Ακαρπη η μεχρι στιγμης προσπαθεια τηλεκπαιδευσης στην Πρωτοβαθμια

Επιτακτική η ανάγκη αναθεώρησης του τρόπου λειτουργίας από μέρους του Υπουργείου

Στέφανος Μακρυγιάννης, Πρόεδρος Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης
«Κατ’ επανάληψη το σύστημα καταρρέει, βγάζει διάφορα μηνύματα σφάλματος, σε σημείο που έχει φτάσει να γίνεται ανέκδοτο»

 
Μια όχι και τόσο διαδεδομένη για τα ελληνικά δεδομένα μέθοδο εκπαίδευσης έφερε στην επιφάνεια η υφιστάμενη κατάσταση. Πρόκειται για τη λεγόμενη τηλεκπαίδευση, την οποία καλούνται να εφαρμόσουν όλες οι εκπαιδευτικές βαθμίδες προκειμένου να κρατήσουν εν ενεργεία την εκπαιδευτική διαδικασία.
 
Ο κ. Στέφανος Μακρυγιάννης, Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Οι Τρεις Ιεράρχες», εξήγησε πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση χωρίζεται σε δύο μορφές: τη σύγχρονη και την ασύγχρονη. Σύγχρονη, είναι η εκπαίδευση κατά την οποία τα μαθήματα πραγματοποιούνται μέσω τηλεδιάσκεψης.  Η ασύγχρονη, είναι μια μορφή εκπαίδευσης κατά την οποία ο εκπαιδευτικός ανεβάζει υλικό και καθήκοντα για τους μαθητές, καλώντας τους να διεκπεραιώσουν διαδικτυακά τις εργασίες τους. Και οι δύο έχουν κάποια προαπαιτούμενα όπως να έχουν και οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι μαθητές τον απαραίτητο εξοπλισμό. Η ίδια η ΕΛΣΤΑΤ,  αναφέρει ότι το 21,5% των παιδιών δεν διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό. Επίσης, ένα ζήτημα με το σύστημα της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, είναι ότι είχε σχεδιαστεί για πολύ μικρότερο αριθμό χρηστών. Τα ίδια δε στοιχεία του υπουργείου δείχνουν ότι παρά τις τεράστιες διαφημίσεις, λιγότεροι από το 1/3 των μαθητών μέχρι στιγμής έχει καταφέρει να εγγραφεί στην πλατφόρμα γιατί είναι πάρα πολύ αργή κι έχει πάρα πολλές ώρες αναμονής.
 
«Εμείς οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δυσκολευόμαστε εξαιρετικά να εργαστούμε, γιατί προσπαθείς να κάνεις κάτι και δεν τρέχει. Είναι αυτό που λέμε “σέρνεται το δίκτυο”. Κατ’ επανάληψη το σύστημα καταρρέει, βγάζει διάφορα μηνύματα σφάλματος, σε σημείο που έχει φτάσει να γίνονται ανέκδοτα. Ειδικά το σφάλμα 503, ότι έπεσε δηλαδή το σύστημα, έγινε το μεγάλο ανέκδοτο», τόνισε ο εκπαιδευτικός, υπογραμμίζοντας έτσι την επιτακτική ανάγκη το υπουργείο να υιοθετήσει τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας όπως μαθήματα μέσω τηλεόρασης, ή ακόμη και την ύπαρξη μιας ενιαίας ιστοσελίδας όπου θα παρέχεται συγκεντρωμένα υλικό για όλους τους μαθητές χωρίς να χρειάζεται  η διαδικασία εγγραφής και  προσδιορισμού των μαθητών.
 

«Το κρίσιμο για μας είναι να μην αποκλειστεί κανένα παιδί»

 
Σχετικά δε με το αν υπάρχει κάποιος μηχανισμός ελέγχου ως προς το κομμάτι της υλοποίησης, ο κ. Μακρυγιάννης εκτίμησε πως όλα τα προβλήματα που έχουν ανακύψει, έχουν παρατηρηθεί από το Υπουργείο, χωρίς ωστόσο να παρέχει τα κατάλληλα μέσα υλοποίησης. «Νομίζω ότι πιάστηκε στην παγίδα της ίδιας της επικοινωνιακής πολιτικής του. Βεβαίως και όλοι θέλουμε να το κάνουμε, αλλά πρέπει να μας δώσετε και τα μέσα για να μπορούμε να το κάνουμε. Το κρίσιμο για μας είναι να μην αποκλειστεί κανένα παιδί. Η εκπαίδευση είναι δημόσια και δωρεάν. Δεν μπορούμε να πάμε σε μια μορφή εκπαίδευσης που αποκλείει το 1/5 των μαθητών γιατί δεν έχουν εξοπλισμό», είπε εμφατικά ο εκπαιδευτικός.
Έντονες ανησυχίες γεννά η εμπλοκή ιδιωτικής εταιρείας
 
Όσο για την «αργοπορία» υλοποίησης στην πρωτοβάθμια σε σχέση με τις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης, ο ίδιος εξήγησε πως τα πανεπιστήμια και τα λύκεια βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση απ’ ό,τι τα δημοτικά, επειδή τα ίδια τα παιδιά σαν δέκτες μπορούν μόνα τους να χειριστούν κάποια κομμάτια του εξοπλισμού, πράγμα που δεν μπορούν να κάνουν τα μικρότερης ηλικίας παιδιά. «Τα μικρά παιδιά στο μάθημα χρειάζεται να έχουν και τον μπαμπά και τη μαμά μαζί για το εξ αποστάσεως» εξήγησε ο κ. Μακρυγιάννης, εκφράζοντας τον προβληματισμό του για τη νέα εγκύκλιο που αφορά στην πλατφόρμα όπου θα καταγράφονται προσωπικά δεδομένα των μαθητών. «Πρόκειται για μια  σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω μιας πλατφόρμας την οποία επιλέγει το υπουργείο, μιλάω για το webex της cisco, είναι μια εταιρεία ιδιωτική, η οποία ξαφνικά θα αποκτήσει, αν συναινέσουν οι γονείς και εγγραφούν, προσωπικά δεδομένα 1.200.000 μαθητών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
 
Εκθέτοντας τις προτάσεις του, ο εκπαιδευτικός σημείωσε πως θα έπρεπε να δοθεί μια περίοδος δύο-τριών εβδομάδων και ενός μήνα ακόμα, ώστε να εκπαιδευτούν οι εκπαιδευτικοί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση καθώς δεν είναι όλοι μυημένοι σε αυτόν τον τρόπο. Μετά δε από αυτό, και κατά τη διάρκεια αυτής της εκπαίδευσης, θα έπρεπε να υπάρχει μια προσπάθεια από το υπουργείο να αναπτύξει ένα δημόσιο ανοιχτού κώδικα σύγχρονο λογισμικό και να μην αγοράσει τίποτα από καμία εταιρεία καθώς υπάρχουν πλατφόρμες. Στο μεταξύ δε, να καλύψει τις πρώτες  ανάγκες των μαθητών, γιατί δεν προχωράει η ύλη. Θα έπρεπε όλο αυτό να γίνει πιο προγραμματισμένα, να είχαν εισακουστεί οι προστάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αισθανόμαστε πάρα πολύ άσχημα. Και γι’ αυτό και ξενυχτάμε προσπαθώντας να δουλέψουμε τις υπάρχουσες πλατφόρμες οι οποίες είναι δύσχρηστες και καθυστερούν πολύ», τόνισε ο κ Μακρυγιάννης.
 
Όσο για το τι μέλλει γενέσθαι με το σύστημα ο ίδιος ανέφερε πως δεν γνωρίζει κατά πόσο θα είναι έτοιμο. «Τις ίδιες ταχύτητες που είχε την προηγούμενη Δευτέρα, που υποτίθεται ότι τότε θα ξεκινούσε, τις ίδιες ταχύτητες έχει και σήμερα. Δεν έχει αλλάξει κάτι. Έχει αυξηθεί ο αριθμός των εγγεγραμμένων, αλλά δεν έχει αλλάξει κάτι και γι’ αυτό κατανεμήθηκε και όλη η μέρα ανά βαθμίδα μήπως βελτιωθεί η κατάσταση, γιατί όντως αν μπαίνουν όλοι μαζί δεν πρόκειται να  λειτουργήσει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο εκπαιδευτικός.
 

Η τηλεκπαίδευση  δεν συγκρίνεται σε κανένα βαθμό με τη δια ζώσης διδασκαλία

 
Τέλος, ο ίδιος τόνισε πως η τηλεκπαίδευση σε οποιαδήποτε μορφή της, δεν συγκρίνεται σε κανένα βαθμό με τη δια ζώσης διδασκαλία. «Είναι κάτι διαφορετικό, είναι κάτι πολύ λιγότερο για τον μαθητή. Είναι πολύ μικρότερη η αλληλεπίδραση. Υπάρχει η απουσία της ομάδας, της τάξης. Σε μας στην Α/βάθμια,  η οδηγία που έχει έρθει είναι να γίνονται επαναλήψεις. Δεν είπαν κάτι για να προχωρήσουμε την ύλη», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας παράλληλα πως το κρίσιμο αυτή τη στιγμή είναι να μην διαρρηχθεί η κοινωνική σχέση δασκάλου-μαθητή. «Έχουμε έρθει όλοι σε επαφή με τους μαθητές μας, έχουμε συζητήσει μέσω mail, μέσω άλλων διαδρομών, δεν χρειαζόμαστε την πλατφόρμα του υπουργείου και έχουν γίνει ένα σωρό πράγματα τα οποία είναι σκιώδη, δεν είναι ορατά δηλαδή στην επίσημη πλατφόρμα του υπουργείου. Κι αυτό για μένα έχει τεράστια σημασία, διότι η κοινωνία θα βρει τη λύση ακόμα κι αν δεν μπορεί το υπουργείο ή η κυβέρνηση ή οποιοσδήποτε θεσμικός φορέας να βρει μια λύση» τόνισε κλείνοντας ο κ. Μακρυγιάννης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.