Σε σεισμογραφικο δικτυο 7 χωρων συμμετεχει πλεον το Γυμνασιο Σαπων

Σε τι θα ωφελήσει η εγκατάσταση σεισμογράφου στο σχολείο;

Γράφαμε χθες για την εγκατάσταση στο Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών, σχολικού σεισμογράφου. Για ποιο σκοπό όμως εγκαταστάθηκε ένας σεισμογράφος σε σχολική εγκατάσταση; Σύμφωνα με την «ανταπόκριση» του κ. Δημήτριου Πρασόπουλου, Φυσικού στο Σχολείο, οι λόγοι δεν περιορίζονται μόνο στη σχολική κοινότητα.

Αναλυτικά ο ίδιος εξηγεί:

«Την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2020 επισκέφθηκαν το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών,

ο  κ. Γεράσιμος Χουλιάρας, Γεωφυσικός, Σεισμολόγος,  Διευθυντής Ερευνών του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος SNAC  

 και ο κ. Σοφοκλής Σωτηρίου, Φυσικός, υπεύθυνος του Τμήματος έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής (Αθήνα), βασικός συνεργάτης της Ελλάδος για το πρόγραμμα SNAC.

Στα πλαίσια της επίσκεψης και δραστηριότητας αυτής ο κ. Χουλιάρας, δήλωσε «την στιγμή που η Ελληνική Πολιτεία επανασχεδιάζει τα αναλυτικά προγράμματα  των Φυσικών Επιστημών, θεωρώ ότι η πρωτοβουλία του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου είναι μια δράση που απαιτεί την προσοχή της».  

Σκοπός της επίσκεψης ήταν η εγκατάσταση ένα σχολικού σεισμογράφου τύπου Raspberry Shake , ο οποίος με άμεση πρόσβαση στο διαδίκτυο θα συνδέεται σε ένα σχολικό δίκτυο σεισμογράφων κυρίως στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το δίκτυο έχει σεισμογράφους τύπου TC1 και τύπου Raspberry Shake. Το σεισμόμετρο αυτό (Raspberry Shake) μπορεί να καταγράφει καλύτερα την κίνηση του εδάφους εξαιτίας των κυμάτων υψηλής συχνότητας που παράγονται από σεισμό που σημειώθηκε πιο κοντά καθώς και κύματα όγκου που παράγονται από μακρινούς ισχυρούς σεισμούς.

Στο δίκτυο, μέσω του ΝΟΑ (Γεωφυσικό Ινστιτούτο, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών), μετέχουν αυτή τη στιγμή πάνω από 40 σχολεία, πανεπιστήμια και  κολλέγια. Είναι ήδη σε λειτουργία σεισμογράφοι στις εξής χώρες : Ελλάδα (26), Τουρκία (7), Κύπρος (6), Ιταλία (2), Αζόρες (1), Ισραήλ (1), Βουλγαρία (1) .

Το πλήρες δίκτυο το βλέπετε εδώ : https://snac.gein.noa.gr/project-network/

Οι σεισμογράφοι αυτοί είναι συνδεδεμένοι σε 24ωρη βάση με το ΝΟΑ και παρέχουν κυματομορφές σεισμών περίπου όπως την παρακάτω εικόνα:

Η 2η κυματομορφή είναι από το Γυμνάσιο Σαπών γι’ αυτό και λείπουν οι «πρωϊνές» μετρήσεις.

Το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών μετέχει στο φιλόδοξο πρόγραμμα  School Network Alerts Citizens (SNAC). Στο πρόγραμμα αυτό συνεργάζονται:

α) Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών  www.noa.gr
β) Ελληνογερμανική Αγωγή www.ea.gr
γ) Πανεπιστήμιο Κύπρου www.ucy.ac.cy
δ) Dokuz Eylul University, Σμύρνη, Τουρκία www.deu.edu.tr
ε) Fondazione Idis- Citta Della Scienza, Νάπολη Ιταλία www.cittadellascienza.it
 στ) National Research Network Association, Σόφια,Βουλγαρία www.nrn.bg

Είναι ένα πρόγραμμα κατάρτισης για τους διευθυντές, εκπαιδευτικούς, μαθητές, πολίτες και τοπικές αρχές,  σχετικά με τις τρεις διαστάσεις/ενότητες του SNAC, δηλαδή:

α) τα ανοικτά σχολεία,
β) την υπευθυνότητα των πολιτών
γ) τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τη σεισμολογία χρησιμοποιώντας το δίκτυο σεισμομέτρων SNAC και τα δεδομένα που συλλέγονται από αυτό.

