευση σε ανακοίνωσή της κατηγορεί την υπουργό Παιδείας ότι  ψευδολογεί και στηρίζει τα ιδιωτικά συμφέροντα εις βάρος της δημόσιας παιδείας.Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κ. Κεραμέως ότι απέκρυψε την αλληλογραφία που είχε με τον ΔΟΑΤΑΠ,ο οποίος της παρείχε όλη τη νομική επιχειρηματολογία για να αντικρούσει την επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τέλος, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο προσφυγής στα δικαστήρια , καθώς - όπως είπε- η συγκεκριμένη ρύθμιση παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 16 του Συντάγματος. 

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τι λέει ο νόμος Αρβανιτόπουλου που αναφέρει ο κ.Φίλης και τι το άρθρο 16 του Συντάγματος που καταπατάται σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ;
 
Ο νόμος Αρβανιτόπουλου, λοιπόν, αναφέρει ότι : Πρώτον, η αρμοδιότητα συγκρότησης των επιτροπών επιλογής και εξέλιξης των καθηγητών των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ανήκει μεν στη Συνέλευση του Τμήματος, αλλά προϋποτίθεται πλέον και η σύμφωνη γνώμη της Κοσμητείας, δεύτερον παραμένει στην Κοσμητεία η αρμοδιότητα του προγραμματισμού και της εισήγησης προς τον πρύτανη για την προκήρυξη θέσεων καθηγητών, ύστερα από εισήγηση των συνελεύσεων των Τμημάτων και τρίτον, ο κοσμήτορας δεν επιτρέπεται να εκλέγεται για δεύτερη συνεχή θητεία. Νομίζω πως όλοι μας μπορούμε να δούμε ότι ο νόμος αυτός δεν έχει να κάνει με τα ιδιωτικά κολλέγια, αλλά με τον τρόπο λειτουργίας και λήψης αποφάσεων των κρατικών πανεπιστημίων.
 
Ας προχωρήσουμε τότε στο άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο αναφέρει εν συντομία ότι : πρώτον, η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
 
Δεύτερον, η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει.
 
Τρίτον, οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Το υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα, με τις προϋποθέσεις που νόμος ορίζει. Τα σχετικά με την κατάσταση όλων αυτών των προσώπων καθορίζονται από τους οργανισμούς των οικείων ιδρυμάτων.
 
Από τις τρείς αυτές ενδεικτικές διατάξεις μπορούμε όλοι μας να συμπεράνουμε ότι η ανώτατη εκπαίδευση είναι σύμφωνα με το Σύνταγμα αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Επιπλέον είναι πασιφανές ότι το νεοεισαχθέν άρθρο 50 έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 16 και άρα το καταπατά.
 
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω ότι είναι αρκετά λυπηρό το να «περνά» η κυβέρνηση τέτοια εμφανώς αντισυνταγματικά νομοσχέδια.
 
Ας αφήσουμε όμως τώρα τα πολιτικά και ας περάσουμε στο δια ταύτα. Μπορεί, λοιπόν, οι βουλευτές να «σφάχτηκαν» μεταξύ τους στην εν λόγω ψηφοφορία, τι σημαίνει όμως στην ουσία η ψήφιση αυτού του άρθρου για όλους τους πτυχιούχους, τους μαθητές και τους φοιτητές ;
 
Το περίφημο αυτό άρθρο 50 εξισώνει τα πτυχία των κολλεγίων με αυτά των πανεπιστημίων και αφορά τους μόνιμους διορισμούς στο δημόσιο. Επομένως ξεχνάμε για την ώρα τον ιδιωτικό τομέα. Μέχρι τώρα δικαίωμα διορισμού στο δημόσιο είχαν μόνο οι απόφοιτοι των κρατικών ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης. Τώρα έρχεται η κ. Κεραμέως να μας πει ότι αυτό το δικαίωμα το αποκτούν και οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολλεγίων !!
 
Ίσως φανώ «κάπως» αλλά είμαι άνθρωπος που αυτό που πιστεύω το λέω. Και σε αυτήν την περίπτωση πιστεύω ότι διαπράττεται από την κυβέρνηση μία πολύ μεγάλη αδικία, διότι δικαίωμα διορισμού στο δημόσιο πρέπει να έχουν μόνο οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων, καθώς η βασική τους διαφορά με τους απόφοιτους κολεγίων είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις.
 
Οι μεν πρώτοι έδωσαν εξετάσεις για να σπουδάσουν, ενώ οι δεύτεροι το έκαναν με τα λεφτά του μπαμπά και της μαμάς.
 
Έχω μιλήσει για τις πανελλήνιες σε προηγούμενο άρθρο μου. Σε εκείνο το ίδιο άρθρο επικροτούσα την κ. Κεραμέως για την θέσπιση της βάσης του 10 στις πανελλήνιες εξετάσεις. Τώρα όμως συνειδητοποιώ και εγώ η ίδια ότι επρόκειτο απλά για ένα κομμάτι ενός μεγαλύτερου σχεδίου, ενός σχεδίου ενίσχυσης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, γιατί αυτός είναι ο απώτερος σκοπός πίσω από αυτές τις δύο τροπολογίες (βάση του 10 και εξίσωση των πτυχίων).
 
Είναι εμφανές πλέον ότι σκοπός της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση των κολλεγίων και η υποβάθμιση των κρατικών πανεπιστημίων. Αυτό φαίνεται επίσης και από την ελλιπή χρηματοδότηση που λαμβάνουν τα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια. Ως φοιτήτρια νιώθω ότι είναι σαν να μας λένε, ότι άδικα «δώσαμε πανελλήνιες» και ότι κάλλιστα μπορεί να μας «φάει» τη θέση στο δημόσιο κάποιος που απλά πλήρωσε για να πάρει πτυχίο από κάποιο ιδιωτικό κολλέγιο.
 
Είναι εμφανές πλέον ότι σκοπός της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση των κολλεγίων και η υποβάθμιση των κρατικών πανεπιστημίων. Αυτό φαίνεται επίσης και από την ελλιπή χρηματοδότηση που λαμβάνουν τα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια. Ως φοιτήτρια νιώθω ότι είναι σαν να μας λένε, ότι άδικα «δώσαμε πανελλήνιες» και ότι κάλλιστα μπορεί να μας «φάει» τη θέση στο δημόσιο κάποιος που απλά πλήρωσε για να πάρει πτυχίο από κάποιο ιδιωτικό κολλέγιο.

*Η Ειρήνη Στεργίου είναι φοιτήτρια του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΔΠΘ

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine