«Προφορική μαρτυρία, Ιστορικό Ντοκιμαντέρ και Εκπαίδευση»

18.02.2020 16:26

Κινηματογραφικό εργαστήριο στην Κομοτηνή το Σάββατο 21 Μαρτίου με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Η ΔΚΕ ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ροδόπης θα πραγματοποιήσει Κινηματογραφικό Εργαστήριο στην Κομοτηνή στις 21 Μαρτίου 2020 με τίτλο «Προφορική μαρτυρία,  Ιστορικό Ντοκιμαντέρ και Εκπαίδευση».

Εισηγητής του σεμιναρίου θα είναι ο κ. Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης (δημιουργός των ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά», «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί»,  «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη» κ.ά.) .
Μετά τις πετυχημένες διοργανώσεις των τελευταίων ετών  στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας θα πραγματοποιηθεί  και στην Κομοτηνή 8ωρο Κινηματογραφικό Εργαστήριο το Σάββατο 21 Μαρτίου 2020 και ώρες 10:30-18:30.

Για  να σας αποσταλεί η δήλωση συμμετοχής επικοινωνήστε με τη Γραμματεία του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής στο τηλ. 2531037770 ή αποστείλετε email στην διεύθυνση [email protected]

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 20 άτομα
Δίδακτρα: 20 ευρώ (15 ευρώ για φοιτητές κι ανέργους)
Θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης

Τελευταία ημερομηνία δήλωσης συμμετοχής: 28 Φεβρουαρίου 2020

Μέχρι την ημερομηνία αυτή πρέπει να αποσταλεί το έντυπο της Δήλωσης Συμμετοχής και να καταβληθεί το ποσό των διδάκτρων στα γραφεία του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής

Χώρος πραγματοποίησης εργαστηρίου είναι η Αίθουσα ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής (Γ. Κονδύλη 30).
 

Περιεχόμενο του εργαστηρίου

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χώρο της προφορικής ιστορίας, ένα άνοιγμα στον κόσμο του Ανθρωποκεντρικού Ντοκιμαντέρ, του πιο ανερχόμενου είδους κινηματογράφου, που δίνει τον λόγο στους απλούς ανθρώπους, στους αφανείς ήρωες της ζωής. Μέσα από τις δικές τους βιωματικές αφηγήσεις φτιάχνονται ταινίες με αλήθεια, συναίσθημα και χιούμορ, που συγκινούν, διασκεδάζουν, επιμορφώνουν ενώ παράλληλα ανιχνεύουν τη σύγχρονη καθημερινότητα, την παράδοση και την Ιστορία.
 
Στο εργαστήριο θα φωτίιστούν κάποιες από τις πολλές όψεις της προφορικής ιστορίας, η οποία, με την αμεσότητα και τη δύναμή της, μπορεί όχι μόνο να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία ενός Ανθρωπολογικού, Εθνογραφικού ή Ιστορικού ντοκιμαντέρ, αλλά και να δώσει νέα πνοή στην Εκπαίδευση, στην καλλιτεχνική έκφραση, στην ιστορική ή λαογραφική έρευνα  – ακόμα και στην καθημερινή μας ζωή!
 
Το εργαστήριο θα απασχολήσουν κάποια από τα παρακάτω ερωτήματα:
 