 Έχει σχεδιαστεί ως ένα συνολικό πλαίσιο σε στάδια που αποτελείται από τρία αντίστοιχα και συμπληρωματικά στοιχεία. Οι τρεις ξεχωριστές ενότητες και το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό προσφέρονται ως πρακτικοί οδηγοί αναφοράς τόσο για τους εταίρους όσο και για τους εκπαιδευτικούς ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγχειρίδια αυτοδιδασκαλίας ή για πρακτικά σεμινάρια κατάρτισης που θα οργανωθούν από τους εταίρους στην κάθε χώρα.

Βασικός Στόχος του Έργου: Τα σχολεία να επιδιώξουν να γίνουν ανοιχτοί κόμβοι καινοτομίας, εκπαίδευσης, κατάρτισης και ενημέρωσης για την πολιτική προστασία και τη σεισμική δραστηριότητα για την τοπική τους κοινότητα και παραπέρα.

Βασική έκφραση: ΥΕΚ – Υπεύθυνη Έρευνα και Καινοτομία. Είναι μια από τις έννοιες που κυριαρχούν στο πρόγραμμα Horizon 2020, αφού θεωρείται ένας τρόπος αντιμετώπισης και διαχείρισης των κυριότερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η σύγχρονη κοινωνία, όπως αυτές διατυπώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ΥΕΚ περιλαμβάνει έξι διαστάσεις (δημόσια συμμετοχή, ισότητα των φύλων, διδασκαλία Φυσικών Επιστημών, δεοντολογία, ανοικτή πρόσβαση) και μπορεί να μεταφραστεί σε τρεις βασικές δεξιότητες: αναστοχασμός, επικοινωνία και συζήτηση.

Γνωστικά αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν: τεχνολογία, μηχανολογία, μαθηματικά, θετικές επιστήμες.

Επιθυμητά αποτελέσματα για τους συμμετέχοντες: Μέσα από την ενσωμάτωση της ΥΕΚ (Υπεύθυνη Έρευνα και Καινοτομία) στην εκπαίδευση οι μαθητές αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους και επιστημονικό εγγραμματισμό, χαρακτηριστικά απαραίτητα για επαγγέλματα σχετικά με τις Φυσικές Επιστήμες. Επιπλέον, οι μαθητές να κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ επιστήμης, καινοτομίας και κοινωνίας, η οποία είναι απαραίτητη για τη λήψη αποφάσεων που επηρεάζουν την κοινωνία.

Σκοποί του προγράμματος

Α) να μετατρέψει τα συμμετέχοντα σχολεία σε κόμβους καινοτομίας και ενημέρωσης σχετικά με τη σεισμική δραστηριότητα και την πολιτική προστασία, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και τις αρχές.

Β)  να προτείνει παιδαγωγικές πρακτικές βασισμένες σε μεθόδους που βασίζονται στην διερώτηση/διερεύνηση και στα σχέδια εργασιών και οι οποίες είναι πιο αποτελεσματικές στην εκπαίδευση των φυσικών επιστημών

Γ)  να προσφέρει στους εκπαιδευτικούς και στους διευθυντές των σχολείων εκπαιδευτικές δραστηριότητες, στις οποίες οι μαθητές μαθαίνουν, εξασκούν και αξιοποιούν τα επιστημονικά μέσα και μεθόδους ενώ παράλληλα καλούνται να γνωστοποιούν τα αποτελέσματα των εργασιών τους με το ευρύ κοινό

Δ)  να αυξήσει την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τους ρόλους, τις ευθύνες και τις στάσεις τους ως μελλοντικοί επιστήμονες, ερευνητές, μηχανικοί και κυρίως πολίτες

Ε) να προωθήσει την επιστημονική και ψηφιακή παιδεία τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών και γενικά των εκπαιδευομένων και να επισημάνει τις πτυχές της έννοιας της υπεύθυνης έρευνας και καινοτομίας, της υπεύθυνης υπηκοότητας, της πολιτικής προστασίας και ευθύνης, και της σημασίας της διακρατικής συνεργασίας

ΣΤ) να δημιουργήσει ειδική βάση δεδομένων με ένα εύκολο στη χρήση περιβάλλον για τη συλλογή και παρουσίαση σεισμολογικών δεδομένων από το υπάρχον και το υπο-ανάπτυξη δίκτυο σχολικών σεισμομέτρων σε όλη την Ευρώπη

Ζ)  να χαρτογραφήσει τον αντίκτυπο και την αποτελεσματικότητα της συνολικής προσέγγισης και στρατηγικής του έργου, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, σε επίπεδο μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολείων

Η)  να καθοδηγήσει και να υποστηρίξει όσους ενδιαφέρονται για τα αποτελέσματα και τις πρακτικές του έργου SNAC, μέσω ενός συνοπτικού οδηγού με “Συστάσεις για μελλοντική χρήση”.

Αφού ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση του σχολικού σεισμογράφου με την ακούραστη  και παθιασμένη συνεργασία των :  κ.  Χουλιάρα Γεράσιμου , κ. Χατζηαγαπίου Ανδρέα (καθηγητή πληροφορικής Γυμνασίου Σαπών) και κ. Κώστα Μπούκουρα (ΝΟΑ –Αθήνα) διάρκειας 2 περίπου ωρών, πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των καθηγητών για το πρόγραμμα SNAC από τους προσκεκλημένους.

Ακολούθησε ομιλία 1 περίπου ώρας από τον καθηγητή Σεισμολογίας κ. Χουλιάρα με θέμα «Σεισμοί στην Ελλάδα» για τους 260 περίπου μαθητές του Γυμνασίου Σαπών καθώς και 30 περίπου μαθητών του Λυκείου Σαπών, στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου.

Στην ομιλία παραβρέθηκαν οι:

κος  Κωνσταντίνος Χαριτόπουλος, Δήμαρχος Μαρωνείας – Σαπών

κος  Μ. Μαυρίδης Υπεύθυνος Πολιτικής Προστασίας Αντιδήμαρχος Δήμου Μαρώνειας – Σαπών

κος  Π. Μαρουφίδης, πρόεδρος συμβουλίου κοινότητας Σαπών

κα   Κοσμίδου Μαριγούλα, Γεωλόγος, Δντρια Μέσης Εκπαίδευσης Ροδόπης

κος  Κουματζίδης Δημήτρης, Διευθυντής Λυκείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών,

κος  Κοπασάκης Αντώνης (Φυσικός ΓΕΛ.ΔΕ Σαπών)
 
Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε συνάντηση του καθηγητή Σεισμολογίας με τις τοπικές δημοτικές αρχές, κατά την διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν θέματα σεισμών και η σημασία της αντισεισμικής προστασίας ως δράση κοινωνικής αυτοδιοικητικής πολιτικής.
 
Σημειώνουμε την φιλοξενία του Διευθυντή κου Καρακύριου Δημήτριου  και της Υποδιευθύντριας κας Ουρεϊλίδου Σιμέλας, συνοδευόμενα με την άρτια διαχείριση του μαθητικού δυναμικού κατά την διάρκεια της ομιλίας από τους εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου Σαπών.

Η εκδήλωση και η συμμετοχή στο πρόγραμμα οργανώθηκε από τον καθηγητή κ. Πρασόπουλο Δημήτριο, Φυσικό του Γυμνασίου Σαπών.
 
Από εδώ και πέρα αρχίζει η ενεργητική δουλειά για όσους επιθυμούν να υποστηρίξουν στο πρόγραμμα  School Network Alerts Citizens (SNAC) με σκοπό την ενεργοποίηση των καθηγητών, και του μαθητικού δυναμικού για ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΡΕΥΝΑ και ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ καθώς και του συνόλου των πολιτών / τοπικών φορέων, για την ενημέρωση σε θέματα σεισμών και τα αποτελέσματά τους.
 
Ευελπιστούμε να βάλουμε ένα ακόμη λιθαράκι για ένα διαφορετικό σχολείο. Στα χέρια μας είναι η διατήρηση και ο εμπλουτισμός υψηλών προσδοκιών και στόχων, για την τοπική εκπαίδευση και την τοπική κοινωνία.
 
Θερμά ευχαριστούμε όλους τους προσκεκλημένους για την εμπιστοσύνη τους και το ενδιαφέρον τους για την περιοχή μας. Τους αποχαιρετήσαμε με την υπόσχεση να προσπαθήσουμε προς την καλύτερη δυνατή υλοποίηση των δράσεων του προγράμματος και των συνεργασιών. Καλή Αντάμωση ! Καλή Συνεργασία!».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.