Η “Casa Μπιαφρα” του Γιωργου Σκαμπαρδωνη προβληματισε για τη σχεση των ανθρωπινων με την κοινωνια και πολιτικη

Στην εκδήλωση παρουσίασης του μυθιστορήματος στην Κομοτηνή

Παρουσία του συγγραφέα και «πλοηγούς» τη Φωτεινή Ναούμ, τη Νατάσσα Βαφειάδου και την Ιωάννα Δεμιράκη

 
«Δεν υπάρχει λόγος να γραφεί λογοτεχνία κανείς, παρά για να πει με έναν τρόπο την αλήθεια. Και ο Σκαμπαρδώνης τη λέει με όλους τους τεχνικούς, του ορατούς και υπόγειους τρόπους»… με τον τρόπο αυτό επέλεξε να κλείσει την τοποθέτησή της επί του νέου μυθιστορήματος του Θεσσαλονικιού συγγραφέα Γιώργου Σκαμπαρδώνη με τίτλο “Casa Μπιάφρα” η επίσης συγγραφέας Φωτεινή Ναούμ.
 
Η Φωτεινή Ναούμ ήταν μία εκ των συντελεστών της παρουσίασης του βιβλίου του Γιώργου Σκαμπαρδώνη που έλαβε χώρα το απόγευμα της Πέμπτης, 6 Φεβρουαρίου, στο Βιβλιοπωλείο «Δημοκρίτειο» που είχε και την πρωτοβουλία της διοργάνωσης σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Πατάκη».
 
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τη σύντομη παρουσίαση του πάνελ από τη δημοσιογράφο  κ.Νατάσσα Βαφειάδου, η οποία αφού αναφέρθηκε στη δομή της εκδήλωσης, παρουσίασε στους παρευρισκομένους τους τρεις βασικούς ήρωες του μυθιστορήματος, περιγράφοντάς τους εν ολίγοις, μεταξύ των οποίων όπως είπε, δυσκολεύτηκε να επιλέξει με ποιον συνταυτίζεται.

 

Νατάσσα Βαφειάδου, Δημοσιογράφος
 «Με ήρωες αντιφατικούς με τον ίδιο τους τον εαυτό, ο Σκαμπαρδώνης βάζει ευλόγως τον αναγνώστη να αναρωτιέται τελικά ποιος είναι ο “υπόκοσμος”»

 
 «Μία ιστορία που εκκινά – και στις σελίδες του βιβλίου–-από το πρώτο κοινόβιο της Θεσσαλονίκης την Casa Μπιάφρα, που ο συγγραφέας διόλου τυχαία επέλεξε για τον τίτλο του μυθιστορήματός του. Μία ιστορία ωστόσο «κοινόβια» και ως προς τους χαρακτήρες της, κοινό χαρακτηριστικό των οποίων, όπως επεσήμανε και η κ. Βαφειάδου, είναι μίας κάποιας μορφής λανθάνουσα παραβατικότητά τους. Στα πρόσωπα των τριών πρωταγωνιστών, ενός μεγαλοεκδότη που «κινεί» τα πάντα αλλά από τα σαλόνια των μεγάλων λεωφόρων και του  ξενοδοχείου «Mediterranean», του Βλάση, ιδιοκτήτη της Casa Μπιάφρα και του «Αράγιστου» Κρέοντα, «βασιλιά» του υποκόσμου, ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης περιγράφει τη Θεσσαλονίκη της δεκαετίας του ’60.  Με ήρωες αντιφατικούς με τον ίδιο τους τον εαυτό, βάζοντας ευλόγως τον αναγνώστη να αναρωτιέται τελικά ποιος είναι ο «υπόκοσμος». Όλα αυτά με φόντο τα πολιτικά γεγονότα της εποχής που «ξετυλίγονται» μαστορικά μέσα από τις ιστορίες των κεντρικών χαρακτήρων του βιβλίου και την εξαιρετική «γραφίδα» του Σκαμπαρδώνη».

 

Φωτεινή Ναούμ, συγγραφέας
« Στο περιθώριο, εκεί κρύβεται συχνά η ουσία της ζωής»

 
Ακολούθησε η εξαιρετικά καίρια και ουσιαστική στην ανάγνωση του μυθιστορήματος “Casa Μπιάφρα”, συγγραφέας   Φωτεινή Ναούμ, η οποία μεταξύ άλλων επεσήμανε κα τα ακόλουθα, αξιολογώντας το πολύχρωμο μελίσσι της ζωής που εκτυλίσσεται στις σελίδες του με  «τις απίστευτες περιγραφές δρόμων, σπιτιών, αλλά και ανθρώπων. Κοκορομαχίες, περιστερώνες, πορνείες, τραβεστί, χαρτιά, υπάρχουν όλα εκεί. Κι ίσως γιατί εκεί κρύβεται συχνά η ουσία της ζωής. Στο περιθώριο. Στις παρενθέσεις, στο ουίσκι, στην ταχυκαρδία μιας μεγάλης ζαριάς, την διαφορετικότητα.  Ανάμεσα στους  δύο κόσμους, κυλούν οι προσωπικοί βίοι των ανθρώπων, η κρίσιμη μεταβατική περίοδος βιομηχανοποίησης της πόλης, τα πολιτικά παιχνίδια, η ιστορία. Όλοι τους, με έναν τρόπο μετέχουν στο πιο κρίσιμο γεγονός της νεότερης Ελλάδας. Την “αποστασία”, ή τα “Ιουλιανά” του 1965» ανέφερε.
 

«Μία αξιοζήλευτη  γραφή χωρίς περίσσευμα λίπους»

 
«Η Θεσσαλονίκη τόπος γνώριμος για τον συγγραφέα είναι και πάλι ο καμβάς πάνω στον οποίο στήνει το έργο του. Μία Θεσσαλονίκη όμως,  απτή αποτύπωση της κοινωνίας την περίοδο εκείνη. Μία γραφή χωρίς περίσσευμα λίπους», σημείωσε η κ. Ναούμ, «μία σταθερή  γραφή».
 
Αξιοζήλευτη γραφή, αποτέλεσμα όπως μοιράστηκε με τους παρευρισκόμενους  ο συγγραφέας, «μανιώδους» συγγραφής 1,5 έτους και των 100 και πλέον συνεντεύξεων που προηγήθηκαν στο κομμάτι της πάντα κοπιαστικής –και λόγω της επαγγελματικής του πορείας στην δημοσιογραφία – έρευνας.
 
«Η “Casa Μπιάφρα”,   ένα λογοτεχνικό χρονικό, όπου οι ιστορίες των ηρώων, μας  εμφανίζουν πώς χάνει μια πόλη, για να μην πούμε ένα έθνος, σταδιακά την ανεμελιά του»
 
«Όπως και να το δει κανείς», ανέφερε επιλέγοντας η κ. Ναούμ,  «πρόκειται για ένα σπουδαίο σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα. Ένα λογοτεχνικό χρονικό, όπου οι ιστορίες των ηρώων, μας  εμφανίζουν πως χάνει μια πόλη, για να μην πούμε ένα έθνος σταδιακά την ανεμελιά του», για να δώσει εκ νέου τον λόγο στον συγγραφέα για να συνεχίσει τις διηγήσεις που είχαν ήδη ξεκινήσει με το κοινό πριν την έναρξη της παρουσίασης.
 
Εξάλλου, η παρουσίαση της “Casa Μπιάφρα”  έγινε η αφορμή πολύωρης συζήτησης, με τη συμμετοχή και της «σκαμπαρδωνικής» κ. Ιωάννας Δεμιράκη,  για τον χρόνο της ιστορίας, την υποκειμενικότητα, τα προαπαιτούμενα της γραφής, την υψηλή αισθητική και την άσκηση στις τεχνικές της γραφής, την απο-ιδεολογικοποίηση της λογοτεχνίας που ό,τι θέλει να πει, και σε πολιτικό επίπεδο, το λέει μέσα από την αισθητική του μυθιστορήματος.
 
Μεταξύ των παρευρισκομένων διακρίναμε την κ. Έλπη Μπλεκάτση, τους φιλολόγους κ. Στέφανο Γραβάνη και Ρένα Μἀινα-Σαμαρά, τους πολιτικούς μηχανικούς κκ. Τάσο Παπαγιαννάκη και Σταύρο Τσάγκο, τον κ. Χαράλαμπο Μαυρίδη, τη συγγραφέα κ. Άση Κιούρα και αρκετούς άλλους. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.