  • Πώς μπορεί ένας “απλός” άνθρωπος να σταθεί χωρίς φόβο μπροστά στην κάμερα και να μοιραστεί μαζί μας τις “ασήμαντες” προσωπικές του ιστορίες με ειλικρίνεια και αμεσότητα;
  • Πώς καταγράφουμε μια προσωπική μαρτυρία που να είναι αφ’ ενός επιστημονικά αξιόπιστη και αφ’ ετέρου αξιοποιήσιμη για εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς ή καλλιτεχνικούς σκοπούς;
  • Πώς μπορούμε να κάνουμε την προφορική ιστορία πολύτιμο εργαλείο του μαθήματος της Ιστορίας (και όχι μόνο!) μέσα στη σχολική τάξη;
  • Πώς μπορούμε να καταγράφουμε αλλά και να διδάσκουμε τη “μεγάλη” Ιστορία μέσα από τις “μικρές”, προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων;
  • Μπορεί η δουλειά με τις βιωματικές αφηγήσεις των καθημερινών ανθρώπων να βοηθήσει έναν ηθοποιό ή αφηγητή να αναπτύξει τα προσωπικά του εκφραστικά μέσα;
  • Πώς μελετάμε ένα “απρόσωπο” αρχειακό τεκμήριο (πχ. ένα υπηρεσιακό έγγραφο ή αρχείο) και πώς το κινηματογραφούμε ώστε να του δώσουμε ζωή; Ποιος ο ρόλος της προφορικής μαρτυρίας στην προσπάθεια αυτή;

Πρόκειται για ένα αυτοτελές οκτάωρο εργαστήριο, με ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ, ΑΝΑΛΥΣΗ και ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ, που θα ανιχνεύσει πολλά από τα παραπάνω ερωτήματα με τρόπο ευχάριστο και δημιουργικό.
 
Το εργαστήριο θα αξιοποιήσει την εμπειρία του βραβευμένου σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ όχι μόνον από τη διδασκαλία στα προηγούμενα Κινηματογραφικά Εργαστήρια σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, αλλά και αυτή που απέκτησε περιοδεύοντας σε 40 γνωστά Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά προβάλλοντας ταινίες του και συζητώντας με τους θεατές.

Περισσότερα για το περιεχόμενο

Στη διάρκεια του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες, πέρα από τις προβολές και τη θεωρητική τεκμηρίωση, θα έχουν την ευκαιρία να θυμηθούν (ή να γνωρίσουν) τους κώδικες της αφήγησης μιας ιστορίας μέσω εικόνων, παίρνοντας μέρος σε ομαδικές ασκήσεις, όπως οι ακόλουθες:
 
  1. Μια φωτογραφία (που θα φέρει ο εισηγητής) θα βάλει στην ομάδα το ερώτημα: Πώς μπορούμε να φτιάξουμε μια μικρή ιστορία για τη δράση των ανθρώπων παρατηρώντας τις λεπτομέρειες μιας φωτογραφίας στην οποία δεν υπάρχουν άνθρωποι;
  2. Μια άσκηση τοπικής Ιστορίας με αφορμή μια-δυο παλιότερες φωτογραφίες της πόλης, τις οποίες θα επιλέξει ο εισηγητής. Πρόκειται για άσκηση που δημιουργεί μια βιωματική σχέση με την Ιστορία και μπορεί να γίνει, στη συνέχεια, ένα απλό, ευχάριστο και πολύτιμο εργαλείο στον χώρο της Εκπαίδευσης – και όχι μόνο!
  3. Ένα παιχνίδι της κάμερας με τις τσάντες των συμμετεχόντων, με τη μνήμη τους και με μια …παντόφλα! Ένας απλός τρόπος να θυμηθούμε ότι η επιλογή της θέσης της κάμερας αποτελεί την βασική αρχή του κινηματογράφου. Μια άσκηση πάνω στο βλέμμα και στο διαφορετικό νόημα που αποκτούν τα πράγματα μέσω αυτού. Απαραίτητα αξεσουάρ είναι οι φωτογραφικές μηχανές (ή τα κινητά) και οι τσάντες (γυναικείες και αντρικές) με το καθημερινό τους περιεχόμενο.
  4. Μια ακόμα άσκηση είναι αυτή στην οποία κάποιος/κάποια από την ομάδα κινηματογραφεί (με τη βοήθεια του Βασίλη Λουλέ) ένα άλλο άτομο της ομάδας, που, εθελοντικά, αφηγείται μια προσωπική του ιστορία. (Η ιστορία μπορεί να είναι ευχάριστη ή δυσάρεστη, παλαιότερη ή πρόσφατη, πάντως πρέπει να είναι μια ιστορία την οποία ο αφηγητής νοιώθει ότι αξίζει να μοιραστεί με τους άλλους). Οι υπόλοιποι της ομάδας παρατηρούν και σημειώνουν. Στο τέλος γίνεται συνολικός σχολιασμός. Θα δοθεί, έτσι, η δυνατότητα να μελετήσουμε τις δυσκολίες και τα απρόοπτα που επιφυλάσσει η ζωντανή μαρτυρία, να δούμε την ετοιμότητα του αφηγητή αλλά και τους τρόπους που μπορούμε να κάνουμε την αφήγηση πιο ζωντανή και ενδιαφέρουσα!

(Είναι βέβαιο ότι στον περιορισμένο χρόνο που θα έχουμε, και αναλόγως της δυναμικής της ομάδας που θα συγκροτηθεί, δεν θα προλάβουμε, δυστυχώς, να κάνουμε όλες αυτές τις ασκήσεις. Θα δοθούν, ωστόσο, επαρκείς πληροφορίες για όλες και θα αναλυθεί η σημασία τους)
 
Αυτές οι ασκήσεις γίνονται πάντα με κέφι και καλλιεργούν την παρατηρητικότητα, την ενσυναίσθηση, τη δημιουργικότητα και το ομαδικό πνεύμα. Όσοι παρακολουθούν το Εργαστήριο μπορούν, στη συνέχεια, να τις υλοποιήσουν σε δικές τους εκπαιδευτικές ή καλλιτεχνικές δραστηριότητες ή ακόμα και παίζοντας με μια φιλική παρέα!
 

Σε ποιους απευθύνεται

Το εργαστήριο απευθύνεται σε ανθρώπους που τους αρέσει η προφορική ιστορία και το ντοκιμαντέρ, η φωτογραφία, η παρατήρηση και τα ταξίδια της μνήμης.
Μπορεί, ενδεικτικά, να είναι: εκπαιδευτικοί (κάθε βαθμίδας και κατεύθυνσης), παραμυθάδες ή αφηγητές, σπουδαστές ή επαγγελματίες του κινηματογράφου και του θεάτρου (σκηνοθέτες, ηθοποιοί, τεχνικοί), απόφοιτοι ή φοιτητές Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών επιστημών, φωτογράφοι, και γενικότερα όσοι ενδιαφέρονται για την προφορική ιστορία, το ντοκιμαντέρ, τη φωτογραφία, το παραμύθι.

Για τη συμμετοχή στο εργαστήριο δεν απαιτείται επαγγελματική εμπειρία στον χώρο του κινηματογράφου ή της φωτογραφίας.
 

Τι χρειάζεται να έχουν μαζί τους οι συμμετέχοντες

Τεχνικός εξοπλισμός:
  • Να έχουν μαζί τους φωτογραφική μηχανή (ή κινητό με φωτογραφική) καθώς και τα καλώδια για μεταφορά των δεδομένων σε υπολογιστή
  • Βιντεοκάμερα (όσοι διαθέτουν).
  • Θα χρειαστούμε επίσης 5 laptop (συνολικά).
  • Θα ήταν καλό, τέλος, εάν κάποια από τα μέλη της ομάδας έχουν εγκατεστημένα στο  laptop τους προγράμματα επεξεργασίας βίντεο (πχ. Premiere, Movie Maker κλπ) και έχουν βασικές γνώσεις χειρισμού τους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλοι όλα αυτά. Καλό όμως είναι εάν κάποιοι τα έχουν να τα φέρουν.
 
Προετοιμασία:
Οι συμμετέχοντες καλό θα είναι να προετοιμαστούν βλέποντας τα αποσπάσματα από ταινίες του εισηγητή-σκηνοθέτη.
 
 

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine